Článek
Ačkoliv pro někoho slovo Aloha může znamenat dovolenou nebo léto, pro členy posádky a cestující letu 243 Aloha Airlines se let změnil v čirý boj o život. Jednalo se o pravidelný let havajských aerolinií mezi ostrovy Hilo a Honolulu. Letadlo vzlétlo 28. dubna roku 1988 okolo 13. hodiny na svou pravidelnou trasu. V té době bylo na palubě 89 cestujících a šest členů vyškolené posádky. Boeing 737 společnosti Aloha Airlines měli na starosti pouze zkušení piloti. Zajímavostí je, že v den letu měl letoun na svém kontě již šest předchozích letů. Trasa z Hilo do Honolulu, kterou letadlo zvládalo každý den hned několikrát, byla krátká a technicky nenáročná. Proto ani tentokrát nic nebránilo tomu, aby letadlo mohlo vzlétnout a vydat se směrem k moři.
Již při startu nastaly technické potíže
Když řídící věž dala letadlu zelenou, podle svědeckých výpovědí již v ten moment někdo cítil, že se podivně otřásá. Tomu však nikdo nevěnoval velkou pozornost a přičítali to přetlaku, který vzniká při prudkém stoupání letadla do vzduchu. Následné zakotvení na požadované letecké výšce proběhlo bez komplikací a nic nenasvědčovalo tomu, že by bylo s letadlem něco v nepořádku. Jenže o pár minut později se objevily další signály, že je něco špatně. Když letušky začaly roznášet nápoje a snažily se splnit cestujícím všechny jejich požadavky, přišla ohromná rána. V kabině došlo k výbuchu a část letadla jako by úplně zmizela. Zavazadla a věci cestujících se vypařily. Jedna z cestujících dokonce prozradila, že viděla letušku, jak najednou zmizela. Následně bylo zjištěno, že byla samotnou explozí vymrštěna z letadla ven.
Stal se zázrak a pilotům se podařilo přistát
Když však piloti zjistili, že mají nad hlavou místo kokpitu nebe, zjistili, že začíná jejich boj o holý život. Zkušený pilot si uvědomil, že ačkoliv se na chvíli tlak vyrovnal, dlouho to tak nevydrží. Všichni cestující byli ve smrtelném nebezpečí a jejich život měli v rukách právě tito dva piloti. Krátce po výbuchu se však podařilo posádce navázat kontakt s leteckou věží na ostrově Maui a požádali o nouzové přistání.
Kvůli špatnému stavu letadla však nemohli piloti přistát klasickou cestou, a proto se rozhodli pro přistání bez změny nastavení. Problém nastal i s podvozkem, který byl po výbuchu značně poškozený. Ačkoliv přistání doprovázelo mnoho komplikací a některé manévry byly velmi nebezpečné, i tak se posádce podařilo bezpečně dosednout na zem a zachránit tak většinu cestujících. 57 osob utrpělo jen lehká zranění. A jaký byl závěr vyšetřování? Za havárii mohla koroze a únava materiálu a selhání údržby, která nedokázala tento problém odhalit.
Zdroje článku: faa.gov, ntsb.gov, thesciencetech.com, AP NEWS, psbr.law, theguardian