Hlavní obsah
Umění a zábava

Česko Slovensko má talent dávno není o talentu. Přednost dostávají bizarní soutěžící

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: MarekKocka / Wikimedia Commons / CC BY 3.0

Opravdu máme v Česku a na Slovensku tolik talentů, abychom soutěž museli pořádat každý rok?

Talentované soutěžící a originální představení již několik řad vystřídaly bizarní výstupy a netalentovaní jedinci, kteří v televizi nemají, co dělat. Pořadu i přes toto snažení dál klesá sledovanost.

Článek

Televizní soutěž Česko Slovensko má talent, jehož 12. ročník (!) odstartoval v pátek, se ponese v duchu návratu staronových tváří v rolích porotců. Kromě nového jména slovenské zpěvačky Márie Čírové se totiž vrací herečka a zpěvačka Eva Burešová, jež se ve druhé řadě objevila jako soutěžící a od té chvíle fakticky započala svou velkolepou kariéru. Vrací se pochopitelně i Jaro Slávik, Jakub Prachař, Diana Mórová a Marta Jandová.

Mareš se vrací do Talentu. Pro diváky a soutěžící to nemusí být dobrá zpráva

Dalším návratem dřívější tváře z Talentu bude populární moderátor a bavič Leoš Mareš. Ten seděl na porotcovské židli naposledy v roce 2013 po boku Lucie Bílé a Jara Slávika, kdy vystřídal Martina Dejdara, jehož účinkování se v předchozích sérií nesetkalo u diváků s velkým nadšením a byl kritizován za pokleslý humor a podlézání svým kolegům.

S Marešem to ale tehdy nebylo o moc lepší, a proto se po jediné řadě s Talentem opět rozloučil a přešel ke konkurenční SuperStar. Ačkoliv byl pravý důvod jeho odchodu neznámý, mezi dveřmi se spekulovalo o nepříliš dobrých vztazích s kolegy, jeho často až nevhodných vtípcích a také nedostatečné úcty vůči některým soutěžícím.

O zřejmě největší poprask se postaral při vystoupení zpěvačky s přezdívkou Sherly, která sice pěvecky rozhodně nezazářila, Mareš si ji ale nejvíce dobíral kvůli jejímu studiu na kadeřnici a uměleckému jménu, které nejprve překřtil na „Sherly – Krycí jméno kadeřnice“ (podle známé komedie s Adamem Sandlerem) a posléze na „Zohanku“.

Svému vtipu se mezi přítomnými v divadle smál prakticky jako jediný a vyjma svých kolegů nejvíce vytáčel do běla právě Sherly, která jeho nadšení z vlastního vtipu nijak nesdílela. I přestože se jí vzápětí, velmi nepřesvědčivě, omluvil, smích nedokázal zadržet ani potom. Celou trapnou situaci po Sheryl dokončil další soutěžící s ještě bizarnější přezdívkou „Mrci“, která Mareše zcela dorazila a smíchu se tentokrát neudržela ani Bílá se Slávikem. Soutěžící, kterého dle Mareše „musela stříhat Zohanka“, to tentokrát naštěstí vzal už s humorem.

Na internetu se následně hojně spekulovalo o tom, zdali Mareš nebyl během onoho natáčení v podnapilém stavu, jelikož v jiných dílech zase tolik nevyváděl. Někteří to okomentovali tím, že by to u něj nebyla až tak výjimečná situace a přirovnali to k v minulosti obdobným výstupům v ranní show na Evropě 2. Televize incident raději svedla na „míru přepracování a celkovou únavu“, což na věrohodnosti nijak nepřidalo a k dokonání celé pseudokauzy chybělo už jen prohlášení, že „pana Mareše skolila viróza“.

S poklesem sledovanosti televize upřednostnily bizarní výstupy a anitalenty

Co je však nad slunce jasné, je, že si obě televize Prima a Joj v podobných kontroverzních a bizardních výstupů začaly hovět. Sledovanost a popularita Talentu mezi diváky totiž ročník od ročníku zvolna klesala a tento trend pokračuje i nyní. Zatímco první tři řady sledovalo v průměru okolo milionu diváků, přičemž samotné finále v živém přenosu patřilo mezi nejsledovanější pořady večera, pátou řadu sledovalo už jen okolo půl milionua finálová kola ještě o něco méně.

Kouzlo nového typu pořadu se se čtyřmi řadami vyčerpalo a málo komu se chtělo koukat na X dílů a finále běžící až pozdě do půlnoci o to, kdo vlastně vyhraje, když se to ráno dočte na internetu. Produkce proto sloučila všemožná vyřazovací kola a semifinále do jediného finálového dílu na úkor zvýšení počtu castingových kol, kde se mezi talentovanými a originálními soutěžícími vždy mísí právě šťavnatý bizár, kontroverzní výstupy a jedinci, kteří by do televize nikdy chodit neměli.

Celá situace s několika posledními řadami soutěže zašla až tak daleko, že si dnešní divák jen stěží vzpomene, kdo vlastně vyhrál poslední dvě řady. Napovím vám: jsou to operní pěvkyně Anna Slížová a zpěvačka Nikola Kusendová. Oproti jejich velkolepým výstupům však mají na YouTube a dalších sociálních sítích více zhlédnutí právě ti, kteří se v soutěži nejvíce ztrapnili. Je to velmi nefér, ale stanice si jedině takto udrží alespoň nějaké diváky, jímž následně mohou v pořadu vyskakovat reklamy každých pět minut.

Vítěz Talentu si za „pohádkovou výhru“ 40 000€ dnes nekoupí ani garsonku

S poklesem sledovanosti klesala také samotná výherní suma, kterou se televizím zřejmě nevyplatilo navyšovat a zatraktivňovat. S vůbec největší částkou odcházeli vítězové prvních tří ročníků, kteří si odnesli šek na 100 000€ a k tomu smluvené angažmá v Las Vegas (o kterém nikdy neštěknul ani pes), nebo bonus v podobě cesty kolem světa (ne té z Dědictví aneb Kurvahošigutntág, myslím…). Později se částka snížila na 50 000€, ale kompenzovala se alespoň různými odměnami jako novým automobilem nebo setkání se Simonem Cowellem – zřejmě nejpopulárnějším talentovým porotcem na světě.

Od deváté řady si toho vítězové ke své smůle už moc nepořídí, jelikož suma klesla až na pouhých 40 000€ (1 000 000 Kč). Zatímco s výhrou z první řady z roku 2011, která by dnes s připočtenou inflací činila přibližně 1,5 milionu, jste si mohli pořídit luxusní automobil či velký byt, možná i dům, dnes si s milionem korun nekoupíte ani garsonku ve větším městě. Na to byste museli soutěž vyhrát aspoň 3×.

Kdo letošní roční vyhraje je tak zřejmě divákům předem jedno. Z Talentu se stala reality show s nejrůznější směsicí soutěžících, jejichž lepší či horší výstupy plní plátky bulvárních stránek a jejich videa následně trendují na sociálních sítích, což soutěži zvyšuje tzv. dosah. Produkce je totiž sama o sobě poměrně nenáročná a levná. Prakticky neomezený příval nových soutěžících je, s výjimkou vítěze, nic nestojí, zatímco na reklamách a produkt placementu vydělají mnohonásobně víc. Nemůžeme se proto Primě a Joj divit, že recept na Talent za 14 let a 12 řad nijak neobměnily, když jim ostatní pořady krachují.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz