Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Měla by se ekonomika vyučovat už na základní škole?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Ekonomika je v dnešní době běžná a důležitá věc kolem nás, bez které se kolikrát neobejdeme a ve které je dobré se vyznat. Jak moc se vyznáte vy v těchto věcech?

Článek

Můj příběh

Nastoupila jsem na střední odborné učiliště, kde jsem se v druháku začala seznamovat s ekonomikou, neboť to byl tehdy náš nový předmět. Dostali jsme na něj učitelku, která má ve zdejší škole už léta špatnou pověst. Ne proto že by byla přísná, ale protože špatně učila. Hodiny probíhaly tak, že nám na tabuli promítala prezentaci určenou pro vysoké školy, k tomu mám o tom vyprávěla a my opisovali z tabule do sešitu. Na test jsem se učila, stejně jako další polovina spolužáků. Test vypadal tak, že jsme byli rozděleni na A a B a psali jsme si 3 otázky, které nám učitelka diktovala. Co mě při zápisu otázek překvapilo bylo, že se jedna spolužačka jen zeptala, jak zněla otázka, a učitelka odsekla: „Proč bych od vás měla čekat správnou odpověď, když nejste schopni si zapsat otázku.“ Zdůrazňuji, že se spolužačka zeptala jen jednou, kdyby se ptala třeba už po páté za sebou, pak by byl argument pochopitelný. V tomto případě třeba jen špatně slyšela nebo nestíhala, což se může stát každému a ona tohle…

Hned jsem věděla odpověď na dvě otázky v testu, ale u té třetí jsem musela typovat. Odevzdali jsme test a byli jsme zvědaví, co dostaneme. Uplynulo pár dní a výsledky jsme měli na stole, doslova všichni měli za 5. Jak je to možné? Však jsem se na test učil! Tohle je správně, proč je to škrtlé? Tyto věty se rozléhaly rozrušenou třídou a učitelka nijak neodpovídala, odpovídala pouze ve stylu „máte se učit, no“. Když jsem si porovnávala mé odpovědi v testu s tím, co jsem měla v sešitě, zjistila jsem, že jsem mohla mít tak dvojku i zbytek mé třídy a rodiny potvrdil, že to na pětku nevidí.

Další zvláštnost bylo to, co učitelka řekla potom, co jsme se pokochali testy. „Teď mi prosím odevzdejte testy, kdo neodevzdá má za 5.“ Opravdu může učitelka někomu udělit pětku za to, že jí neodevzdal již opravený test a zbytečně mu tak kazit prospěch? Podle mě na to vůbec nemá právo, aby rozdávala pětky, za co chce. Následující hodinu jsme měli hodinu s naší třídní učitelkou a rozebírali jsme to s ní. Tvrdila nám, že to s ní probere, ale pozitivní výsledek to nemělo, učitelka na ekonomiku se pořád chovala stejně.

Mě a mojí spolužačku napadlo si zlepšit prospěch dobrovolným referátem na nějaké ekonomické téma dle jejího výběru, to odmítla. Obhájila to tak, že se na ekonomiku nedělají referáty, poněvadž je to předmět u závěrečných zkoušek. Co to je za blbost? Proč by se nemohli dělat referáty na předměty, které budou u zkoušek? Toto odůvodnění mi příjde nepravdivé, protože máme ve škole i další předmět, který bude u zkoušek, tam referáty dělat můžu a jakou z nich má učitelka potom radost. Možná je referát jednodušší než test, ale přesto jsem se vždy při jejich vytváření mnohé o daném tématu naučila, a jak jsem s tím tématem musela pracovat, tak i lépe zapamatovala, takže proč ne? Povídali jsme si o tom se spoustou jiných učitelek, zjistili jsme, že se učitelka na ekonomiku hodně kamarádí s ředitelkou a že před lety byla i školní petice na její vyhazov. Petice byla údajně obsáhlá vysokým množstvím podpisů, ale někam se časem ztratila, říká se, že to má na svědomí ona.

Špatné známky z ekonomiky lítaly jak z praku a v naší třídě tak neexistoval nikdo, kdo by nevyvázl bez pětky. Nakonec jsem z ekonomiky na vysvědčení měla 4 a z ekonomiky z druháku si pamatuji pouze statky, potřeby a trhy. Letos ve třeťáku jsme dostali jinou učitelku, profesionálnější. A tak jsem se až letos začala dozvídat základy jako typy podnikání, smlouvy, BOZP apod. To je něco úplně jiného než věci, co jsem slýchala v druháku, kdy učitelka promítala prezentaci určenou pro vysoké školy, kde už se zřejmě počítá s tím, že základy už studenti dávno znají.

Je mi 17 a tyto věci jsou pro mě nové. Například nedávno jsem si byla za jednu brigádu vyzvednout na úřadě peníze a musela jsem tam podepisovat různé ty smlouvy. Ti lidé mi museli často radit, kam mám psát a jaké kolonky mám nechat prázdné, já si přišla tak trapně, že to nevím! Takže pravou ekonomiku se učím až teď v 17, v posledním ročníku SŠ na poslední chvíli. Letos mám z ekonomiky docela dobré známky, žádné 4 ani 5 jsem z ní letos ještě nedostala, tak nevím, co se bývalé učitelce honí hlavou a proč to schválně učí špatně.

Proč schválně? Protože vím, že tady pracuje už přes 10 let a nevěřím, že ji nikdo ani jednou neupozornil na špatný způsob výuky. Z různých indícií, které jsem zde uvedla, jsem si složila taktiku, kterou nejspíš bývalá učitelka na ekonomiku praktikuje. Když nastoupila, začala aktivně zpevňovat přátelský vztah s místní ředitelkou a vedením, aby pro ně bylo těžké ji vyhodit. Učitelka úmyslně známkovala špatně (motiv není znám) a aby studenti nemohli opravený test využít jako důkaz proti ní, tak je vždy od všech hned chtěla zpátky a potom je třeba spálila v krbu (nevěřím že ty stovky opravených testů skladuje v šuplíku). A aby měla větší jistotu, že jí testy odevzdali opravdu všichni, tak vyhrožovala pětkou za neodevzdaný test, který již opravila. Mě nepříjde nenormální, když učitel požaduje, aby mu všichni odevzdali opravené testy, mě přijde nenormální, když za neodevzdání vyhrožuje špatnou známkou. Žádné referáty, prezentace ani úkoly neprovozovala, známku jste mohli dostat jen testem. Bohužel časy se mění a její taktika se časem začala rozpadat. Všichni studenti v dnešní době mají chytré mobily, na které si mohou špatně opravený test vyfotit, takže striktní vybírání testů už nepomůže. Ředitelka šla letos už do důchodu a nahradil jí nový ředitel, který zde byl předtím zástupce. Letos nás už tato učitelka neučí, takže nemám moc přehled o tom co dělá, ale hádám že se děje jedna z těchto možností. Jak už jsem uváděla, ředitel byl předtím zástupce, takže s ní může být taky docela kamarád a všechny stížnosti na ni ignoruje. Nebo učitelka dostala vytýkací dopis, či jí vedení nějak pohrozilo a učí konečně o trochu lépe. Ale nevyhodili ji, na školních chotbách jí pořád potkávám. Je možné, že to celé dělá buď proto, že má nějaké problémy, nebo proto, že jí prostě baví, jak to všichni řeší. Pokud to dělá kvůli svým problémům ať jsou jakékoli, pak by neměla kvůli tomu kazit prospěch jiných.

A teď k věci. Proč si myslím, že by se ekonomika měla učit už na základní škole? Protože se základy ekonomiky jsme se začali seznamovat až na střední škole, na té základní nikdy nepadlo slovo o BOZP, smlouvě apod. Teď si vemte situaci člověka který má jen základní školu a z nějakého důvodu nejde na střední, ekonomika mu nemusí nic říkat a může se tak jednoduše nechat zmást chybnou pracovní smlouvou. Jasně, máme mobily a můžou si to vyhledat. Ale nač pracné vyhledávání jednotlivých částí, když mu to může jednoduše shrnout učitel abyste to měli hned v hlavě? Takový předmět na ZŠ který mi příjde ekonomice nejpodobnější je občanská výchova. Nevím jak u vás, ale mi jsme se tam tenkrát bavili jen o etiketě, první pomoci, politice a trochu o psychologii. Taky věci které se mohou v životě hodit, ale bylo by dobré do výuky na ZŠ více zahrnout i tu ekonomiku. U nás nebýt změny učitelky, tak nevím nic kromě statků.

Závěr

Možná tento článek vypadá, že tady chci jen pošpinit nějakou učitelku která učí špatně. Nechci nikoho pošpiňovat, jen jsem vysvětlovala svoji situaci a ona se tam takhle vyskytla. Chci jen upozornit na to že spousta lidí v dnešní době nemá dobré ekonomické znalosti, což je problém, a to se nejedná jen o lidi kteří mají jen základní školu. Navíc nevím jestli se v každém oboru na SŠ vyučuje ekonomika, jestli existují nějaké bez, příjde mi to obzvlášť špatně. Tento předmět sice nepatří mezi mé oblíbené, ale příjde mi pro život docela důležitý, tak se nebráním se ho učit. Ráda bych si udělala nástavbu, nejen kvůli maturitě, můj hlavní důvod je ještě ty 2 roky biflovat ekonomiku abych si mohla být více jistá, až se budu ucházet o zaměstnání, protože rok mi nestačí. To je jako kdyby se dítě učilo v první třídě psát a hned v druhém ročníku po něm chtěli napsat celou knihu. Na ZŠ bych ekonomiku dala tak od 6-7mé třídy, aby děti měli dost času na to se vše naučit.

A

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz