Článek
Dotaz
Jsem učitelka a ráda bych příští prvňáčky učila psát nevázaným psacím písmem. Někteří kolegové mě od toho ale zrazují s tím, že vázané písmo je rychlejší a hlavně propojuje pravou a levou hemisféru mozku. Existuje nějaký relevantní výzkum, který by toto tvrzení prokázal?
Minutová odpověď
Podle současného bádání není spojené písmo ani rychlejší, ani jednoznačně prospěšnější pro vývoj než písmo nespojené.
Děti píšící spojeným písmem mají podle zahraničních výzkumů menší problémy s pravopisem, ale děti píšící nespojeným písmem si rychleji osvojí základní techniku psaní a čtení.
Odpověď
Podle současného bádání není spojené písmo ani rychlejší, ani jednoznačně prospěšnější pro vývoj než písmo nespojené. Historicky sice existují studie, podle nichž je vázané písmo rychlejší, ale v poslední době převládají studie s opačnými závěry. Potvrzuje to i mezinárodní shrnutí, které vyšlo v roce 2022 v časopise Journal of Occupational Therapy, Schools & Early Intervention [1]. Hlavním „zpomalovačem“ se přitom zdá být právě proces navazování písmen spíše než tvarové odlišnosti v písmenech samotných [2].
Propojením hemisfér, o němž píšete, se podle všeho ohánějí především ti, kdo si v anglickojazyčném světě dělají z výuky „vymírajícího“ spojeného písma byznys [3]. Studie, na něž odkazují, ale potvrzují spíše výhody psaní rukou oproti psaní na klávesnici – tam už je opravdu velký rozdíl v zapojení různých oblastí mozku [4]. Mezi spojeným a nespojeným písmem jsou potvrzené odlišnosti hlavně v tom smyslu, že různým dětem bude každá varianta vyhovovat jinak. Komu jde písmo spojené, nemusí psát dobře nespojeně a naopak [2].
V úhrnu má pak každý styl písma svoje výhody. Děti píšící spojeným písmem mají podle zahraničních výzkumů menší problémy s pravopisem, ale děti píšící nespojeným písmem si rychleji osvojí základní techniku psaní a čtení. To může být důležité hlavně pro ty děti, které by vlivem sociálních bariér nebo jiných nevýhod mohly od psaní „odpadnout“ ještě dřív, než se pravopis začne vůbec sledovat [1].
Za Zeptej se vědce odpovídala Anežka
Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D., Ústav českého jazyka a teorie komunikace, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Odborná revize: Mgr. Ondřej Vaňátko, Ústav experimentální medicíny AV ČR
Editace: Luděk Vašta
Zdroje
[1] https://doi.org/10.1080/19411243.2022.2084487
[2] https://doi.org/10.1002/pits.21691
[3] https://www.teachingwitharis.com/teaching-cursive-writing/
[4] https://doi.org/10.1016/j.tine.2012.08.001
Anketa
Zeptej se vědce
Projekt Zeptej se vědce se snaží zprostředkovat kontakt mezi vědeckou a nevědeckou veřejností. Máte-li na vědce nějaký dotaz, zeptejte se nás na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu. Podpořit nás můžete na donio.cz/podpor-zeptej-se-vedce.