Článek
Máte pravdu, že znalosti studentů prvorepublikových škol byly v průměru určitě lepší než studentů za komunismu a je možné diskutovat, jaké důvody k tomu vedly. Jak velký byl tento rozdíl si nedovolím hodnotit. Mohu to jen posuzovat porovnáváním textů učebnic z dané doby. Vzhledem ke svému technickému zaměření mohu srovnávat jen obor přírodních věd. Například taková sbírka příkladů z matematiky pro reálné gymnasium s 20. let 20. století byla náročná už pro mně jako středoškolského studenta už za komunistů. Chtěl bych vidět, jak by se s jejich náročností popasovali dnešní středoškoláci.
Jsem absolventem komunistické Jedenáctiletky a strojní fakulty ČVUT. Ve školství jsem se dost často za svůj život pohyboval a v současnosti se tak stále trochu pohybuji i dnes a probírám úroveň současného školství s učiteli na různých úrovních škol. Myslím, že mám o školství a jeho absolventem reálný přehled, určitě větší než průměrný občan. A mohu zodpovědně a jednoznačně prohlásit, že kdyby dnešní úroveň absolventů všech druhů škol (mohu to tvrdit jen u technických oborů) byla alespoň na takové úrovni jako byla za komunistů, kdy nás učili ještě učitelé a profesoři vystudovaní před válkou a těsně po válce, tak bychom si mohli blahopřát. To, co tady předvedli, a stále předvádějí všichni ministři školství po roce 1989, je cesta do pekel. A pro rádoby oponenty uvádím, že já jsem ten poslední, který bych se zastával komunistického režimu jako celku.
Nechci tuto otázku dále rozvádět, o školství se zajímám a své zkušenosti zapisuji celý život, i když jsem v něm pracoval až v důchodu. Se školstvím jsem ale byl v kontaktu celou dobu od ukončení studia na ČVUT, a to jak pracovník v průmyslu, tak i výzkumu. Zachytit a popsat všechny vlivy a přeměny školství za posledních asi tak 60 let, které jsem zažil, by bylo na vydání nejméně jedné tlusté publikace.