Článek
Rolníci považovali sv. Marka za jednoho z pánů počasí, proto se v tento den konala procesí do přírody se svěcením mladého obilí (oziminy) a modlitbami za úrodu. Lidé se zastavili nejen u všech kapliček, ale také na každé křižovatce. Je možné, že tato tradice vycházela ze starořímské slavnosti Robigalia, jejímž smyslem bylo zapudit ducha plísně, který touto dobou napadal obilí.
Mladí snoubenci si museli dávat pozor, aby jejich budoucí sňatek nebyl ohlášen v neděli, která předcházela procesím. To přinášelo jejich manželství smůlu a stejně tak i to, pokud jejich svatba připadla na týden po této neděli.
Sv. Marek je uváděn i jako zastánce proti blesku a krupobití. Důvody, proč tak je, vypráví legenda z počátku 1. století: Při bohoslužbě v Alexandrii, o Velikonocích byl Marek přepaden zástupem pohanů, kteří mu hodili provaz na hrdlo a smýkali ho ulicemi po hrbolatých cestách, dokud neskonal. Legenda dále vypráví, že když zemřel, přihnala se bouře s kroupami a jen díky jí se podařilo věřícím unést a důstojně pochovat Markovo tělo.
Na Moravě se říkávalo:
„Na svatého Marka oharky (okurky) do járka“. Ale to platí právě jen pro sušší a teplejší oblasti. Jinde se docela určitě vyplatí počkat do května a vysévat až po zmrzlých mužích, tedy v druhé polovině měsíce. Další moudrá pranostika odkazuje na 19. května: „Na Petra Celestina se mohou již vysazovat ven okurky“.
Většina uvedených pranostik se týká úrody a jejího setí. Některé pranostiky se ale stále týkají možné zimy. Ta se pak nejčastěji projevuje občasnými sněhovými či smíšenými přeháňkami ve vyšších polohách, v nížinách deštěm a nezřídka i výskytem mrazíků: „Hřeje-li Jiří, pak Marek pálí. Po příjemném Jiřím přichází Marek, který nás nejednou mrazem zalek. Od svatého Jiří bývá ještě dvanáct mrazů. Svatý Marek sráží smržům (jarním houbám) hlavy. Po teplém Marku se často ochlazuje.“ Poslední pranostika říká, že pokud bude v tento den pršet, tak pršet bude ještě dva měsíce: Svatého Marka deštivo - sedm týdnů blátivo.
Další pranostiky říkají:
Před dvacátým pátým vřeskot žáby nepříjemnou povětrnost vábí.
Brambory sázej na svatého Marka – bude jich plná jamka.
Na svatého Marka brambor plná řádka.
Na svatého Marka se mají vysazovat brambory.
Na svatého Marka, kdo nemá chleba, ať kouše jabka.
Na sv. Marka zelená se járka.
Na svatého Marka ozimina je již velká.
Kolik tepla před Markem, tolik zimy po něm.
Po teplém Marku se často ochlazuje.
zdroj: www.ceskezvyky.cz + archiv Antonín Vik, vyobrazení: pohlednice