Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Druhák dostal kouli z češtiny. „Hyena. Nána. Příšera.“ Lynč jeho učitelky v médiích a na síti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Karolina Grabowska Pexels

V týdnu mne zaujal případ druháčka, který za svoji písemku schytal ve škole pětku. Jeden bulvár a jedna televize informovaly, že jistá učitelka z Letňan dala žáčkovi nejhorší hodnocení za špatně vypracované zadání z češtiny. Lynč učitelky začal.

Článek

V onom cvičení šlo podle fotografie v médiích o doplňování písmen do textu a podtrhávání sloves. Žáček udělal několik chyb, učitelka mu je červeně podtrhla a dala pětku.Takové informace lze vyčíst z obrázku. Jaké byly další okolnosti, co na to paní ředitelka, učitelka sama, zda něco v této věci podnikl zřizovatel, zda a jakým způsobem se někdo snažil o nápravu a jakou cestou (přes školskou radu, inspekci atd.) jsme se ovšem z textů novinářů nedozvěděli. Jakoby cílem byla hlavně dehonestace oné pedagožky a nachytání co nejvíc čtenářů na senzaci. Tak to aspoň připadá mně. Vyvážení informací a snahu o zobrazení pravdy tu, bohužel, nevidím. Protože každý z nás měl přece někdy nesympatickou učitelku/učitele a teď to jí/jemu přes komentáře určené této učitelce můžeme tzv. ,,natřít".

Jako původní zdroj (i s fotografií) uvedla média jistý profil na Facebooku. Televize pak ještě doplnila text s odkazem na bulvár s rozhovorem s kantorkou, která stála za předáním oné písemné práce a má být údajně známou rodičů pětkou ohodnoceného děcka. Písemka pak byla uveřejněná na sociální síti. Dále byly v textu už jen diskusní příspěvky očerňující učitelku. Bulvární deník pak vše ještě doplnil o vyjádření tiskové mluvčí ministerstva školství a jednoho odborníka, a to pedagožky ze SCIO. Mluvčí bulváru řekla, že o hodnocení rozhoduje škola a připomněla, že se chystá zrušení hodnocení v nejnižších ročnících základní školy a pedagožka SCIO navrhovala volit spíš slovní hodnocení. Potud informace z médií.

Co mě na celém případu zarazilo asi nejvíc, bylo, že ve článcích jsem nenašla vůbec ani náznak pohledu druhé strany. A pak mě dostala ta nenávistná vyjádření na adresu učitelky, a to ze všech možných stran. Jak pod původním příspěvkem, tak ve vyjádření diskutujících z Letňan, tak také na různých dalších fórech, kde se o fotografii diskutovalo. Kvůli jedné pětce se rozjel hon na čarodějnice. Vybírám pouze dva z celé plejády hejtů, kterých se učitelka dočkala, abyste si sami udělali obrázek:

Foto: Zuzana Růžičková

Dehonestující příspěvky z diskuse na FB Naše Letňany.

Zapátrala jsem a nalezla FB stránku dotčené pražské části, o jejíž školu šlo. ,,K obsahu nařčení lze konstatovat, že úkol byl součástí práce z června minulého školního roku shrnující učivo 2. ročníku. Žák i přes nabízenou pomoc pedagoga a pedagogického asistenta při hodině nespolupracoval, nevyužil možnost opravy a navíc se dopustil podvodu,“ napsala na oficiálním FB profilu Naše Letňany MČ Praha 18. Celé vyjádření vidíte zde:

Foto: Zuzana Růžičková

FB stránka MČ Praha 18.

Kde je přesně pravda, se stejně nikdy nedozvíme. Nikdo z nás tam nebyl. Co mi ale vadí, s jakou lehkostí se média skrz jedno uveřejnění na sítích pouští do dehonestace učitelky. Na místě by byly podle mého názoru rozhodně jiné cesty, než mediální lynč.

V žádném případě nechci omlouvat případnou neprofesionální práci kohokoliv. Ale podobné věci, jako řešení klasifikace, chování, případné výchovné či výukové problémy konkrétního dítěte, by měly určitě zůstávat mezi dítětem, rodičem, školou a eventuálně (v krajním případě) řešeny úřady k tomu pověřenými. Jde o velmi citlivou věc! Jméno školy vyplynulo na povrch během pár hodin, podle podpisu lze dohledat i kantorku.

Vyjádření zástupkyně školy jsem získala po sobotním vydání blogu, proto ho aktualizuji o tento text:

,, Názor druhé strany nikoho nezajímal, i já jsem kauzu ve své reakci nazvala honem na čarodějnice. Doba je nenávistná a lidé skryti za sociální sítě ztrácí zábrany. Osobní jednání s vedením školy matka nevyužila. Z médií mě nikdo nekontaktoval."Mgr.Irena Šípová, zástupkyně ředitelky. Sama mi též přiznala, že hodnocení nakonec označuje jako nepřiměřené.

A tak se ptám: Bude u nás tedy teď běžné, že se písemky s pětkami začnou objevovat v médiích následované dehonestací učitele? Pochybnostmi, jak známkuje, jak špatně učí? Stane se známka záminkou k odvetě a lynči na sítích? Budou stále česká média sedat na lep podobným nenávistným příspěvkům?

Na závěr malá anketa, jak celou kauzu s pětkou vnímáte vy a jak byste ji řešili z pohledu rodičů. Budu také ráda, pokud budete k tématu diskutovat pod článkem.

Anketa

Jak byste jako rodič řešili situaci, kde by učitelka opakovaně nadmíru přísně hodnotila vaše dítě ?
Šel bych si s kantorkou promluvit, pak si event. stěžoval na vedení školy a nebo bych se obrátil na zřizovatele či ČŠI.
73,6 %
Dítě bych se snažil přeřadit do jiné třídy nebo školy.
2,5 %
Případ bych (při nevyslyšení mých požadavků u učitelky a vedení školy) medializoval.
2,1 %
Snažil bych se spojit s ostatními rodiči a zjišťoval, zda to není častější jev a obrátil se ev. na zástupce rodičů ve školské radě. Řešili bychom to společně.
19,9 %
Vůbec bych si nevěděl rady.
1,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 9097 čtenářů.

Zdroje:

Foto: Zuzana Růžičková a Pexels

Autorka

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz