Článek
Dokládá to i událost, kterou se stala nedávno jednomu kamarádovi.
Stručně – kupoval v elektrořetězci obyčejné rádio do kuchyně za 1099 korun. Řádně si ho objednal přes e-shop, s vyzvednutím na prodejně.
Vše probíhalo v pořádku, až ve finále obchodník vydávající zboží, zaútočil.
Prodavač: Slyšel jste o naší akci Blesková záruka je nyní pouze za 399 korun.
Nakupující – Ne prodlouženou záruku zde nechci.
Prodavač – tohle je něco jiného a pro vás výhodnějšího (povšimněte si jak si prodavač nenápadně připravil výhodnější palebnou pozici).
Nakupující – co tedy?
Prodavač – Blesková výměna, když se to rozbije, tak nemusíte řešit reklamaci a dostanete nový výrobek….je to pro vás výhodné, každý si to zde bere..Takže ji přidáme „– pokračoval ofenzivně o 30 let mladší prodavač (dnes se patrně spíše říká „specialista prodeje“). Nakupující kamarád, chvíli zaváhal a pak povídá zakřiknutým slušným hlasem – Ne, děkuji.
Proč? - otázal se prodavač hlasem kantora kárajícího žáka čtvrté třídy.
No vzhledem k ceně výrobku se to nevyplatí. - řekl nakupující
Prodavač hlasem ne již tolik otcovským jako spíše herodesovským: Vyplatí, vždyť vám to vysvětluji, vy jeden nevěřící Tomáši, nemusíte řešit reklamaci…dva roky jsou dlouhá doba, když se to rozbije, tak budete bez toho, než se to vyřídí. Nebo Vám nezáleží na vašich penězích?
Nakupující: Ale snad je tam zákonná záruka, ne? Ta je bezplatně. Když se to rozbije?
(než dokončil skočil mu prodavač ofenzivně do řeči)
Vy to nechápete, budete to mít hned a nemusíte řešit reklamaci. Je to výhodné.
Nakupující z posledních sil: Děkuji, nechci! Opravdu, nechci.
Specialista: Takže vám na tom nezáleží, vaše věc. Já bych byl zodpovědnější. Nechcete si to ještě rozmyslet?
Jak si povšiml i méně pozorný čtenář – prodavač se snažil v nakupujícím zákeřně vyvolat dojem, jak prohloupí, když si „bleskovou záruku“ nepořídí.
Učebnicově krásná je zde manipulace pomocí slovního spojení „Vám na tom nezáleží?“, čímž se v zákazníkovi podprahově zasévá semínko, že je nějaký nezodpovědný ňouma, který se chová nehospodárně.
Navíc zde nešlo o institut prodloužené záruky, ale o to, že vám zjednodušeně vyřídí vaši zákonnou dvouletou reklamaci. Nadto za nesmyslnou částku v poměru k ceně a druhu zboží.
Také celá „výhodná záruční akce“ budí nepřímo dojem, že tam vyřídit běžnou spotřebitelskou reklamaci na kterou má zákazník právo, je tam nějak pro spotřebitele složitější, a tak si musí koupit záruku speciální.
Závěrem
Obrovským obecnějším paradoxem dnešního nakupování je, že na jednu stranu vám obchodníci vykládají, jak jsou jejich výrobky super a chvíli na to vás titíž barvitě přesvědčují o nutnosti posílené záruky. A když jim řeknete, že snad neprodávají nekvalitní tovar, který se hned rozbije, tak se čepýří, že nechápete věci. Ano, nechápeme je my spotřebitelé, tak jak by se jim to hodilo, aby vydělali ještě více.
Samozřejmě je jasné, že do toho tance mezi vejci (výrobek je super, kupte si ho, ale ne zase natolik, aby se za chvíli nerozbil) prodavače tlačí vedení nadnárodní společností a patrně jsou zde motivováni k prodeji různých záruk i různými bonusy. Možná v tom mají i nějakou interní firemní soutěž kolik kavek pardon zákazníků uloví.
Ostatně proto vám často prodavač neřekne skoro nic k výrobku samému – odkáže vás maximálně nejradši na web, ale vždy má otcovský proslov k nutnosti koupě dalších záruk.
Navíc proslov plný manipulačních technik, jak bylo naznačeno v článku výše. A to jsme ještě nehovořili o barvě a tonu hlasu, kterým rádi manipulativně uvádí chudáky-kupující na scestí dalších výdajů.
Opravdu si někdo myslí, že by prodejny, tak vehementně nutily tyto finanční pojistné produkty lidem, kdyby pro ně nebyly maximálně výhodné? Tomu by mohlo věřit jen skutečné DELULU – jak by řekli dnešní mladí lidé.