Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak to vidí učitelka: Inkluze - podpůrná opatření, ale vocamcaď po camcaď

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: A. Krauzová

V rámci inkluzivního vzdělávání mají žáci nárok na podpůrná opatření, která upravují způsob práce. Pak přijdou přijímačky, tam nic z toho neplatí. Nikoho to nezajímá.

Článek

V případě, že žák vykazuje znaky některých z poruch učení, chování či vývojových poruch, odešle jej škola se souhlasem rodičů do pedagogicko-psychologické poradny, kde je odborně vyšetřen a rodiče dostanou zprávu, kde je charakterizována povaha poruchy a doporučen postup při vzdělávání, případně jsou vyčleněny peníze na pomůcky nebo asistenta. Je určen stupeň podpůrných opatření – PO. Rodiče pak předají zprávu škole a učitelé podle ní pracují.

V každé, opravdu v každé zprávě se objevují nejčastěji tato doporučení: individuální přístup, dostatek času, názorné pomůcky, úprava rozsahu písemných prací. Předejdeme školnímu neúspěchu a žák pracuje podle svých schopností, hodnotíme jeho pokroky.

A jak to funguje v praxi:

- Individuální přístup a úprava rozsahu – žáků s PO různých stupňů máme ve třídách v průměru čtyři, někde jsou tři v jiné třídě i šest, výjimečně devět. Takže individuálně zkontrolujeme, jestli žák rozumí zadání, nemluvím jen o testech, ale o každé činnosti, pomůžeme mu práci začít, dokončit. Když už je moc zle upravíme rozsah práce, všichni píší dva řádky, napiš alespoň jeden, místo pěti příkladů spočítej dva atd. Z diktátu píší pouze polovinu, případně ho dostanou jako doplňující cvičení. Stejně se postupuje i v jiných předmětech. Máme i možnost hodnotit jen cvičení, která žák vypracoval.

- Dostatek času. Jsou učitelé, kteří dávají časový limit pro práci, ale rozumný kantor nikomu práci z ruky nerve.

- Názorné pomůcky si většinou učitelé vyrábějí sami, škola nemá peníze na kartičky, tabulky a blbinky do každého předmětu, na každé téma. Názorní chce být pro všechny. Žáci s PO 2 a výše můžou mít tabulky a přehledy učiva.

Vše úspěšně funguje, žáci nezažívají školní neúspěch, mají jedničky, dvojky, trojky. Pak ale přijde devátá třída, a protože mám ty jedničky, dvojky občas trojky, můžu se hlásit na maturitní obor.

Testy jednotné přijímací zkoušky jsou časově limitované, poradna sice doporučí navýšení času až na dvojnásobek, ale kdo se vydrží soustředit dvě hodiny? I ta hodina pro všechny na češtinu je dlouhá a málokdo se dokáže plně koncentrovat na poslední sadu úkolů.

Rozsah testů je pro všechny stejný, neúměrně dlouhé texty, slovíčkaření v zadání úloh: Je věta pravopisně správně ANO/NE, která věta je zapsána s pravopisnou chybou. Různé typy přiřazování a řazení. Nevím, ve kterém výstupu vyčetl CERMAT pokyn k úkolu najdi chyby v textu.

Pokud doporučí poradna, může mít žák asistenta, který mu pomáhá vracet se k testu, udržet pozornost.

A pomůcky, tabulky, přehledy? Mohou se používat pouze psací a rýsovací pomůcky.

Devět let se snažíme žákům pomáhat, jít jim vlastním tempem, aby pak narazili na CERMAT testy. Žáci a rodiče pak nechápou, proč vlastně všechna ta opatření byla.

Kdybych mohla, ale nemůžu, dovolila bych žákům výše zmíněné přehledy učiva. Umění pracovat s informacemi, které jsem si našla, je přece minimálně stejně hodnotné jako práce s informacemi naučenými.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz