Hlavní obsah
Umění a zábava

Jarní seriálové novinky ošklivě pohořely. Televize ztrácí diváky

Foto: Christiano Sinisterra / pexels.com

Od nového roku nás televizní stanice pravidelně krmí seriálovými novinkami. K jejich smůle na každý jeden úspěšný pořad připadají tři až čtyři propadáky s katastrofální sledovaností. Divákům už jejich spotřební kvalita leze krkem.

Článek

ČT se trefila do černého se Smyslem pro tumor, jen aby si vyrazila zuby se „soudruhy“

Česká televize vyrazila do boje hned v lednu s veleúspěšnou minisérií Smysl pro tumor, kterou si každou neděli pouštělo na milion diváků, a s poslední epizodou dokonce překonala dlouhodobější rekord. Zaujmout se jí podařilo rovněž s kulinářskou soutěží Peče celá země cílící převážně na dámské publikum, před jejíž vysokými statistikami se mohla hluboce sklánět konkurence v podobě MasterChefa nebo aktuálního Česka na grilu se Zdeňkem Pohlreichem.

Nicméně idylická pohádka skončila, když se na vysokou sledovanost Smyslu pro tumor pokusila navázat vlastní originální tvorbou To se vysvětlí, soudruzi!, s níž tvrdě narazila hned po prvním dílu. Ten se jako jediný o nedělním večeru vyškrábal na první místo ve sledovanosti s necelým milionem z prostého důvodu, že spousta lidí jednoduše byla zvědavá na propojení u nás málo využívaného sci-fi žánru s dobovou detektivkou 80. let. Kvalitativně však „soudruzi“ nepřesvědčili dostatek z nich, aby jim další týden dali opět šanci.

Sledovanost proto okamžitě začala strmě klesat, až se zastavila na smutných 440 tisících. I když, co by za to jiné seriály uvedené níže daly. ČT je ale v hlavním vysílacím čase (tuplem o víkendu) zvyklá na mnohem jiná čísla. Neúspěch tohoto seriálu, který je stále o řád lepší než kdejaká konkurence, je pro ni hořkou pilulkou, kterou bude chtít zapít novou třídílnou kriminálkou Vedlejší produkt startující hned po „soudruzích“ a navázat tak na stabilní úspěch těch současných jako Stíny v mlze, Případy 1. oddělení nebo Oktopus, které s metou milion diváků koketují pravidelně.

Nova si se svým VOYO zničila Survivora

Zatímco si Česká televize může na své konto připsat zatím pouze jeden nečekaný seriálový propadák, televize Nova jich má na kontě víc. Mezi jednou komerční a druhou veřejnoprávní televizí totiž každý den po osmé večer zuří boj o co největší počet diváků. Není proto s podivem, že čas od času od sebe vzájemně opisují (především Nova od ČT) a nasazují proti sobě žánrově totožné pořady. Nově se daří držet krok s ČT díky Specialistům, kteří se jako jediní přehupují přes milion, sobotním Superlovem nasazeným proti Zázrakům přírodyIvetou z produkce VOYO, u níž poprvé udělala výjimku v placené exkluzivitě a vyplatilo se jí to, i když se i zde sledovanost čekala vyšší.

Velké rozčarování ovšem panuje z neúspěchu třetí řady reality show Survivor. Tento turecký mišmaš, který má s původním konceptem společný jen název a který jsem pracovně překřtil na „Turvivor“, odrazoval diváky už výběrem soutěžících. Právě tyto ukňourané celebrity – které se těšily na dovolenkový ráj v Dominikánské republice, kde si zahrají pár táborových her, nasbírají tisíce nových sledujících a nebudou muset „bojovat o přežití“ – nesou největší podíl na tom, že Nova případnou čtvrtou řadu raději zařízne a přeorientuje se na jinou soutěžní reality show z tureckého tržiště.

Výsledkem je, že si každé úterý a středu si Survivor pouští ani ne 200 tisíc diváků (předchozí řadu sledovalo dvakrát tolik). Situaci v tomto případě oproti jiným uvedeným pořadům mírně zachraňuje VOYO – kde jsou díly s dvoutýdenním předstihem, což zcela zabíjí faktor překvapení ve vyřazovacích soubojích – a spolupráce se slovenskou Markízou, což v součtu může posbírat dalších 200 tisíc. Úroveň mnohonásobně oblíbenější SuperStar nebo Tvoje tvář má známý hlas, které se určitě brzo vrátí, to ale ani zdaleka není.

TV Prima je aktuálně mistryní v seriálových propadácích

Kdo by si měl vznik nových pořadů předem pečlivě rozmýšlet je třetí nejsledovanější česká stanice – TV Prima. Nápad odvysílat za sebou čtyři pořady s letní tématikou, z nichž dva se odehrávají v Chorvatsku, daleko před letními prázdninami se jí ošklivě vymstil. Pomyslným jednookým králem mezi slepými se stalo Na vlnách Jadranu, které vyfouklo 800-900 tisíc diváků novácké Polici Hvar, a tak tu můžeme mluvit o relativním úspěchu. V porovnání s novými díly PoldyZoo s milionem diváků je to pořád málo.

Propadák s Tomášem Klusem kempujícím na Ohři, Zalez do spacáku, a následně chorvatské Lež na pláži s Prachařovic holkami se ani v jednom případě nepřehouplo přes půl milionu, přičemž s dalšími díly se klesalo na zoufalých 300, respektive 215 tisíc diváků. Lež na pláži navíc může s dalšími díly klesat ještě hlouběji. A lépe nedopadlo ani Vytoč mého agenta, navzdory relativně slibnému hodnocení a zajímavého námětu, které se nachází na totožné úrovni.

Nicméně zcela největší ostudou je letní kulinářská soutěž Česko na grilu, kterou chtěla Prima přetáhnout hladové diváky po konci Peče celá země. Doufalo se alespoň ve sledovanost okolo 800 tisíc, soutěž se však zasekla na ostudných 185 tisících, což je pro srovnaní asi o 700 tisíc méně, než má nejsledovanější sobotní pořad Superlov.

Nejenže autoři zřejmě nepochopili, že pečení a grilování není totéž, a tak dámské publikum nemá důvod Česko na grilu sledovat, ale svůj neúspěch dále podpořili nezajímavým výběrem soutěžících, kteří ani neví, co je to živáňská (to jsou mi kuchaři!), a nadbytečnou dvojicí nevtipných moderátorů Zástěra-Pagáčová. Hodnotící Pohlreich bude muset pro změnu doufat v zázrak s novou řadou Ano, šéfe!, jinak se s vařením a nadáváním v televizi může definitivně rozloučit.

Diváci mají plné zuby spotřebních pořadů a na televizi už nechtějí koukat

Co mohlo zapříčinit tak masivní úpadek sledovanosti klasické televize? V první řadě se buď vysílá dokola to samé, co nic nového nepřinese, nebo se vymýšlí a přejímají nové seriálové koncepty, do nichž televize obsadí dokola ty stejné herce, jimž jsou diváci přesycení a lezou jim krkem.

Se současným rozmachem streamovacích platforem včetně těch domácích má pak každý prakticky neomezené možnosti, jak a čím trávit volný čas u televize. Zároveň platí, že se ta lepší tvorba televizních stanic pravidelněji objevuje za peníze, tedy měsíční předplatné, na čemž stanice vydělají více, a proto v klasické podobě zůstává levnější obsah financovaný z reklam nebo koncesionářských poplatků. Dokavaď se neobjeví něco zázračně kvalitního a divácky atraktivního, nemá dnes divák prakticky důvod si televizi pravidelně pouštět.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz