Hlavní obsah
Cestování

Islám. Do třetice proti předsudkům a nesmyslům

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Můj první i druhý příspěvek o islámu přivolal mnoho reakcí. Většinou negativních a nesmyslných. Tak jako minule, i nyní na některé z nich zareaguji a pokusím se je objasnit.

Článek

Mé minulé články o zkušenostech s islámem přitáhly mnoho pozornosti a vygenerovaly množství negativních názorů a komentářů. Mezi nimi již tradičně byla i řada nesmyslů, která se z nějakého důvodu šíří mezi lidmi a řada názorů, které jsem sice nevyslovil, ale jsou mi podsouvány. Některé z nich jsem se opět rozhodl uvést na pravou míru. Stejně tak si ale všímám komentářů lidí, kteří dávají přednost racionálnímu uvažování, před automatickou nenávistí a jednoduchými řešeními, gesty a názory. Děkuji za to.

Předně musím zdůraznit, že nesouhlasím a neobhajuji vytváření ghett a přistěhovaleckých zón v Evropě a přísun každého, kdo sní o čerpání evropských sociálních výhod, aniž by se zapojil do jejich budování. Toto se bohužel děje a je to hlavně naše chyba. Ve smyslu naší společnosti. Proč to dovolují naši političtí představitelé, je otázka. Proč to dovolujeme my našim politických představitelům, je další otázka. Skutečnost ale je, že v Evropě žijí miliony muslimů a těžko někam zmizí. Jen v ČR žijí tisíce muslimů z různých zemí, kteří zde pracují, podnikají, platí daně, mají rodiny. Často o nich ani nevíte. Oni často ani svou víru nijak nepraktikují, neřídí se právem šaría a nečekají na pokyn nějakého ajatolláha ke spáchání teroristického útoku. A kolikrát jsou pro společnost mnohem přínosnější, než kdejaký český povaleč a pobírač sociálních dávek. Proč by tedy měli čelit nenávisti určité skupiny českých občanů jen pro svůj původ a odlišné tradice?

Pokud se vyjádřím pozitivně o zkušenostech z islámských zemí, jsou mi podsouvány teroristické útoky v Evropě, nebo ghetta v evropských městech. Ano, toto je problém a děje se to. Ale stejně tak existují i ghetta a teroristické útoky křesťanů. Na světě se zkrátka děje spoustu dobrého i špatného a to napříč náboženstvími, nebo národy. Ze všeho obviňovat jen jedno náboženství je takové velmi jednoduché řešení, které je vhodné tak na billboard ultrapravicové politické strany. Níže jsem vybral některé názory a příspěvky z diskuzí pod minulým článkem a opět se je pokusil vysvětlit.

Prokazatelně se dopouštíš manipulace a záměrné provokace racionálně smýšlejících občanů. Pokud je to prokazatelné, pak by pro vás neměl být problém to prokázat. Ale napsat o něčem že je to prokazatelné ještě neznamená, že jste to tímto prohlášením prokázali. Jediné, čeho se tady dopouštím je to, že sdílím své vlastní zkušenosti a poznatky s odlišnou kulturou. Člověk schopný racionálně smýšlet by to měl umět od propagace rozeznat.

Jsi zaplacený, hloupý, nebo naivní. Nikdo mi za články neplatí, psaní o cestování a poznávání odlišných zemí a kultur je pouze mojí zálibou, nikoliv obživou. Za hloupého, ani naivního se taktéž nepovažuji, ale zároveň mě nijak neuráží, když si to o mě myslí lidé, kteří sami srovnatelnou zkušenost, nebo povědomí nemají. Rozumím tomu, že by se jim více do jejich vnímání světa hodilo, kdybych psal jak mě muslimové okradli, ošklivě se na mě podívali, házeli na mě kamení apod, ale nic z toho se mi zkrátka nestalo.

Muslimové jsou pohostinní, protože jim to přikazuje Korán. Pohostinní jsou, protože je to jejich tradice, jejich zvyk, který opravdu je zakořeněný. Nikdo z těch, kteří mě pozvali do svého obydlí si předtím nelistovali Koránem, aby našli důvod a návod k pohoštění bezvěrce. Prostě to udělali a takových lidí jsem potkal mnoho.

