Článek
Situace v její rodině nabrala strašlivé obrysy, už když byly malé Justice tři roky. V třetím největším městě Papuy Nové Guineje, Mount Hagenu, padlo podezření z čarodějnictví na její matku, již místní obvinili z podílu na nevyjasněné smrti malého dítěte. Svlékli mladou ženu do naha, napadli ji mačetami, a nakonec upálili na hromadě pneumatik. Psal se rok 2013.
V roce 2017 si dav přišel pro sedmiletou Justice. Tentokrát s obviněním, že prostřednictvím černé magie ublížila svému vrstevníkovi. Děvčátko naštěstí napadení přežilo; Papua Nová Guniea je však jedním z míst této planety, kde se řeči o ničení životů zaklínadly, kletbami a uřknutími dodnes neberou na lehkou váhu.
Jedná se totiž o těžký sociální problém s charakteristikami, jež budou připadat povědomé i Evropanům, kteří se alespoň chvíli zabývali historií čarodějnických procesů z 15. až 18. století: padne-li podezření (nejčastěji) na ženu, společnost je schopná vyvinout neuvěřitelnou energii k tomu, aby ji potrestala, hůře eliminovala a označila celé její pokolení.
Situace v ostrovním státě byla a nadále je natolik vážná, že si v uplynulých dekádách vyžádala ošetření speciálním zákonem, přičemž do roku 2013 bylo možné na svou obranu v případě násilného trestného činu argumentovat ochranou proti černé magii, v zemi zvané sanguma.
„V zemi panuje široce rozšířená představa, že existuje cosi jako čarodějnictví a že čarodějové mají kromobyčejné schopnosti, jež je možno použít k účelům dobrým, ale častěji zlým, a kvůli této víře může docházet k mnoha zlým věcem a mnoho lidí se obává či dělá věci, jichž by se za jiných okolností vystříhali.“
Preambule již zrušeného Zákona o čarodějnictví z roku 1971, Papua Nová Guinea
„Začínáme na jeho zneplatnění pracovat,“ řekl v dubnu roku 2013 premiér největšího ostrovního státu světa Peter O’Neill australské televizi ABC News. „Doufáme, že se nám to podaří během tohoto parlamentního zasedání, ale nedovedu to zaručit. Realisticky vzato, během několika příštích schůzí bychom měli být schopní ten nesmysl o čarodějnictví a kouzelnictví, který je z podstaty barbarský, zrušit,“ uvedl předseda vlády.
„Parlament Papuy Nové Guineje odhlasoval zrušení Zákona o čarodějnictví a v určitých případech znovuzavedl trest smrti, aby napomohl vykořenit narůstající násilí namířené proti lidem obviněným z provozování černé magie.“ New York Times, květen 2013
…násilí spojené s čarodějnictvím však nezmizelo. Respekt, místy hrůza z magické moci však dodnes panuje na různých jiných místech planety: podobným způsobem může člověku zničit život „pravý“ šaman z Altaje (anebo ho přinejmenším k smrti vyděsí zvěsti o jeho schopnostech), v některých částech Nigérie se jedná o tradice natolik zakořeněné a přesvědčivé, že se je naučí respektovat i přistěhovavší se cizinec.
Ozvěny magického myšlení se však nevyhýbají žádné kultuře na světě, i proto je čarování námětem svátečního dílu antropologického podcastu Co je to za člověka? s názvem O magii aneb My dobře víme, že už jste taky zkoušeli čarovat.
Autoři se v něm v příležitostné nadsázce – ale jindy smrtelně vážně – věnují tradici československého prvorepublikového hermetismu, kouzlení na Papui Nové Guineji, návštěvám kartářek, astrologů, ale také jistému druhu „černé magie“, jemuž se dost pravděpodobně v životě věnoval každý.
Poslední zmiňovaná záležitost má cosi společného s přátelstvím.
Nový díl pořadu si můžete poslechnout na Spotify i Apple Podcasts.