Článek
Žáci
Skupinka chlapců stojí na chodbě, jsou blízko u sebe, ale přesto na sebe křičí. Křičí jeden přes druhého.
Když žák něco ví a učitel ho nevyvolává křičí - vykřikuje.
Občas žáci křičí v hodinách různé nesmysly.
Všechny tyto situace mají jedno společné. Je to volání o pozornost: „Haló, jsem tady všímejte si mě! Chci se prosadit.“ A nevolá jen jeden, naopak volají skoro všichni a skoro pořád, a proto je ve škole stále hluk. Děti z toho časem vyrostou, naučí se poslouchat jeden druhé a pak nebudou muset křičet.
Učitelé
Učitel stojí před třídou, na chodbě či jinde a křičí. Žáci v lepším případě ani nedutají, v tom horším se smějí.
Podstatou učení a vychovávání není křičení po žácích, ale i učitel je jen člověk. Ano, opravdu je jen člověk, který má emoce a pocity. A jistou míru toho, co je schopen snést. Jeho křik je projevem zoufalství a beznaděje. Je to volání o pomoc, která nemá odkud přijít. Je ve třídě sám, a tak křičí. Nic jiného dělat nemůže. V další fázi si to bude brát jako selhání, další emoce budou následovat už za zavřenými dveřmi, pláč, vztek. Na děti bychom neměli křičet, efektivnější je mlčet, ale přesto čas od času jsme zoufalí a křičíme. Bohužel křik dopadá i na nevinné, kteří pak pociťují úzkost a strach. Po emočním výbuchu může učitel za nimi zajít a promluvit si o situaci v klidu. Děti to pochopí, omluva nebo vysvětlení ještě nikdy autoritu učitele nesnížily, naopak.
Až jednou bude učit umělá inteligence, křičet určitě nebude. Zatím učí lidé, kteří jsou čas od času zoufalí.
Rodiče
Rozhořčený rodič sedí před učitelem a křičí, případně stojí na chodbě.
Křik rodičů je podobný křiku učitelů, také jsou zoufalí a převládají emoce nad rozumem. Když jsem poprvé zažila křičícího rodiče, neunesla jsem to a v očích jsem měla slzy. Zkušenější kolegyně mi vysvětlila, že nekřičí po mně, ale po instituci, po škole, že to nemám brát osobně. Takový rodič potřebuje pomoc najít řešení situace. Je to také jenom člověk.
Ředitelé
Ředitel na poradě, na chodbě křičí na své podřízené. Ředitel křičí na žáky ve třídě, na chodbě či jinde.
I když je ředitel také jen člověk, křičet by neměl. Ředitel má dostatek jiných nástrojů, než je silný hlas, aby situaci zvládnul. A pokud ředitel křičí, volá tak spíše po svém odvolání.
Škola je dům, ve kterém by se mělo křičet co nejméně, a pokud možno vůbec. Existuje přeci řada účinnějších metod vyjádření svých pocitů a potřeb.