Článek
Poslední přijímací zkoušky ukázaly, že problémy jsou stále ve velkých městech, kde je velký převis žáků, ale průzkum Českého rozhlasu odhalil další závažný problém. Víc než polovina přihlášek směřovala na určité typy škol a ostatní se dělí o zbytek. Je tedy evidentní, že nabídka oborů se zcela míjí s poptávkou po vzdělání u dětí a rodičů. Je to další důvod velikého převisu přihlášek na určitých typech škol. Již několikrát jsem na to upozorňovala, ale politici srovnávají jen čísla a nikdy až do této doby nechtěli připustit tento fakt, že se nedá říci, že máme dost míst, když o velikou část nabízených míst není zájem. V nynějších statistikách se to očividně projevilo a je to velmi nešťastné pro budoucí studenty. Nemůžeme je nutit jít na neperspektivní obor či něco co je nezajímá jen proto, že je tam volno. To samé platí o dřívějších nesmyslných návrzích poslat děti z Prahy studovat na Moravu či Vysočinu, protože tam jsou volné kapacity a mají větší šanci na přijetí. Stát platí velké peníze na školství, které neposkytuje službu, kterou by jeho obyvatelé potřebovali a je už evidentní, že náprava je v nedohlednu. Začalo se sice diskutovat a začínají se měnit obory, ale silným ročníkům z dnešních let to nepomůže. Mnoho politiků již také naznačuje, že je prostě nejlepším řešením počkat pár let, protože silné populační ročníky dětí pomalu končí a problém se brzy vyřeší sám. Je to ovšem chyba, která se nesmí opakovat. Jednou bude zase populační vlna zpět a teď je šance něco změnit.
Na počtu dětí v ročníku, ale nezáleží v případě neodpovídající nabídky, která by se měla každopádně změnit a více přizpůsobit budoucí situaci na trhu práce. Především varující je situace v učebních oborech.
Podle statistik Cermatu si můžete prohlédnout poptávky po oborech a zejména v oboru kadeřník a kosmetička je extrémní poptávka o proti všem ostatním oborům. Vychází to z problému, o kterém jsem psala v předchozích článcích. Dívky prostě nemají v učňovském školství mnoho možností a nakonec jim ze všeho vyjdou nejlépe tyto dva obory. Je to vysoká poptávka napříč celou Českou republikou a např. krajské města jako Jihlava jsou přetížená v těchto oborech obdobně jako Praha. Není to náhoda tyto obory jsou žádané mnoho let, ale v posledních letech jsou převisy rekordní. Na kadeřnice se hlásí přes 200 uchazečů a berou kolem 28 a na kosmetičku 150 a berou 24. To odpovídá i pražským číslům a další města jsou na tom obdobně. Je velmi těžké zkazit sen o této práci nadané dívce a doporučit jí obor kuchařka či pekařka pokud její vztah k vaření není kladný. Je možná kontraproduktivní mít mnoho kosmetiček a kadeřnic, ale v době tržního hospodářství by jejich pozdější praxe ukázala, která z nich si zaslouží v oboru zůstat. Nevěřím, že násilné či nucené přihlášky do méně lukrativních oborů udělají nové šťastné řemeslníky a spíše se jim obor znechutí.
Nevím, kdo se pustí do rozsáhlé reformy, aby se předělal celý systém středního vzdělávání, ale snad se toho někdo rozumný ujme. Je to dnes možná populární politické téma, ale za pár let tomu bude jinak a tak tomu nedávám moc naději. Budou se dále nabízet nelukrativní obory dokud samovolně nezaniknou s nedostatkem odborníků, kteří po té co odejdou do důchodu nebudou mít žádného následovníka, který by jejich obor učil. Je to na jednu stranu škoda, že zanikne určitá odbornost, ale možná by bylo řešením nabízet ty to odbornosti dospělým v rámci celoživotního vzdělávání a nenutit děti se tak raně specializovat. Pokud by úřady práce měly v nabídce zajímavé odbornosti mohli by se získat noví učni a možná by jsme získali i mnohem kvalitnější a zkušenější řemeslníky. Proč si klidně někdo starší nemůže udělat takovou odbornost? Nedávno jsem se dívala na nabídky rekvafikací na úřadu práce a neskutečné množství počítačových kurzů a kurzů na práci s AI mě nijak neoslovilo. Je to jen vyhazovaní prostředků snažit se naučit dospělé bez kancelářských zvyklostí pracovat v administrativě či vytvářet nesmyslné kompetence pro IT, když nemá člověk základy ze střední školy či dětství. Naopak manuální řemeslo pro někoho, kdo je už zvyklý pracovat s různými nástroji a je šikovný je možné naučit i staršího studenta. Nechme děti prostě studovat do chtějí, aby jsme nezabili jejich kreativitu a nezkaženou touhu něčeho dosáhnout. Až poznají, že se neprosadí, pak bude čas na to si znovu vybrat, ale hlavně jim nezavřít dveře, tak jak se to dnes děje v případě, že pro nedostatečnou kapacitu oboru odmítneme více než 3/4 uchazečů o obor.