Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Velká díra v rozpočtu školství může znamenat propouštění i stávku. A nebo to ministr Bek ustojí?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: geralt Pixabay

Na platy ve školství půjde příští školní rok o 7,8 miliard korun méně a celkem pak bude mít resort mínus 11,6 miliard než v předchozím roce. Jak se to slučuje s navýšením platů pedagogů, rozšířením počtu škol typu gymnázií, digitalizací či inkluzí ?

Článek

Vrtá mi to hlavou už od chvíle, co začala prosakovat jobovka, že se ve školství bude škrtat obrovská položka ve výši 30 miliard. Jak jsme se dozvídali postupně z médií, tak se částka v absolutním čísle snižovala, ale i současných skoro 12 miliard mínus bude prostě někde ve školství chybět.

V průběhu týdne se nám v médiích objevovaly další střípky do mozaiky. Ministr školství Bek vypustil balónek o údajných třech tisícovkách, o které se mají zvyšovat učitelům platy. A dále, že ministerstvo financí chce snížit ve školství stav o 20 tisíc pracovníků.

Tak nabízelo by se řešení propustit učitele a těm ostatním, co zbydou, přidat. No to ale v současné době, kdy tu máme silné ročníky dětí, určitě nelze. Takže mi z toho vychází jedině to, že se buď propustí asistenti, a nebo se musí propustit ostatní personál. Kuchařky, školníci, uklízečky. O dalších velkých skupinách lidí, kteří jsou zaměstnanci ve školství, nevím. Obojí bude znamenat velké zhoršení servisu v českých školách.

Asistenti se začali do škol dostávat společně s inkluzí a inkludovanými dětmi. Že by tam tyto děti zůstaly a byly by bez asistentů, si umí ve školách představit dnes už asi málokdo. A že by tyto děti musel zvládnout učitel úplně sám, si v případě třeba autistů asi ani představovat nechceme. No a druhá varianta se školníky a kuchařkami je až úsměvná. Tito pracovníci dělají svoji práci za poměrně malý plat a do škol se horko těžko shání.

Ministr Bek v rozhovoru pro média v tomto týdnu tvrdil, že na druhý a třetí stupeň vzdělávání se vzhledem k HDP v Česku dává nadprůměrně mnoho peněz v porovnání s ostatními zeměmi. Tady mi ale něco hodně nesedí. Jak by to bylo možné, když platy asistentů jsou silně podhodnocené, platy nepedagogických zaměstnanců jsou často na hranici minimální mzdy a učitelské platy vzhledem k platům učitelů ve vyspělých zemích vždy atakovaly spodní (většinou nejspodnější) příčky tabulek při porovnávání průměrných platů vysokoškoláků a učitelů u nás? Že by děti seděly na zlatých židličkách a v jídelně jedly ze zlatých talířků? Nebo kde ty vložené finance, o kterých pan ministr Bek mluví, tedy jsou?

Každopádně se v médiích objevují velmi protichůdná čísla, která spousta z nás nechápe. Na jedné straně platná novela o pedagogických pracovnících se zákonem stanovenými 130 % průměrného platu učitelům, slova o navyšování počtu všeobecně vzdělávacích středních škol, kde bude nutné nabrat nové učitele, požadavek na inkluzivní vzdělávání, digitalizaci a na straně druhé rozpočet s obrovskou finanční dírou v příštím školním roce.

Nespokojenost rozhodně narůstá a slova o stávkování rezonují už od konce minulého školního roku. Tak uvidíme, jak si s tím pan Bek, který se první školní den bude v křesle ministra potit přesně čtyři měsíce, poradí. Takovou situaci mu asi závidí málokdo.

zdroje informací:

Foto: Athree23 a Pixabay a Zuzana Růžičková

autorka

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz