Článek
Letitá praxe ve školství, zástupkyně ředitelky
Paní Martina Hojná učí na prvním i druhém stupni základky 24 let. Podle jejího profesního životopisu, který mi poslala, a který je opravdu hodně obsáhlý, má za sebou mnohé. Je to mentorka, školitelka, připravuje na přijímací zkoušky, vedla sbor, organizuje výměnné pobyty dětí, je členkou školního poradenského pracoviště a je hlavně zástupkyní ředitelky na ZŠ v sousedním Ždírci nad Doubravou, kam prchají některé děti z Krucemburku, kde se konkurz konal (úprk potvrdil v médiích i sám ředitel obce).

Profesní životopis paní Hojné
Funkce ve vězeňství, praxe 25 let
Pan Jan Doležal, její hlavní sok v konkurzním řízení, je podle svého oficiálního životopisu, který lze dohledat na stránkách věznice ve Světlé nad Sázavou, už léta zaměstnán ve vězeňství. Začínal jako strážný ve věznici, později byl vedoucím oddělení stráže a teď je zástupcem ředitelky věznice ve Světlé nad Sázavou. Jeho praxe je také dlouhá, určitě je to profík, poslední 3 roky má zkušenosti z vedoucí funkce. Dělá ve vězeňství již 25 let. Ovšem praxe ve školství? Nulová.

Na webu věznice Světlá nad Sázavou je profesní životopis pana Doležala.
Do křesla ředitele školy v Krucemburku byl nakonec z pěti uchazečů, z nichž čtyři byli pedagogové (včetně odbornou komisí preferované paní zástupkyně Hojné), vybrán odborník na vězeňství pan Doležal.
Nechceme bachaře, bouří se rodiče. Je to výzva, říká vítěz
„Nechceme, aby školu vedl bachař, bouří se rodiče v Krucemburku.“ Tak zněl titulek regionálního deníku, který mne přiměl se o tento případ s konkurzem zajímat. Říkala jsem si, že přece není možné, aby na ředitelské křeslo byl vybrán odbornou komisí, kde zasedají většinou pedagogové, další odborníci a také zástupce školské inspekce někdo, kdo má praxi ve vězeňství a neučil ve škole. Snad nechtějí místní radní zavést ve škole vězeňský režim, říkám si.
A protože jako letitý praktik ve školství vím, jak je jen samotné učení pro začátečníka složité, natož mít ve škole jako začínající elév i řídící funkci, rozhodla jsem se na případ podívat důkladněji. „Je to pro mě výzva. Mám výzvy rád.“ Říká směle do regionálního média zástupce ředitelky vězení, který podle mne ale pravděpodobně netuší, co vše ho vlastně mezi dětmi a učiteli čeká. A jak sám uvádí v článku, slovo „bachař“ ho uráží. Chápu ho.
Bakalářka ze vzdělávání odsouzených
Dobrá, řekla jsem si. Tak když má pan Doležal v učení nulovou praxi, třeba má velmi silný teoretický základ. Dohledala jsem si, že vystudoval bakalářský obor na Masarykově Univerzitě na Pedagogické fakultě, a to učitelství praktického vyučování v roce 2009. (V našem učitelském žargonu se vyučovanému předmětu říká „pracka“, čili pracovní vyučování.) Jeho bakalářská práce měla téma Vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody. VŠ, tedy konkrétně Vysokou školu zdravotnictví a sociální práce v Bratislavě Fakultu sociální práce, kterou zvolený pan ředitel základky vystudoval, jsem musela docela dlouho hledat. Nikdy v životě jsem o ní neslyšela a jeho diplomová práce také není veřejně dostupná.
Paní Hojná má magisterské studium na Univerzitě v Hradci Králové, učitelství 1. až 4. ročník a navíc bakalářské studium na Univerzitě Karlově, kde vystudovala školský management. Jak praxí, tak vzděláním tedy podle mne mnohonásobně převyšuje svého konkurenta. Proto také celkem očekávatelně dostala 30. dubna dopis, kde jí bylo oznámeno, že na základě pohovoru, dokumentů a jejích dosavadních pracovních výsledků ve školství se stala vítězkou konkurzu (část dopisu máte na fotografii). Škola v Krucemburku pro 170 žáků, odkud za poslední dobu odešlo přes 30 dětí právě do školy ve vedlejším Ždírci nad Doubravou, kde dělá paní Hojná zástupkyni ředitelky, tak mohla dostat do vedení nového profesionála odvedle. Paní Hojná zde navíc začínala, a tak má ke škole i blízko.

Martina Hojná byla odbornou komisí vybrána jako nejlepší uchazeč.
Všechno je jinak
Nicméně jak je u nás zvykem, všechno může být i jinak. Poslední slovo při konkurzu totiž v České republice nemá odborná komise. Ta je pouze poradním orgánem. Poslední slovo má totiž u nás zřizovatel. A páni radní se rozhodli nakonec rozhodnout jinak.
Tři ku dvěma přehlasovali pana starostu a místostarostku a instalovali do čela školy člověka s nulovou pedagogickou praxí. Z veřejných zdrojů lze dohledat, že vedle pana starosty Kohouta, který byl pro zvolení paní zástupkyně ze Ždírce a paní místostarostky, byli naopak pro člověka s praxí ve vězeňství ostatní tři radní. Pánové Dohnal, Kasal a Kopecký. Podle mých informací ani jeden z nich není odborník na školství. I přesto nebrali v potaz doporučení odborné komise a zvolili si do čela školy jimi preferovaného člověka.
Ptám se tedy, proč se vlastně takové konkurzy u nás vůbec konají? Jak totiž vychází ze statistik, do poloviny konkurzů na ředitele školy se hlásí jen jeden uchazeč a jako jeden z hlavních důvodů uchazeči uvádí právě netransparentnost výběru. Nicméně zde znovu musím uvést, že tento postup je v ČR naprosto legální.
Místní se budou ptát
Místním rodičům se ani moc nedivím, pokud se budou bouřit. Podle mých informací se uvažovalo nad peticí, ale „prý se ještě uvidí“. Lidé, které ovšem osud jejich školy zajímá, se chystají na další zasedání jimi volených zástupců v obci a budou se dotazovat a chtějí zatím jen vyjadřovat nesouhlas s rozhodnutím radních.
Ale já bych se dotazovala nejen radních, ale také na ministerstvu školství. Jak je možné, že dali dobrozdání k účasti na konkurzu člověku, který nikdy neučil? Pokud si sice pročteme zákon o pedagogických pracovnících, tak ten určuje uchazeči o ředitelskou židli jako podmínku 4 roky pedagogické praxe nebo stejnou dobu v řídící funkci. Já tedy nevím, ale pedagogickou i řídící praxi z nich dvou má podle mého názoru jen paní zástupkyně a její konkurent je v řídící funkci až od roku 2022. Ale je možné, že MŠMT za vedoucí funkci vhodnou pro vedení školy považuje i funkci „vedoucího prevence a stížností“ ve věznici, kterou pan Doležal vykonával předtím.
Nyní si radními zvolený nový ředitel stěžuje na veřejný lynč, což je jistě nepříjemné. Nicméně musíme zde dodat, že i když se to místním nelíbí, byl zřejmě zvolen naprosto legální cestou a za pomoci zákonů, které zde platí. Jestli je tedy někde chyba, tak bude v systému.
Že to bude mít nový ředitel (nebo ředitelka) obzvlášť v této době těžké, je jasné. Řítí se na nás mnoho změn, jakými jsou tvorba nového ŠVP, dále slučování malých škol pod jedno vedení (což by se mohlo této školy týkat teoreticky také, protože hranice pro samostatnost školy bude nově 180 dětí), změna ve financování nepedagogů a další a další lahůdky.
Anketa a diskuse je vám k dispozici.
Anketa
Zaklikněte si +sledovat na začátku textu a budete dostávat upozornění na moje nové texty.
ZDROJE
https://www.ucitelnazivo.cz/blog/zajem-o-pozici-reditele-skoly-ma-jen-sestina-ucitelu-kandidaty-odrazuje-administ