Článek
Školský zákon, který má přinést velkou spoustu novinek a mj. má umožnit přesun financování nepedagogů (kuchařek, školníků a uklízeček) na obce, a o kterém jsem psala nedávno, obsahuje i jeden učiněný nesmysl. Na obce totiž přehazuje také financování věci, která je výsostně věcí školy, a do které by obec neměla vůbec co mluvit. Jde o tak zvané ONIV, čili ostatní neinvestiční výdaje. Česky řečeno jde o nákup učebnic, ale také o peníze na školení učitelů nebo finance na dopravu na plavání dětí.
Z ONIV se dříve kromě učebnic platilo kde co
Není to poprvé, co se o ONIV píše. V minulosti totiž mezi výdaje placené z ONIV patřilo také mimo jiné placení neschopenek, což byl už úplný Kocourkov. V době těsně pocovidové totiž některé školy zjistily, že jim nezbývá na pomůcky a učebnice, protože platily ze stejné kupičky zvýšené množství neschopenek při karanténách a vysoké covidové a pocovidové nemocnosti učitelů. Díky tomu pak školy neměly peníze třeba na školení pedagogů nebo na potřebné vybavení. Jen se ale tento do nebe volající nesmysl prvního ledna 2024 odstranil, máme tu během pár měsíců další.
Obec dostane na žáka 20 tisíc, ale vydá na jeho vzdělávání klidně jen půlku
A protože mě zajímalo, jak se naše česká města a obce o své žáčky starají, podívala jsem se, jak finančně podporují svoje děti ve školách už teď. A zjistila jsem, že jsou to pěkné rozdíly. Zatímco obce dostávají na základě zákona o RUD na jednoho žáka zhruba 20 tisíc (ale pozor, mohou je využít, jak se jim zlíbí a je jen v pravomoci obce, jak s nimi naloží), tak některé podle zjištění společnosti PAQresearch dávají školám peněz méně (a je jich dokonce víc jak polovina). A jenom některé přihodí nějakou tu tisícovku na dítě z obecního navíc a vydají tedy víc peněz na žáka, než kolik dostaly od státu přiděleno.

Pokud se podíváme na konkrétní graf, tak zjistíme, že 9 % obcí či měst dávají ostudně jen polovinu z částky, kterou na fungování škol na jednoho žáka dostaly, dalších 19 % dá z oněch 20 tisíc do škol jen mezi 10 a 15 tisíci, velká část 34 % vydává na žáka více méně tolik, kolik dostane od státu a ostatní dávají více. Dokonce tu máme i obce či města, která na žáka vydají přes 30 tisíc korun ročně, čili musí přihodit z obecního přes 10 tisíc korun na jednoho žáka ročně navíc.

Rozdíly mezi obcemi ve výdajích na žáka jsou markantní.
Rozdíly mezi školami tak ještě narostou
Jak je vidět, tak rozdíly jsou docela markantní. A teď si představme, že takto bude vedení obce rozdělovat svým školám i peníze na učebnice nebo na školení. Pěkně nám opět narostou rozdíly mezi obcemi a městy, kterých se právě chceme zbavovat. Jedna obec bude štědrá, takže tam budou nové učebnice a pomůcky a učitelé se díky školení dozvědí, jak vlastně mají reagovat na revizi kurikula ve svém oboru a druhá obec bude raději stavět chodníky a rozhledny a děti se budou učit ze salátů a mít nevyškolené učitele.
A to vám povím, že taková školení mnohdy opravdu nejsou zadarmo. Nedávno jsem se docela rozčilovala, když jeden krajský institut pro vzdělávání v mém regionu po mně chtěl 2700 Kč za jednodenní konferenci na téma revize RVP ZV, a přitom jde o informace, které by měl teď dostat každý učitel, jenž má o takovou věc sám zájem, zcela zdarma. Obzvlášť, když tam povětšinou vystupují lidé z MŠMT, NPI nebo krajského úřadu ve své pracovní době a ti už jsou tudíž zaplacení z našich daní.
Na ONIV se dává v posledních letech méně
A ještě musíme mít na paměti jednu důležitou věc. Jak už jsem psala, má tu proběhnou během pár let (nebo už spíše jen měsíců) revoluce ve školství. Tak zvaná revize. A to bude školy něco stát. Budou se tisknout a nakupovat nové učebnice podle nového RVP, učitelé budou procházet školením, jak vytvářet nové ŠVP, a to všechno spolkne hromadu peněz. Když pomyslím, že stát na ONIV dává v posledních letech méně peněz než dříve, tak to asi nebude s těmi učebnicemi a školeními žádná hitparáda. V roce 2021 například stát dával na ONIV ještě něco přes 3 miliardy korun, ale v letech dalších už je to jen něco přes 2 miliardy a suma se už 4 roky výrazně nehnula. Přestože všechno zdražuje.
Ve středu 28. května se tedy ve Sněmovně v souvislosti s novelou rozhoduje nejen o pozitivních změnách, ale také o nesmyslech s ONIV. Myslím, že už ale nikdo protestovat nebude a ve třetím čtení se zákon schválí. Možná náprava se tak asi bude muset odložit. Sama za sebe této chaotické úpravě s placením učebnic dávám rok. Maximálně dva.
Na závěr oblíbená anketa, ve které můžete hlasovat a pokud máte k tématu co sdělit, máte možnost v komentářích. Díky.
Anketa
Pokud chcete dostávat přednostně upozornění na moje nové texty, zaklikněte si +sledovat na začátku článku.
ZDROJE
https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/uzemni-rozpocty/hospodareni-uzemnich-rozpoctu/financovani-materskych-a-zakladnich-skol/2024/informace-o-vysi-prostredku-ktere-obce-ziskavaji-z-58958
https://www.paqresearch.cz/post/prevod-oniv-obce/
https://public.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=246831
https://www.pedagogicke.info/2025/03/karel-rais-nebezpeci-vidim-v-realne.html
https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&t=829&utm_source=chatgpt.com