Článek
Je to těžké vybírat vhodnou střední školu pro vlastní dítě, ale v tomto věku už je možná pro vaše dítě pozdě, protože má za sebou už devítiletou jízdu na učitelské ruletě.
Jde o jeho vstup do první třídy a jeho štěstí či smůla na vhodnou či nevhodnou paní učitelku. Nejsou prostě všechny stejné a také každému dítěti vyhovuje jiný přístup.
V extrémních případech je samozřejmě možné měnit třídy či základní školy, ale ani potom neexistuje jistota, že „nová“ paní učitelka bude vyhovovat více, ale co když to prostě není ideální a ani tragické a dítě prostě jen získá odpor k učení a škole?
Tento pocit se pak s prvňáčkem táhne celou základní školní docházku a je pro něj těžké obstát v dalších ročnících, protože ten odpor se projevuje k získávání vědomostí v jakékoli podobě.
Dále na druhém stupni se učitelská ruleta ještě rozšiřuje, protože se učitelé jednotlivých předmětů nemohou více odlišovat. Jsou zde velmi dobří kantoři, kteří umí probíranou látku zajímavě podat, a děti mají hned v jejich hodinách lepší výsledky, takový učitel je ideál a bylo by krásné, kdyby jich bylo více, ale bohužel jsou spíše v menšině. Většinou učitel předříká nezáživnou látku a vyžaduje zápis a naučení se těchto roky neměnných zápisků nazpaměť.
K tomu přichází ještě víceméně nespravedlivé hodnocení známkami. Někteří učitelé dávají dobré známky a motivují žáky k aktivitě a jiní se prostě vyžívají v těžkých písemkách a nachytávání nepřipravených žáků a jejich špatném hodnocení. To se později projevuje i na známkách na vysvědčení, které v dnešní době elektronických systémů mohou k vůli setině či desetině zkazit důležité body za vysvědčení.
Zadávání váhy známky není vždy objektivní a pak celý výstup je zkreslený. Kdo určil střední váhu špatné známky za nevypracovaný domácí úkol či jak rozlišit diktát a čtenářský deník. V každém případě to závisí na osobnosti učitele a zase se hraje ta učitelská ruleta. Ve srovnání celokrajovém či celorepublikovém, jak ostatně prokázal nedávný průzkum jsou velké rozdíly mezi základními školami a je to díky rozdílným učitelům.
Neblahý dopad to má později v době přijímání na přeplněné střední školy. Na jednotné přijímací zkoušky se žák prostě většinou stejně musí naučit sám a škola mu většinou spíše klade překážky v podobě nesmyslných domácích úkolů na nevýznamné předměty, které jsou zadávány ještě deváťákům, kteří se snaží soustředit na přípravu a testy. V tomto se znova setkáváme s pojmem učitelská ruleta. Jsou učitelé, kteří pochopí situaci, a naopak se snaží připravovat na jednotné testy a vše procvičit, ale na jiné škole se tímto ani nezabývají a učí podle RVP jako celá léta.
V době, kdy hraje vysvědčení větší roli v přijetí na střední školy, protože někde ani plný počet bodů z přijímaček nestačí k jistému přijetí, je tu zase učitelská ruleta. Protože u každého jiného učitele má výsledná známka na vysvědčení jinou hodnotu. Může se jednat o těžce vydřenou 2 či 3 nebo lehce získanou 1. Nemluvím o nějakém podvádění prostě průměr plyne ze stylu známková různých učitelů. Stejně tak ostatní předměty mohou kazit průměr vysvědčení a pokud je učitel neschopen revidovat, že jeho předmět není tak důležitý, aby zkazil budoucnost nadějného dítěte, nelze se nikde dovolat prostě Vaše dítě prohrálo v té učitelské ruletě a padlo mu špatné číslo.
Nevím, jestli něco změní nové RVP, které jen od stolu nabádají učitele k modernizaci výuky, ale osobně si myslím, že změny proběhnou jen „na papíře“ a staří učitelé budou učit stejně jako dosud dokud nepůjdou do důchodu. Je to prostě náhoda, zda se vaše dítě v základní škole získá nějaký zápal pro přírodní vědy, matematiku či humanitní obory a tato náhoda záleží především na osobnosti učitele, kterého jim kdosi přidělí. Není to v silách rodiče ovlivnit vše a zároveň se samozřejmě nemohou učitelé zavděčit všem, ale pokud se zeptáte dětí ve třídě hned se téměř všichni shodnou, které předměty potažmo kteří učitelé je baví a zajímají a které ne.
Samozřejmě, že na dalších stupních vzdělání tato ruleta pokračuje a dále i v pracovním procesu a je na každém, aby se s tím popral, ale základní škola je opravdu základ všeho.