Tak se tam odstěhuj. Může se to stát a neměl bych s tím problém. Nedávno jsem řešil pracovní nabídku z jedné ze zemí, o kterých se tu bavíme. Tehdy jsem ji z osobních důvodů nepřijal, aktuálně ale řeším jinou a jsem připraven se odstěhovat. Během minulého roku jsem v muslimských zemích strávil téměř tři měsíce, mám tedy celkem představu do čeho bych šel a opravdu s tím nemám problém.

Tvůj článek uráží mou víru (křesťanskou). Popisuji své zkušenosti, případně používám oficiální statistiku a údaje. Pokud to někoho uráží, je to spíše jeho problém, než můj.

Jsi si jistý, že bys měl stejnou zkušenost jako žena? Nejsem žena. Píšu o své zkušenosti. Můžete si ale najít zkušenosti žen a porovnat si je. Vím o několika ženách, které třeba samy cestovaly po Saúdské Arábii, nebo Íránu a vůbec žádné problémy neměly.

Opravdu někoho posíláš, aby si prošel Molenbeek? Vždyť se tam bojí i policie. Kdybych si ho sám neprošel, tak tam nikoho neposílám. Prošel jsem si ho, zdržel jsem se tam i na oběd a pořád jsem tady. Člověk tam sice nemá moc dojem, že se nachází v evropském městě, ale v ohrožení jsem se určitě necítil.

Úmyslně jsi ve svém článku zamlčel džihád. Nezamlčel. Náboženský extremismus není tématem, kterému bych se chtěl nějak rozsáhleji věnovat, protože s ním tu zkušenost zkrátka nemám. Snažím se psát z pohledu cestovatele, ne z pohledu džihádisty.

Proč jsi vypustil to, co se děje ve městech západní Evropy? Nevypustil. V jednom z minulých článků jsem psal o nedávné propalestinské demonstraci v  Londýně. Ale to proto, že jsem tam zrovna byl. Pokud píšu o poznatcích z cest do islámských zení, pak se těm evropským zkrátka nevěnuji.

Praví muslimové se s tebou nebavili, protože jsi nevěřící. Podle čeho poznáte, který muslim je ten pravý? Má legitimaci Talibanu, nebo ISIS? Nebo že by v Medině před hrobem Mohameda byli jen falešní muslimové?

Ve všech muslimských zemích platí šaría. Rozšířený omyl. Šária je uplatňována hlavně v Saúdské Arábii, Íránu, Afghánistánu apod. V mnoha jiných zemí se řídí běžnými zákony a ústavou.

Před islámem varuje i Bible. To těžko, když islám vznikl o nějakých 600 let po křesťanství.

Islám je ideologie a měl by být zakázán. Tento „myšlenkový“ proud se v ČR začal objevovat po nástupu SPD na politickou scénu. Zajímalo by mě, jestli stoupenci tohoto názoru jsou schopni vůbec dohlédnout následků takové demagogie. Jen si představte, že ČR jako jediná země na světě zakáže islám. Jaké to asi bude mít diplomatické, obchodní, ekonomické a bezpečnostní dopady.

Proč se všichni slušní muslimové nesjednotí a nezaloží mírovou platformu? Protože se bavíme o necelých 2 miliardách lidí, kteří se liší nejen podle příslušnosti k sunnitskému, nebo šíitském islámu, ale liší se také příslušnosti k jiné zemi a mluví jinými jazyky. A často i jejich země nemají úplně ideální vztahy s jinými muslimskými zeměmi. Například sunnitská Saúdská Arábie s šíitským Íránem, nebo Maroko s Alžírskem, obě země se zastoupením sunnitského islámu. Takže jak by taková platforma měla vypadat a kdo by stál v jejím čele?

Ukaž mi jedinou bohatou muslimskou zemi, kde bys byl ochoten žít. A nepočítají se ty, co mají ropu. Zní to jako ukaž mi jedinou bohatou, muslimskou zemi, ale nepočítají se ty, které jsou bohaté. Zvládl bych Maroko, Egypt, Turecko, Ázerbájdžán, SAE, KSA, Omán, Qatar a další. Některé z nich tedy ropu těží, ale to pro mě není kritérium, podle kterého bych se rozhodoval.

Muslimové z chudých částí světa se radikalizují. Proč se podobně nechovají hinduisté, nebo buddhisté? Ale chovají. Hinduističtí nacionalisté dokonce zakládají polovojenské jednotky a napadají obyvatele Indie jiné víry. Radikální buddhisté zase vyhánějí zase jinověrce z Myanmaru.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám