Hlavní obsah
Rodina a děti

Moje matka chce mít z vnoučat premianty, říká Andrea. Nechci, aby prožili celé dětství ve stresu

Foto: ilustrativní foto, ideogram.ai

Stojím v kuchyni a sleduji, jak babička vyslýchá mého syna kvůli jeho poslední známce z fyziky. Stačí mi vidět jeho vyplašené oči, abych si znovu vzpomněla na vlastní dětství.

Článek

Andrea žije v menším městě nedaleko Hradce, odkud si její matka jezdí pravidelně „zkontrolovat“ vnoučata. „A zase je trojka, Jonatáne? Jak to, že sis to neopravils? Budeš se víc učit!“ slyší Andrea babičku vyčítavým tónem. Chlapec ztuhle přikyvuje a Andrea cítí napětí, jako by se v místnosti zastavil vzduch. „Mami, nech ho být. Je to jenom známka, o nic nejde,“ pokouší se protestovat, ale matka se nadechne k další přednášce.

V tu chvíli Andrea znovu prožívá vlastní dětství. „Byla jsem premiantka, ale za jakou cenu?“ šeptá si v duchu, zatímco jí hlavou blesknou vzpomínky na nekonečné hodiny nad sešity, strach z jediné dvojky a posměšky, když jednou propadla panice u písemky z matematiky. Rodiče vždy považovali známky za klíč ke všemu. „Nemůžeš studovat prestižní školu s dvojkami!“ opakovala jí matka, jako by svět stál a padal na pár číslech v žákovské. Andrea sice nakonec měla samé jedničky, ale noční můry o zkoušení ji pronásledují doteď.

Teď, ve svých čtyřiatřiceti, by chtěla pro vlastní děti něco jiného. Kdyby bylo na ní, učily by se přirozeně, bez záplavy stresu. „Jonatán je šikovný. Skvěle kreslí a zajímá se o programování. Ta trojka z fyziky přece není konec světa,“ vysvětluje. Jenže babička má za to, že přísný dohled a tlak na výkon je jediná cesta. „Musí mít jedničky, aby to někam dotáhl! Jinak dopadneš špatně!“ varuje hocha s neúprosným pohledem. Andrea vidí, jak se mu hrnou slzy do očí, a před očima se jí zjevuje její vlastní malá verze, která se kdysi krčila před matčiným káravým výrazem.

To všechno dospělo do bodu, kdy se Andrea rozhodla pro radikální krok: svolala rodinnou poradu. Poprosila i manžela Davida, aby byl nablízku – chtěla, aby děti měly pocit, že je podporují oba rodiče. Když babička přišla na návštěvu, Andrea jí vyložila karty: „Mami, nemůžu ti dovolit, abys vnoučata stresovala stejně jako kdysi mě. Nedovolím, aby se před tebou bály přiznat cokoliv jiného než jedničku.“ Matka se na ni podívala zarputile. „Ale já to dělám pro jejich dobro. Nikdy není na škodu trocha disciplíny!“ Děti stáhly ramena, protože věděly, že z tohohle nebude lehká debata.

Andrea se však rozhodla mluvit o svých traumatech naplno: „Víš, kolikrát jsem brečela na záchodě kvůli známce, která nebyla dokonalá? Kolikrát jsem měla tiky, že nesmím udělat chybu, jinak mě doma seřvete?“ Ve tváři její matky se mihl náznak překvapení. „To nebylo myšlené zle. Chtěla jsem, abys měla úspěch,“ odpověděla. Jenže Andrea nepřestala: „Dopadlo to tak, že jsem si nevěřila. A dodnes, když slyším zvonění, cítím úzkost, jako bych měla jít k tabuli.“

Pak se vložil i David: „My se snažíme naše děti naučit, že není selhání dostat horší známku, ale nevzít si z ní poučení. Nikdo není robot na jedničky. A jestli kvůli tvému nátlaku začnou ty sešity nenávidět, tak je to fakt špatně.“ Babička se nadechla k protiargumentu, ale pohled na vnuka Jonatána, který měl slzy v očích, jí vzal vítr z plachet. „Ale oni pak nebudou umět soutěžit. Život je tvrdý. Potřebují se naučit makat,“ hlesla mnohem tišeji.

Andrea s úlevou zpozorovala, že matka najednou mluví klidněji, jako by si uvědomila, že to celé není jen souboj, ale téma, které ovlivňuje budoucnost dětí. „Neříkáme, že se nemají snažit. Jen jim chci dát volnost v tom, že i chyba je součástí učení. Anička miluje hudbu, Jonatan zase programuje. Proč je dusit jedničkami z věcí, co je nebaví?“ vysvětlovala. Děti přikyvovaly a babička začala váhavě uznávat, že možná je doba jiná, a ne všechno musí být jako v minulém století.

Ještě to nebude jednoduché. Babička je tvrdá povaha a obvykle setrvává na svém. Ale aspoň se něco hnulo, a Andrea si slíbila, že pokud bude potřeba, klidně jí návštěvy s dětmi omezí. „Nechci jim zkazit vztah s babičkou, ale taky nedopustím, aby vyrůstaly v neustálém strachu z poznámky v notýsku,“ říká rázně.

Ví, že její matka to možná hned nepochopí, ale je odhodlaná chránit děti před tím drtivým tlakem, který sama zažila. „Důležité je, aby měly radost z učení, ne hrůzu. A jestli kvůli tomu babička protáčí oči, tak se s tím bude muset smířit,“ uzavírá Andrea s přesvědčením, že tentokrát to nenechá zajít příliš daleko.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz