Článek
Pod tchajwanským hotelem Grand by se měly nacházet tajné tunely, které by měly sloužit k evakuaci významných osobností. Podle dostupných informací by tyto tunely měly vést podzemní cestou až na samotné letiště Songshan nebo na tajnou vojenskou základnu. Podle dalších historických pramenů by tyto tunely měly v současnosti sloužit jako úkryt, kdyby čínská armáda zaútočila na město.
Historie tunelů je opravdu bohatá
Podle dostupných informací byly tyto tunely vybudovány přibližně v 70. letech 20. století. Tehdy se totiž konala rozsáhlá rekonstrukce hotelu. Jejich vznik byl vyvolán především velkým strachem z útoku pevninské Číny. Ta měla s Tchaj-wanem v tu dobu velké spory. Tyto tunely byly navrženy tak, aby dokázaly zajistit bezpečný útěk například stárnoucího autoritářského vůdce Tchaj-wanu Čankajška. Stavba byla dokončena v roce 1973, pouhé dva roky před Čankajškovou smrtí. Existence těchto tunelů byla po mnoho let přísně utajována. Nevěděli o ní ani samotní zaměstnanci hotelu. Na vše se přišlo až na konci 20. let, kdy hotel postihl masivní požár. Následně byly tyto tunely objeveny spolu s dvacetimetrovou skluzavkou, která vedla po okraji jednoho z tunelů.
Na konci mramorového schodiště s červeným kobercem, za velkými dřevěnými dveřmi, začíná 87 metrů dlouhý západní tunel. Cestou dolů se kroutí a spirálovitě stáčí. Tak to bylo údajně vybudováno proto, aby případní vetřelci neměli možnost prchajícího člověka dobře sledovat. Celý tunel je navíc velmi špatně osvětlen, takže se zde mohou pohybovat pouze lidé, kteří dobře vidí za tmy a šera. Kruhové ocelové dveře se otevírají na silnici a dávají uprchlíkům na výběr, zda se vydají na sever k přístavu, nebo na jih k letišti. Východ je před zraky náhodných pozorovatelů skryt devadesát centimetrů silnou stěnou, která splývá se skálou obklopující obvod hotelu.
Proč je zde vybudována skluzavka?
Podle historiků byla tato skluzavka vybudována pro Čankajška. Tomu totiž v době výstavby bylo téměř 80 let, a nebyl by schopen rychlého pohybu. Jeho zdravotní stav se navíc začal výrazně zhoršovat poté co přežil vážnou autonehodu. Skluzavka je navíc velmi úzká, protože byla navržena pro štíhlou postavu tchajwanského nacionalistického vůdce. Nikdo jiný by se do ní tak zpravidla neměl dostat. Jenže i tato skluzavka skrývá mnoho nástrah. Například fakt, že je zrádně strmá a navíc se prudce stáčí kolem tunelů. Pokud by tehdy museli tchajwanského vůdce evakuovat, bylo by to velmi náročné. Museli by mu zřejmě pomáhat tři členové ochranky. Jeden by ho při sklouzávání objal zezadu a další dva by jeho pád zpomalili vlastními těly. Tuto skluzavku naposledy lidé využívali přibližně před deseti lety.
Nyní slouží jako turistická atrakce
Tunely a skluzavky slouží od roku 2019 jako turistická atrakce. Východní tunel byl otevřen veřejnosti poté, co se zde objevily potvrzené zprávy o jeho historii. Od té doby na toto místo proudí miliony lidí ročně. V loňském roce hotel otevřel západní tunel, jehož součástí je skluzavka. Tak, jako v minulosti sloužili pro útěky a evakuaci významných lidí, se nyní používají pro evakuaci v případě nouzové situace. Tunely dokonce poslouží i jako spolehlivý protiatomový kryt.
Zdroje: Atlasobsurca, RTI, TheGuardian