Článek
Ale nejdříve, co tomu předcházelo. Poslední týdny jsem stihla dvě školní metodické schůze a kulatý stůl matikářů z regionu. Setkáváme se každý rok, kolem dvaceti učitelů základek a pár kolegů ze středních škol. Jaká nálada? Nadšení nenajdete. Spíš napětí, zvědavost a otázka: „Co se vlastně chystá a co s tím budeme dělat my?“

V regionu vedu skupinu matematické gramotnosti při MAS. Tady jsou matikáři z mého regionu ze základek i středních škol při diskusi o revizi RVP. Část už tuší, co je čeká, část se přišla teprve informovat.
Práce na lepším RVP měla být daleko důkladnější
Já jsem chtěla být „u toho“ od začátku, proto jsem se přihlásila do konzultační skupiny k revizi matematiky. Představovala jsem si drama, diskuze, brainstorming… místo toho jedno online setkání a pak vyplňování formulářů. Spíš páté kolo u vozu – nahlédnout přes rameno a občas přihodit svůj názor. Ale i tak jsem viděla, že proces mohl být vedený lépe. Což jsem také na konferenci Alive Forum 2025 v Praze zkritizovala.

Alive Forum 2025: zleva ředitel ZŠ V. Trojan, za MŠMT M. Černý, exministr P. Gazdík, moje maličkost, ředitel SŠ R. Sáblík a za NPI M. Pastorová. (Exministr Plaga, který byl také ohlášen, bohužel v tu dobu volil T. Okamuru šéfem Sněmovny.)
Verze 1.0 z jara 2024? Chyběla spousta témat. Geometrie velmi osekaná, děti by prakticky nerýsovaly, některá tělesa se nám kamsi ztratila. Média mluvila o „škrtání 50 procent obsahu“, ale v matematice to nejde. Všechno na sebe navazuje – neumíte trojčlenku, nezvládnete další výpočty.
Revize revize byla například v základoškolské matematice užitečná
Rok uběhl a nakonec tu po auditu revize matematiky máme dvě témata navíc a jedno rozšířené: kombinatoriku, pravděpodobnost a řezy tělesem. Ostatní témata zůstala. Hurá – naše děti nebudou chodit na střední s polovičními dovednostmi.
Za pozitivní změnu vděčíme auditu ministra Beka z léta 2024, který prověřil, jestli některé předměty nebyly příliš osekané. (Děkuji mu přesto, že jinak pro školství jako takové toho udělal velmi málo a spíš podle mne jako ministr uškodil.) U matematiky to bylo každému matikáři, který se o revizi zajímal, jasné hned – audit byl nutný. Děti tak nakonec naštěstí dostanou úroveň srovnatelnou s evropskými standardy.

Slide, který jsem promítala na Alive Forum 2025 v Praze při mé prezentaci.
Rozdíly v počtech hodin hlavních předmětů mohou být obrovské
A teď věc, která mě opravdu zvedá ze židle: počty hodin pro hlavní gramotnosti – logicko-matematickou a čtenářsko-pisatelskou. V nové verzi RVP (2.0, brzy zřejmě Plagova 3.0) už nejsou minimální počty hodin pro jednotlivé oblasti. Dosud byly – matematika měla na 2. stupni ZŠ minimálně 15 hodin týdně. Teď? Školy si mohou určit i tyto klíčové hodiny samy. (Podrobněji jsem o tom psala zde.) Mezi školami mohou být tak obří rozdíly v počtech hodin, že ani učitel didaktický génius nemůže tento rozdíl vyrovnat svým učitelským nadáním a ekvilibristikou před tabulí.
Upřímně – přijde mi to jako takový „odezdikezdizmus“. Z naprosto sešněrovaných osnov do úplné volnosti. Šikovné školy si poradí. Ale co ty ostatní? Nůžky mezi úrovněmi škol se podle mě ještě víc rozevřou. Nové vedení MŠMT by mělo v této oblasti zasáhnout – jinak se to stane téměř jistě.
Takže shrnutí: revize matematiky – nakonec ještě docela dobrá. Volnost v počtech hodin – alarmující. A my učitelé? Stále čekáme, informujeme se. Sem tam si zanadáváme, sem tam doufáme v lepší zítřky, ale hlavně chceme mít naději, že děti z toho vyjdou s hlavou nad vodou.
Budu ráda, když přispějete do diskuse pod článkem.

Autorka textu je učitelkou matematiky, přírodopisu, lektorka, blogerka a komentátorka. Na konferenci vystupovala z pozice učitele z praxe s vlastními názory k revizi RVP.
Pokud chcete dostávat přednostní upozornění na moje texty, zaklikněte si +sledovat na začátku článku. Pokud mě chcete podpořit v psaní blogů, můžete to udělat přes klikací tlačítko Podpořte autora (na začátku či na konci článku).





