Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Je snadné dostat se na učební obor?

Foto: Seznam.cz

Není to pouze otázka gymnázií, i prémiové učební obory jsou velmi žádané a možnosti studia v těchto učebních oborech jsou možná ještě více nedostupné.

Článek

V současnosti se řeší především možnosti žáků devátých tříd uspět v přijímacích zkouškách na gymnáziích v Praze či jiných prestižních středních školách, ale existuje i poptávka, která je v oblasti učebních oborů, a v době silných ročníků i zde panuje velká konkurence.

Konkrétně v oboru kadeřník, kde se umisťují dívky, které končí základní školu s vyznamenáním. Je to obecně úzus, že si většina myslí, že na učební obory nechodí děti s dobrým prospěchem či že není po tomto typu vzdělávání poptávka, ale je zřejmé, že existují obory, které netrpí nedostatkem uchazečů. Jedná se především o tzv. obory pro dívky a to hlavně obory kadeřnice, kosmetička a cukrářka. Tyto obory mají určitě větší poptávku než nabídku a u chlapců jsou na tom stejně další žádané odvětví jako například elektrikář. Obecně se ale spíše převis vyskytuje u dívek, které mají velice zúžený výběr zejména v učňovských oborech.

Je tedy zavádějící si myslet, že převis je jen u prémiových středních škol či gymnázií, protože pokud si vaše dítě hodlá vybrat některý z žádaných učebních oborů, může to pro něj být složitější, pokud jeho hodnocení ze základní školy nebude na nejvyšší úrovni.

Je jisté, že učební obory mohou prakticky zaměřeným jedincům přinést dobré pracovní uplatnění na trhu práce a adekvátní výdělek, pokud jsou k tomu talentovaní a schopní odvádět kvalitní práci. Je možné, že dítě které má výborné výsledky a zároveň touhu po vykonávání určité profese, může zvolit učňovské vzdělání navzdory perfektním výsledkům na základní škole. V době, kdy není ani pro premianty jisté, že by se dostali na gymnázium či později na vysokou školu, se velmi nabízí využít výborných výsledků na základní škole pro snadný postup na obor, který slibuje kvalitní vzdělání v oboru, tak lukrativním jako je kadeřnice.

Je to především volba kreativních dívek, které netouží být vědkyněmi či učitelkami, ale pracovat kreativně a vydělat si dobré peníze. Není to žádné překvapení, že se vzdají střední školy a maturitu si samozřejmě později dodělají. Získají tak odbornost a maturitu a možnost studovat dále pokud se jejich preference časem změní. Je zde tedy nemalé množství především dívek, které se i přes své excelentní výsledky na základní škole přihlásí na svůj vysněný obor s jistotou přijetí, než aby se stresovaly při přijímacích zkouškách. Co pak ale zbývá dívkám, které nemají tak dobré výsledky na vysvědčení? V oboru kosmetické služby je možnost tento handicap zvrátit, protože je zde jednotná přijímací zkouška, ale v oboru kadeřník či cukrář tato možnost neexistuje.

Díky mají obecně ztížený výběr učebních oborů, i když oficiálně není podmínkou, aby dívka musela přijmout volbu pouze v tzv. „dívčím oboru“. Chlapci ovšem také čelí stejnému problému, kdy pouze premianti dosáhnou na přijetí v žádaných oborech jako elektrikář či automechanik. V době silných ročníků panuje konkurence všude a nejen na pražských gymnáziích.

Je tedy zásadní otázkou, jaké možnosti mají děti, které nedosáhnou excelentních výsledků na základní škole či při jednotné přijímací zkoušce?

Je nutné se spoléhat na hodnocení učitelů ze základní školy, které může být v řadě případů neobjektivní?

I přes veškeré výhrady k formě jednotné přijímací zkoušky od Cermatu je možná jediným řešením otestovat děti před přijetím na učební obor. Velmi by asi pomohlo udělat zkoušku povinně pro všechny na konci základní školy s tím, že se samozřejmě budou děti v průběhu učiva především připravovat na tuto zkoušku, aby se zamezilo dnešnímu nešvaru, kdy movití rodiče zaplatí přípravné kurzy svým dětem a ty jsou poté ve značné výhodě. Pokud by základní škola přešla na tuto přípravu, mohla by se vyrovnat i tato nerovnost a děti by se skutečně otestovaly a rozřadily podle svých schopností. Samozřejmě by se bral zřetel i na jejich preferenci, ale jejich předběžná jistota by možná znamenala i změnu jejich konečného rozhodnutí na jakou školu se hlásit.

Doufejme, že v nejbližší budoucnosti se podaří implementovat tento postup a děti budou testovány ještě na základních školách, které konečně tímto získají nějaký veřejný význam, který v dnešní době je diskutabilní, protože díky odlišné kvalitě výuky se základní školy velmi liší. Sjednocením výstupů ze základního školství by se konečně dosáhlo jisté spravedlnosti za předpokladu, že učitelé pochopí, že jejich hlavním úkolem je pomoci žákům rozvinout jejich potenciál, a ne jim co nejvíce ublížit a znepříjemnit touhu po vzdělání.

Je to velmi vzdálená budoucnost, ale musíme věřit, že nazraje doba, kdy se opravdu bude vzdělávání zabývat potenciálem našich dětí a bude se snažit je umístit na co nejvhodnější profesní dráhu pro jejich budoucí život.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz