Hlavní obsah

Školák přinesl na oběd vlastní příbor: Kuchařky zůstaly v šoku

Foto: pexels

V obyčejné školní jídelně se odehrála neobyčejná scéna. Tichý osmák Filip si k obědu přinesl vlastní, elegantní příbor. Proč to udělal a jak na to reagovaly překvapené kuchařky?

Článek

V jedné obyčejné základní škole na kraji města, kde se každé dopoledne mísil hluk dětských hlasů s vůní rajské omáčky a smaženého sýra, existoval jeden nenápadný chlapec jménem Filip. Byl to tichý a trochu zasněný osmák s hlavou plnou kadeří a očima, které často směřovaly k oknu, kamsi do dálek. Filip neměl žádné výstřední koníčky ani se nijak zvlášť nevyčleňoval z davu. Až do jednoho obyčejného úterního oběda.

V ten den bylo na menu kuřecí rizoto. Jídlo, které většina dětí buď milovala, nebo nenáviděla. Filip patřil spíš k té neutrální skupině. Vzal si svůj tácek s porcí rýže a kousky kuřete, mlčky poděkoval kuchařce a zamířil ke svému oblíbenému stolu u okna. Usadil se, rozbalil ubrousek a pak udělal něco, co v školní jídelně ještě nikdo neviděl. Z malé látkové kapsičky vyndal svůj vlastní příbor. Nebyl to žádný plastový set z hypermarketu. Byla to elegantní sada nerezového příboru s jemným rytím na rukojeti. Lesklá vidlička, nůž s ostrou čepelí a lžíce, která vypadala, jako by patřila spíš na slavnostní tabuli než do školní jídelny. Filip si svůj příbor položil vedle tácku a s naprostou samozřejmostí se pustil do jídla. Za výdejním pultem ztuhly kuchařky s naběračkami v rukou. Paní Jiřina, s její věčně upatlanou zástěrou a hlasitým smíchem, si protřela oči, jestli se jí to nezdálo. Její kolegyně, tichá paní Věra s vlasy staženými do úhledného drdolu, si sundala brýle a znovu si je nasadila. Ne, nezdálo se jim to. Ten chlapec opravdu jedl svým vlastním, honosným příborem. „Vidělas' to, Jiřino?“ šeptla paní Věra s údivem v hlase. Paní Jiřina jen němě přikývla a dál s otevřenou pusou sledovala Filipa, jak si s grácií sobě vlastní nabírá rizoto na tu lesklou vidličku.

Zpráva o „chlapci s vlastním příborem“ se jídelnou rozletěla rychlostí blesku. Děti si mezi sousty šeptaly a nenápadně k Filipovu stolu nakukovaly. Některé se smály, jiné na něj ukazovaly prstem, ale Filip si toho zdánlivě nevšímal a dál si v klidu vychutnával svůj oběd. Po obědě, když se jídelna pomalu vylidňovala, se paní Jiřina s paní Věrou odhodlaly k akci. Musely zjistit, co za tímhle neobvyklým chováním vězí. Paní Jiřina, jako ta odvážnější, se vydala k Filipovu stolu. „Ahoj, Filípku,“ řekla s jejím obvyklým bodrým tónem. „Můžu se tě na něco zeptat?“ Filip k ní zvedl svůj klidný pohled a tiše přikývl. „Všimly jsme si s Věrou, že máš dneska svůj vlastní příbor. Je moc hezký. Můžeš nám říct, proč si ho nosíš?“ Filip na okamžik zaváhal, pak se lehce pousmál a začal vyprávět.

Jeho hlas byl tichý, ale s každým slovem zněl jistěji. Vysvětlil jim, že tenhle příbor patřil jeho dědečkovi. Dědeček byl starý námořník a tenhle příbor si přivezl z jedné daleké cesty. Pro Filipa to nebyl jen obyčejný kus kovu. Byl to vzpomínka na dědečka, na jeho vyprávění o moři a dalekých krajích. A jíst s ním mu připadalo tak nějak… slavnostnější. Jako by se na chvíli přenesl do dědečkova světa. Kuchařky poslouchaly jeho tichá slova s dojetím. Najednou ten neobvyklý příbor nevypadal směšně ani výstředně. Byl to symbol, osobní relikvie, která pro Filipa znamenala víc než jen nástroj na jídlo. Paní Jiřina si povzdechla. „Víš, Filípku, my tady v jídelně se snažíme, aby vám chutnalo. Ale ten náš školní příbor… no, není to žádná sláva. Je to jen obyčejný nerez, občas ohnutý, občas mu chybí špička.“ Paní Věra přikývla. „Ale tobě ten tvůj dědečkův příbor jídlo asi víc zpříjemní, viď?“ Filip se usmál. „Ano, paní Věro. Mám pak takový lepší pocit.“

Od toho dne se pohled kuchařek na Filipa změnil. Už to nebyl jen ten tichý chlapec u okna. Byl to kluk s příběhem, s cennou vzpomínkou, kterou si s sebou nosil i do školní jídelny. A ten jeho lesklý příbor už nevypadal šokujícím dojmem. Stal se symbolem jeho osobitosti a jeho pouta s dědečkem. A co ostatní děti? Některé se dál potichu smály, ale většina si k Filipovi začala chovat větší respekt. Pochopily, že ten příbor není žádná snobská výstřelka, ale něco, co pro něj má hluboký význam. A tak se v jedné obyčejné školní jídelně díky jednomu neobyčejnému příboru odehrál malý lidský příběh o vzpomínkách, úctě a o tom, že i tichý chlapec může svým jednáním překvapit a dojmout své okolí.

A kuchařky? Ty už nikdy nepohlédly na školní příbory stejnýma očima. A občas, když Filip procházel kolem výdejního pultu se svým lesklým pokladem v ruce, se na něj tiše usmály. Protože věděly, že tenhle chlapec jí svůj oběd s mnohem větším příběhem, než si kdokoliv jiný v té jídelně dokázal představit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz