Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Vysvědčení 2024 aneb Pane ministře Beku

Blíží se školský slunovrat. Blíží se vysvědčení. Maminky jedničkářů už objednávají kytice, paní učitelky pobyty u móře a pan ministr školství, verze 3.0, SCIO testy.

Článek

Všechny děti, teenageři a adolescenti dostanou PAPÍR! Papír odnesou domů. Tam pak, podle slov na něm napsaných, některé dostanou jiný papír, ten z tiskárny cenin České národní banky. A některé dostanou vycinkáno. PAPÍR se pak někam založí, emoce vychladnou, vzduch a voda se ohřejí a začnou PRÁZDNINY 2024.

Učitelky si užijí za svých lehce vydělaných 130 % někde v Chorvatsku či na Madeiře, pokud je ovšem nezačnou požírat žraloci. Nebo kumulovaná inflace.

Na ministerstvu školství ovšem čert nikdy nespí a prázdniny tam nemají, takže se bude makat a vymýšlet a jezdit sem a tam, s majáčkem či bez.

Pan ministr Bek, kromě vymáhání miliard na Stanjurovi a sepisováním rezignace pro Fialu, bude dál střílet do éteru nápady, tu ten o zrušení maturit na odborných školách, tu zase o přidělování peněz školám dle kvality výuky, kteroužto posuzovati bude dle Scio testů v 5. a 9. ročníku.

To je nápad za milion!

Pro firmu SCIO dokonce za desítky milionů ročního jistého příjmu.

Když si to člověk neznalý školní reality přečte, usoudí, že je to navýsost logické a spravedlivé. ANO! Tam, kde mají lepší výsledky, dostanou víc peněz, a kde na to pečou a za tu flákárnu berou nekřesťanský prachy, ať jdou o žebrácký holi, holota jedna učitelská, drzá, zvědavá, ošklivá, brejlatá.

Má to ale tři háčky, z mého pohledu, možná čtyři:

1. Testy jako takové - co přesně se bude testovat

Budou se testovat znalosti, dovednosti, soft skills, wellbeing, výstupy dle RVP nebo co vlastně? A jak? Ne všechno lze otestovat přes počítač. Třeba geometrie nebo tělocvik.

2. Praktické provedení

To jako v červnu vyjede na každou z tisíce škol nějaké ministerské komando nebo SWAT z České školní inspekce a otestuje desítky tisíc žáků za jeden měsíc? Protože pokud ne, kde bere pan ministr Bek tu jistotu, že - budou-li to SCIO testy jaké děláme už nyní, namátkově a nárazově, paní učitelky hnané pudem sebezáchovy nenadiktují správné odpovědi dětem, až budou nad konáním testů dozorovat. Dokonce si dovedu představit i situaci, že učitel, co se zrovna dozvěděl, že na škole k 30. 6. končí, nadiktuje dětem schválně špatné odpovědi.

3. Logika

K čemu tento mazaný systém, když pomineme předchozí dva body povede? Tam, kde je výuka kvalitní, dostanou víc peněz. Budou moci víc zaplatit učitelům a koupit lepší pomůcky. Takže přetáhnou či přitáhnou kvalitní učitele z nekvalitních škol a budou ještě kvalitnější. Nakonec budou nejkvalitnější na celé širém světě, kam se hrabe Open Gate i s Harvardem.

Tam kde je výuka nekvalitní, dostanou méně peněz, takže učitelům zaplatí méně a pomůcky budou mít starší, počítače pomalejší, učebnice roztrhanější, uklízečky ošklivější. Těch pár dobrých učitelek, které jsou na každé škole, odtamtud odejde a kvalita se ještě sníží.

Protože mentalita a přirozenost člověka je jiná než sociální inženýři na MŠMT v čele s jistým Bekem předpokládají. Nebude to tak, že tam, kde ve Scio testech propadnou, najednou se zastydí a řeknou si, jsme špatní, musíme se zlepšit. Příští rok to vyhrajeme! I s těmi menšími platy za to vezmeme a to by bylo, abychom z těch našich malých syčáků nevytloukli lepší výsledky!

Omyl. Špatný učitel neví že je špatný. Myslí si, že je výborný nebo aspoň dobrý. Líný učitel ví, že je líný, ale za menší plat nebude makat o to víc, když budoucí výsledek je stejně nejistý. Protože je v něm tolik proměnných. Např. to, že za prvních 5 let školní docházky vystřídá žák dva, někdy i tři učitelky. Různých kvalit. Nebo to, že i třídy, jejich sociální a inteligenční složení, je různé. Nejen místně, ale i v čase, dokonce i mezi paralelkami v rámci jedné školy.

Na druhém stupni to je ještě markantnější, žák má třeba 8-10 různých učitelek a učitelů různé kvality. Když budou ti kvalitní biti finančně za ty nekvalitní, odejdou.

Takže to povede buď ke zvětšení kvalitativních rozdílů mezi školami, nebo prostě k podvádění u testů.

4. Háček čtvrtý, last but not least

Školství už je i tak černou dírou na peníze, zejména pokud jde o množství pijavic přisátých na jeho rozpočet, které upíjejí a usrkávají. Testování SCIO není zadarmo, Cermat není zadarmo, spousta dalších organizací zajišťující různá povinná školení není zadarmo. Inkluze, asistenti přidělovaní pedagogickými poradnami mnohdy zbytečně, školní psychologové, nově možná sociální pedagogové - nic z toho není zadarmo. Promrhané týdny před vysvědčením nejsou zadarmo. Přestárlý a přemrštěně velký pedagogický sbor vůbec není zadarmo. Stovky zbytečných venkovských škol, tisíce úředníků, školských odborů obecních i krajských, nejsou zadarmo. Byt ministra Beka v Praze není taky zadarmo. Je třeba to vše přehodnotit, udělat i bolestivé kroky, ano, souhlas. Ale Scio testy nejsou ten kouzelný proutek. Přidělováním peněz podle velmi relativní kvality Scio testů se problém nevyřeší. Dokonce mám pocit, že se zhorší. Užere peníze, zaměstná další úředníky, otráví již tak dost otrávené kvalitní učitelky, možná je vyžene mimo školství.

Anebo si s tím český kreativní člověk poradí jako vždy. Nějak to ošulí. Veřejnosti se předloží, že kvalita je měřena a oceněna, ale ve skutečnosti vše poběží ve starých kolejích. Vlk se nažere, koza zůstane relativně celá a naše milovaná hlávka zelí dostane PAPÍR! A o to jde, o papíry.

Hezké prázdniny všem dětem, spokojenou dovolenou všem kolegyním a kolegům!

Uvidíme, kolik za letní měsíce sežene ministr miliard a kolik z nich nám zbyde, až se odečte financování skvělých nových nápadů, koncepcí a projektů.

P. S. Nemá ministr Bek náhodou za manželku tiskovou mluvčí společnosti SCIO?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz