Článek
V posledních dnech se hodně mluví o záměru současného ministra školství Mikuláše Beka zavést povinný anglický jazyk už od 1. třídy základní školy. Dle ministra to má zajistit lepší a dřívější znalost angličtiny. Ve Španělsku se angličtina učí od šesti let, ale Španělé anglicky skutečně neumí.
Jak se máš? Promiň, nerozumím
Je pravdou, že už je to několik let, co jsem byla ve Španělsku na studijním pobytu. Bydlela jsem tehdy u jen o několik let mladší dívky, která se odmalička učila anglicky. Tehdy jsem se španělsky učila třetím rokem, tak jsem se bála, že se v rodině nedorozumím, a byla jsem si jistá, že mě angličtina zachrání. Ale to jsem se velmi mýlila.
Dívka, v jejíž rodině jsem bydlela, se učila anglicky od šesti let. Tvrdila, že v ní má velmi dobré výsledky, což její rodiče potvrzovali. Ale anglicky jsem si s ní neřekla prakticky nic. Sotva mě dokázala pozdravit. Když pak přijela do Čech a bydlela v mé rodině, můj tatínek se jí hned na úvod zeptal, jak se má a jaký měla let. A dotyčná se na mě podívala, abych jí jeho dotaz přeložila do španělštiny. A to tehdy angličtinu studovala skoro 15 let.
Absolutně jsem nechápala, jak tomu nemůže rozumět. Když jsem na to navedla řeč s ní i jejími vrstevníky, bylo mi řečeno, že v hodinách angličtiny pouze píšou nebo čtou, maximálně sledují nějaká videa, ale nemluví. Tedy v podstatě vědí, jak angličtina nějak prakticky vypadá a jaká je její gramatika, ale nedokážou se dorozumět.
Netvrdím, že všude ve Španělsku lidé anglicky neumějí. Třeba se to za těch pár let změnilo, ale po mé zkušenosti jsem obezřetná.
Časová dotace vs. skutečná doba výuky
Doba výuky cizího jazyka podle mě ve znalosti jazyka hraje jen určitou roli. Zásadní je způsob výuky a především kontakt s daným jazykem. A co si budeme povídat, většina českých učitelů angličtiny stále na žáky a studenty v hodinách mluví hlavně česky. Mají nějakou časovou dotaci, nějaký tematický plán, který musejí splnit, ale reálně mají třídu plnou dětí, které musejí v jejich chování nějak korigovat a s nimiž i během hodin musejí vyřídit administrativu apod.
Na školách je nedostatek kvalitních učitelů, nedostatek rodilých mluvčích. Spousta dětí nebo jejich rodičů nemá finance na to poslat dítě na studijní pobyt do země, v níž by se s daným jazykem skutečně setkali. A to se netýká jen angličtiny.
Některé děti pak pasivně přijímají angličtinu z filmů či her, ale samy ji nepoužijí.
Jestli měla o úrovni znalosti anglického jazyka alespoň něco vypovídat státní maturita, tak ani ta svůj účel neplní. Zvlášť ve chvíli, kdy maturant obdrží u maturity výborné hodnocení a pak propadne u obyčejného pracovního pohovoru.
Naše děti jsou v kontaktu s angličtinou od útlého věku prakticky neustále. Pokud jim rodiče nezakazují přístup k televizi a internetu, tak je jasné, že s ní dříve nebo později do kontaktu přijdou. A je dobře, aby další, tedy jiný než mateřský jazyk nasávaly co nejdříve.
Ale výuka cizího jazyka by se měla zaměřit především na komunikaci a praktické využití jazyka při běžné konverzaci. Jinak je úplně jedno, jak dlouho se dítě anglicky učí, když se pak stejně nedomluví.