Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Hrozná učitelka, nepustí ho ani na záchod

Foto: A. Krauzová

Můžu jít na WC? Zdánlivě banální otázka, ale vyžaduje umění vyhodnocování rizik. Pokyn vedení školy jasně říká ne, pokud ano, je to vaše zodpovědnost.

Článek

Ze zákona má škola povinnost vytvářet pro žáky bezpečné prostředí, a to zejména dohledem nad žáky v průběhu vyučování. Tedy od okamžiku, kdy vkročí do školy za účelem vzdělávání až do okamžiku opuštění školy po skončení vzdělávání. Jsou to přestávky, dohledy na chodbách, v šatnách, v jídelně a o volných hodinách. Máme členitou školu a každou přestávku stojí na svých stanovištích jedenáct učitelů. No, u deváťáků stojí, na první stupni a v šestkách běhají ze třídy do třídy a na záchod. Pokud dojde ke školnímu úrazu, odpovědnost má škola, která potom může požadovat náhradu škody po pracovníkovi, který vykonával dohled.

V průběhu hodiny leží zodpovědnost na učiteli. Pustit či nepustit?

Můj pohled:

I. Zohledňuji:

1. osobnost žáka a jeho případné problémové chování nebo naopak stydlivost (tady jsem velmi empatická, zejména k chlapcům)

2. zdravotní stav - když je někomu špatně, pošlu s ním asistenta nebo spolužáka, když se dlouho nevracejí, pošlu zvěda, pak řeším

3. počet žáků, které jsem již pustila - po obědě a po tělocviku je poptávka vyšší, ale rizika větší

4. vnější faktory - na chodbě je zvýšený pohyb apod.

5. objektivní faktor - lékařské doporučení, ADHD, před lety měly tyto děti procházku dokonce doporučenou z poradny

II. Rizika pustit (vše uvedené se již stalo)

Užívání návykových látek; vandalismus; šikana…

Zvracení; ztráta vědomí - to byl pořádný průšvih. Kolegyně pustila holčinu na WC, zapomněla na to, asi po čtvrt hodině ji našla hospodářka. Vyšlo najevo, že téměř celý den, rozumějte 24 hodin, nic nejedla a téměř nepila.

Úraz na schodech, na toaletách, zaseknutý zámek na WC.

III. Rizika nepustit

Bolest břicha a následné výčitky mého svědomí, případně stížnosti rodičů.

Pozvrací vás nebo spolužáky. Obojí se mi už stalo, ať žije mléko do škol. Tady nešlo ani tak o nepuštění, ale špatné načasování ze strany žáka. Dnes už mi to připadá vtipné.

U starších děvčat je požadavek spojený se strachem, pánové prominou, z nechtěných skvrn na oblečení. Opět jsem velmi empatická.

Příklad špatného rozhodnutí v dobré víře: Kolegyni se v pátek stalo, že kluci přišli později z tělocviku a chtěli na WC, pustila je, poslala s nimi asistentku. Po chvilce se ozval mohutný hlas pana zástupce a rozjásaní chlapci dostali důrazné poučení. O trochu méně důrazné poučení dostala i kolegyně. Asi bych to udělala stejně.

Pustit či nepustit. Já pouštím. Pouštím, i když znám rizika. Pouštím jen jednoho a pouštím i na procházku, občas někoho na WC pošlu - to má můj pud sebezáchovy dovolenou. Ale všeho do času i na mě někde ten průšvih čeká.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz