Hlavní obsah

Prvňáček opravil pravopis učitelce: Její reakce vás dostane do kolen

Foto: pixabay

V jedné ospalé páteční hodině češtiny se prvňáček Matyáš nečekaně zaměřil na detail, který nikdo jiný neviděl. Jeho bystrá reakce na něj pak pobavila celou školu

Článek

Pamatuji si na ten den, jako by to bylo včera. Podzimní slunce líně pronikalo do třídy a vůně voskovek se mísila s lehce ospalou atmosférou pátečního rána. Paní učitelka Jana, s jejím věčně optimistickým úsměvem a zálibou v barevných šátcích, psala na tabuli zadání pro první samostatnou práci z češtiny. Něco o podzimních jablíčkách a jejich sladké chuti. Její krasopis byl vždycky ukázkový, písmenka jako malovaná, a nikdo by jí žádnou chybu nepředpokládal. V první lavici seděl Matyáš. Malý klučina s hlavou plnou kudrnatých vlasů, bystrýma očima a neuvěřitelnou vášní pro písmenka. Zatímco ostatní prvňáčci se teprve s abecedou seznamovali, Matyáš už doma hltal knížky a s neomylnou jistotou si všímal každého detailu v textu. Paní učitelka dopsala poslední větu a s uspokojením si prohlédla své dílo. „Tak děti,“ řekla s povzbudivým tónem, „pusťte se do toho. Pište krásně a nezapomeňte na správné háčky a čárky.“ V třídě se rozhostilo soustředěné šumění. Dětské ručičky s námahou přejížděly po papíře a první slova pomalu nabývala tvaru.

Jen Matyáš seděl nehybně a s lehce zamračeným čelem zíral na tabuli. Ne na slova samotná, ale na něco jiného, co zaujalo jeho pozorné očko. Po chvilce se nesměle přihlásil. „Paní učitelko?“ Paní Jana se k němu otočila s laskavým úsměvem. „Ano, Matyáši? Něco ti nejde?“ Matyáš ukázal prstíkem na tabuli. „Tady… ten háček je divný.“ Paní učitelka se zamračila. „Kde, Matyáši? Vždyť jsem to psala před chvilkou a dávala jsem pozor. Všechny háčky píšu stejně.“ Matyáš s vážnou tváří prvňáčka, který nese na svých bedrech tíhu důležitého objevu, ukázal na háček nad písmenem „ř“ ve slově „řekla“. „Ten je takový… křivý. Vypadá jako malý vlnovka, a ne jako tenhle,“ ukázal na jiný háček v textu. Ve třídě se rozhostilo ticho. Některé děti přestaly psát a s údivem sledovaly tuhle nečekanou scénu. Paní učitelka Jana se lehce pousmála, i když v koutku duše cítila mírné překvapení. Nikdy se jí nestalo, že by prvňáček komentoval tvar jejích háčků. „Ale Matyáši,“ řekla s mírným úsměvem, „háčky píšu rukou, někdy se prostě trochu liší. Důležité je, že tam jsou a že víme, jaké písmeno znamenají.“

Matyáš ale nebyl spokojený s tímto vysvětlením. Jeho malá mysl, zaměřená na přesnost a detail, nemohla přejít takovou „nedokonalost“. Znovu se nesměle přihlásil. „Ale paní učitelko, on je fakt jiný! Trochu jako když se housenka plazí.“ V třídě se ozvalo pár tlumených chichotání. Paní učitelka Jana cítila, jak jí lehce červenají tváře. Tohle už nebylo jen o pravopisu, tohle bylo o jejím krasopisu! Ale Matyášova upřímná snaha o přesnost byla tak roztomilá a zároveň tak nečekaná.

„Dobře, Matyáši,“ řekla s kapitulací v hlase a s pobaveným úsměvem. Vzala hadr a s lehkým zaváháním opravila háček nad „ř“. Třídou se ozvalo tiché „jééé“. „Tak vidíte,“ řekl Matyáš s uspokojením a znovu se s chutí pustil do psaní. Tentokrát už jeho pozornost plně patřila podzimním jablíčkům. Tím ale tahle malá „háčková“ aféra neskončila. Zvěst o prvňáčkovi, který komentoval paní učitelčin krasopis, se rychlostí blesku roznesla po celé škole. Starší žáci si na chodbách šeptali o tom malém detailistovi z první třídy a paní učitelky si s úsměvem vyměňovaly historky o svých vlastních pozorných žáčcích.

Největší ohlas to ale mělo v kabinetě učitelů. Paní učitelka Jana tam přišla o přestávce s lehce rozpačitým úsměvem. „Tak si představte, co se mi dnes stalo,“ začala vyprávět a popsala celou scénu s Matyášem a jeho „housenkovým“ háčkem. Zpočátku se ostatní učitelé smáli. „Tak to jsi dopadla,“ rýpla si paní učitelka Věra, která učila pátou třídu a proslula svým suchým humorem. „Necháš si kontrolovat krasopis od prvňáčka?“ Ale pak se slova ujala paní ředitelka Eva. Moudrá žena s laskavým pohledem a bohatými zkušenostmi. „Jano,“ řekla tiše s úsměvem, „neměla bys to brát jako kritiku. Právě naopak. Matyáš ukázal neuvěřitelnou pozornost k detailu. Všímá si věcí, které ostatní přehlédnou. A to je přece úžasná vlastnost!“ Její slova zasáhla paní Janu přímo do srdce. Uvědomila si, že paní ředitelka má pravdu. Matyáš ji nechtěl zesměšnit, jen si všiml něčeho, co mu přišlo zvláštní. Jeho dětská pozornost a snaha o přesnost byly vlastně obdivuhodné.

Po zbytek dne paní učitelka Jana sledovala Matyáše s novým zaujetím. Když odevzdal svou práci, byla plná krásných písmenek a pečlivě napsaných háčků a čárek. A ten háček nad „ř“ vypadal teď naprosto perfektně. Když Matyáš odcházel domů, paní učitelka ho zastavila. „Matyáši,“ řekla s upřímným úsměvem, „děkuji ti. Díky tobě vím, že musím dávat pozor na každý detail. Jsi moc bystrý kluk.“ Matyáš se rozzářil a jeho kudrnatá hlava se pyšně napřímila. „Rádo se stalo, paní učitelko. Aby ty písmenka byly krásné.“

A tak se malý prvňáček Matyáš stal na pár dní hrdinou školy. Jeho příběh se vyprávěl o přestávkách a stal se milou připomínkou toho, že i ti nejmenší nás mohou překvapit svou nečekanou pozorností. A paní učitelka Jana? Ta si od té doby vždycky s úsměvem prohlédla všechny háčky na tabuli. Pro jistotu. Protože kdo ví, třeba se v první lavici zase ozve malý hlas s velkým postřehem. A víte co? Tenhle malý příběh mi vždycky vykouzlí úsměv na tváři. Přesně takový, jaký měl Matyáš, když paní učitelka opravila ten jeho „housenkový“ háček.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz