Článek
Zrovna nedávno jsem psala text o zvyšování koncesionářských poplatků a úloze veřejnoprávního média. O důležitosti některých pořadů, které nám ČT nabízí, a že podle mne jsou zprávy a publicistika právě tím nejpodstatnějším ve veřejnoprávním médiu. A ejhle. Top publicistický pořad českých obrazovek 168 hodin končí.
Proč končí zrovna úspěšný a sledovaný pořad?
Jako koncesionář beru zrušení pořadu 168 hodin opravdu nelibě. Jsem na něj jako divák zvyklá, je to moje nedělní televizní tečka. Mám ráda ostřejší publicistiku. Vím, občas je hlavní moderátorka ironická, jízlivá, ale podle ohlasu diváků bych neřekla, že by to byl problém. Vždyť pořad byl na obrazovkách ČT už od roku 2006.
Když jsem se dozvěděla o rušení 168 hodin, nejdřív jsem si říkala, že za zaříznutím 168 bude nízká sledovanost. Ve veřejnoprávním médiu by to sice nemusel být hlavní důvod, ale kdo kdy dělal v médiích, tak ví svoje. Když jsem si ji ale zjišťovala u tohoto pořadu, tak jsem ke svému údivu zjistila, že právě tento publicistický pořad patří do top publicistiky na ČT. Přímo na webu České televize ve článku s nadpisem Rekordy se dočteme, že pořad 168 hodin si v roce 2023 pustilo 533 tisíc diváků. Což na publicistiku v neděli večer není vůbec špatné. Naopak.
Co nebo kdo je za mizením nepohodlných tváří z obrazovky?
Když jsem se dozvěděla, že po Marku Wollnerovi z Reportérů (což je můj druhý oblíbený publicistický pořad), po docela dlouhé přestávce mého bývalého kolegy z rádia a jednoho z hlavních investigativců ze zpravodajství ČT Jiřího Hynka, končí i pořad Nory Fridrichové, začala jsem si říkat, komu ti lidé vadí? Vyrojily se tu názory o souvislosti s koncesionářskými poplatky a jejich zvyšováním a já se přiznám, že uvažuji úplně stejně. Jejich zdražení je totiž momentálně na pořadu dne. A je to téma politické a nepopulární.
Právě pořad 168 hodin se totiž velmi často trefoval do politiků a umím si představit, jak si teď někteří mnou ruce nebo dokonce slaví. Kdo totiž teď bude o zvyšování poplatků hlasovat? Právě politici. Kdo jste byl také divákem pořadu jako já, tak víte, že například Andrej Babiš nebo Tomio Okamura byli často v centru zájmů redaktorů 168 hodin. Umím si živě představit, jak tito pánové museli nedělní pořad v čele s ironickou Fridrichovou nesnášet.
Je mi moc líto, že 168 hodin končí, dozvěděla jsem se to včera a nečekala jsem to. Jsem vděčná, že jsem se na nich mohla celých 18 let podílet. Pořad se pravidelně držel v TOP10, patřil k nejsledovanějším publicistickým pořadům v ČT a těšil se vaší trvalé přízni. Děkujeme vám! pic.twitter.com/YwNxQFPWLG
— Nora Fridrichova (@NoraFridrichova) July 25, 2024
Přežije tuto smršť Václav Moravec a jeho Otázky?
A ptám se, kdo teď bude další? Kdo půjde na porážku? Koho se nové vedení televize v čele s novým generálním ředitelem bude chtít zbavit? V médiích se už objevilo jméno Václava Moravce, což je moderátor hlavní české politické debaty. Sám v rozhovoru u Čestmíra Strakatého nedávno naznačil, že by ho lákala tvorba vlastního podcastu. Říkám si tedy, jestli už náhodou něco netuší.
Media veřejné služby nebudou mít nikdy klid. Ta nedokončená transformace má v sobě i to, že nevíme, jak přesně ta média uchopit a k čemu vlastně tady jsou. … Pokud mě bude zase řešit (Etický) panel a pak mě vyhodí a budu mít nějakou důtku, tak bych šel tou cestou pracovat sám na sebe.
Sama Fridrichová se nechala slyšet, že ukončení vysílání pořadu bylo pro ni překvapením. Navíc přišlo teď, kdy má publicistika prázdniny, a tak bylo zaříznutí takového pořadu o to snazší. Když je totiž okurková sezóna, publicistika nikomu nechybí.
Podle vyjádření ČT dostanou redaktoři novou nabídku. Skoro bych si tipla, že pro hlavní protagonistku to bude nabídka, která jí nebude úplně vonět. Stejně tak Otázky Václava Moravce se teď v létě nevysílají, a tak si říkám, jestli náhodou od září neuvidíme v neděli v poledne staronový pořad, který se bude jmenovat už jen Otázky. Bez Václava Moravce.
Netvrdím, že by všechny úspěšné pořady měly být na televizní obrazovce navěky. To se možná podaří jen večerníčku. Ale tady mi prostě něco nevoní. Nebo to vidím v těch událostech posledních týdnů v České televizi jen já jako divák a pár novinářů? Chce ředitel Souček pouze změnu programu, a nebo tam prostě probíhá čistka? Je přece docela snadné říkat, že chcete coby nový manager prostě jen inovace a přitom provádět něco jiného. A jak tedy vůbec poznáme, jestli je to opravdu ten nový čerstvý vítr a nebo nás v ČT čeká přesný opak ala slovenská cesta jakési normalizace veřejnoprávní televize? Co si o tom myslíte vy?
Pokud chcete dostávat upozornění na moje nové texty s předstihem, tak zaklikněte +sledovat pod mým jménem na začátku tohoto článku.