Hlavní obsah
Umění a zábava

Minecraft film zaznamenal úspěch, jaký nikdo nečekal. Jak ovlivní filmový průmysl?

Foto: InfiniteNexus / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Kostičky, hýbejte se, penízky, sypejte se! Riskantní sázka na nezfilmovatelný herní fenomén se studiu Warner Bros. štědře vyplatila. Po měsících filmového sucha zažívají kina nutnou vzpruhu, na kterou dlouho nezapomenou.

Článek

O globálním úspěchu Minecraft filmu, se píše již několik dní, ale až po druhém víkendu od premiéry je nad slunce jasné, že tu mluvíme o rekordně úspěšném snímku. A také o významném milníku, který dost možná zásadně ovlivní budoucí kinematografii. Nám starším (25+) se to ale líbit zřejmě nebude.

Tržby Minecraftu zaskočily celý Hollywood

Na masivní úspěch Minecraft filmu by si ještě týden před jeho premiérou vsadil buď jen úplný blázen (s prorockou vizí), nebo zarytý „minecrafák“. „Tito mladí gameři však do kina prakticky nechodí“, pomýšleli si tržební analytici, důsledkem čehož byl odhad zámořských tržeb za první víkend o polovinu menší, a v březnu dokonce 4× menší než skutečný výsledek.

Minecraftu se nakonec povedlo při svém startu urvat oslnivých 161 milionů dolarů z USA a v součtu 300 milionů z celého světa. To mu zajistilo nejlepší americký otvírák aktuálního roku 2025, ke kterému se nepřiblížily ani předchozí potenciální blockbusterové hity Kapitán Amerika či Sněhurka, ba dokonce od třičtvrtě roku starého Deadpoola s Wolverinem. Mnohem důležitěji pak nejlepší start videoherní adaptace vůbec zanechávajíc za sebou dosavadního krále, animák Super Mario Bros.

Pro celkový úspěch snímku s takovýmto enormním startem jsou vždy důležitější čísla z dalšího víkendu, obzvláště pokud mají přinejlepším průměrné recenze, zdali se bude rapidně klesat o více než 60 % jako třeba u Kapitána se Sněhurkou, nebo bude hitparáda neúnavně pokračovat. A nyní už víme, že bude!

Po uplynulém víkendu se v zámoří klesalo pouze o 50 %, což globální tržby vyšvihlo k 550 milionům dolarům a vzhledem k neutuchající masivní virální kampani (o které bude řeč později) včetně premiéry ve stále vyčkávajícím Japonsku, Indonésii a Jižní Koreji (kde jsou herní komunity masivní) je meta jedné miliardy dolarů devadesátiprocentní jistota.

V Česku jsou čísla návštěvnosti ještě lepší

I v Česku padaly rekordy jak první, tak i druhý víkend. Úvodních 226 tisíc diváků vyneslo Minecraftu 10. příčku nejúspěšnějšího otvíráku měřeného počty živých duší a hned 4. nejlepší příčku měřenou korunami od vzniku samostatné republiky. O věneček nejúspěšnějšího domácího startu roku 2025 ho možná za pár dní okrade Lavyho Vyšehrad Dvje, mezi zahraničními produkcemi si prvenství ještě dlouho uhájí. A to možná až do silvestra.

O druhém víkendu totiž byla čísla dokonce ještě lepší. Propad v tuzemských kinech pouze o 22 % je fantastický výsledek, který znamenal jednak dalších 176 tisíc duší, které zamířily do kin (mnoho z nich pochopitelně opakovaně) a za druhé pak rovnou první příčku druhého nejsilnějšího víkendu v českých kinech, kde za sebou Minecraft zanechal takové divácké pecky jako Anděl páně 2, Avengers: Endgame, Ženy v běhu, Ledové království II či Vratné lahve – vše filmy s více jak milionovou návštěvností.

Tyto domácí statistiky, dostupné díky serveru Kinomaniak, měřené počtem diváků odráží úspěch tohoto snímku daleko lépe než celkové tržby, které rostou s každým rokem kvůli inflaci a nelze srovnávat dnešní hity s těmi před 20 lety.

Minecraft si tak v naší kotlině hravě doběhne pro milion diváků, na který letos nedosáhne možná ani žádný další film. Ani Avatar 3, na nějž se tradičně chodí jako s jezevčíkem na procházku, čímž tyto milníky překonává pomaleji, o to vytrvaleji.

Výkon Minecraftu navíc neohrožuje v dohledné době žádná nebezpečná konkurence. Český Vyšehrad Dvje jednak cílí na odlišnou skupinu diváků nad 25 let, rovněž je přístupný až od 15 let, zatímco kostičky jsou mládeži přístupno, tedy pro všechny věkové kategorie.

V zámoří jsou nejbližší konkurencí až květnoví Thunderbolts*, u nichž se ale očekává jen o něco lepší výsledek než u Kapitána (souhrnně jen 414 mil. dolarů při cca 300milionovém rozpočtu), a to z toho důvodu, že to jde s celým superhrdinským žánrem z kopce a zájem opadá i u mladší generace, k čemuž se ještě také dostanu.

Minecraft se proto s určitostí uvelebí v topce neúspěšnějších filmů roku 2025 a – pomineme-li třetího Avatara a pro zbytek světa nepochopitelně úspěšný čínský animovaný (brzo dvoumiliardový!) megahit Ne Zha 2 – může stanou i na první příčce.

Pro Warnery jde kýžený o hit, který budou chtít pořádně podojit

Pro produkující studio Warner Bros., je to důležitá finanční injekce, o to více umocněná při pohledu na střídmý 150milionový rozpočet, za nějž Minecraft pořídili (ač je to na výsledku dost poznat), díky čemuž se půjde hodně do plusu i po započtení nákladů na reklamu, které mohly studio vyjít na obdobnou částku. Ale dost možná i mnohem nižší.

Warneři tak budou moci smáznout sekeru, kterou si sami nasekali sérií propadáků s přepálenými rozpočty a mrzkými výdělky, jimiž kina v posledních měsících zaplavovali jako třeba sci-fi Mickey 17, mafiánská kriminálka Dvě tváře zločinu, animovaný Pán prstenů nebo komiksový muzikál Joker 2.

Šéf divize Warner Bros. Discovery, David Zaslav, si zároveň bude moci po mnoha otřesech nadále udržet své teplé místečko v kanceláři druhého největšího studia v Hollywoodu. Avšak za podmínku toho, že svým věřitelům slíbí jednu věc: záruku dalších hitů jako je Minecraft.

Dvojka je již nyní v plánu a je tak evidentní, že Warneři chytí jedinečnou příležitost za pačesy, aby nastartovali přinejmenším jednu novou filmovou franšízu, která jim bude sypat prachy, když si ty ostatní jako DC komiksovky, Matrixy, světy Harryho Pottera, Pána prstenů nebo třeba Šíleného Maxe dokonale pos… zničili.

Proč je z Minecraft filmu takový hit a co to může znamenat do budoucna?

Minimálně v případě Minecraftu už budou vědět, jak na to. Velkou zásluhu na mimořádném úspěchu mají na starosti mazaní marketingoví specialisti, kteří přesně věděli, jak a kde svou cílovku oslovit, aby zvedla zadky a vyrazila do kin.

Tradiční formu s trailery, vylepenými plakáty, billboardy a televizními reklamy vystřídala placená armáda influencerů, youtuberů, tiktokerů a twitcherů, kteří prostřednictvím svých účtů na nejpopulárnějších sociálních sítích dokázali levně oslovit (ovlivnit) své sledující a vštěpit jim do hlav, že se do kin řítí událost, kterou si za žádnou cenu (doslova) nemohou nechat ujít, jinak jim hrozí FOMO a ve škole se jim za to klidně mohou i posmívat (v extrémních případech i šikanovat).

Z důvodu tohoto moderního pojetí reklamní kampaně ve virtuálním světě byly tak nízké predikce úspěchu Minecraftu v kinech. Tržební analytici zkrátka nedokázali nahlédnout pod pokličku toho, co se honí v hlavách diváků generace Z a Alfa, o nichž se domnívali, že je pro ně chození za zábavou do kina přežitkem a vše dohánějí až v pohodlí domova u streamovacích sítích, nebo jen hrají hry a nekonečně scrollují TikTok.

Ostatně stejný způsobem se zmýlili u spícího hitu, hororové pitomosti Pět nocí u Freddyho, jehož návštěvnost podržela tatáž část nepředvídatelných diváků.

Připravme se proto na blížící se nevyhnutelnou masivní záplavu podobných produktů, jako je Minecraft, protože videoherní adaptace jsou pro Hollywood novými superhrdinskými filmy. Herní průmysl ostatně překonal ten filmový v celkových tržbách již dávno (jen za rok 2024 vygeneroval 181 miliard dolarů) a nyní vévodí celému zábavnímu průmyslu.

V Hollywoodu tak na to musí urychleně reagovat, než se diváci nenávratně zdekují k domácím obrazovkám díky VOD. Je tu celá nová generace diváků, která má jiné potřeby, vkus a zvyky a současně vytlačující starší generaci, pro níž kino představovalo první volbu, jak zhlédnout filmové novinky.

Není však nad čím moc jásat. Výsledná podoba Minecraft filmu je přinejmenším kvalitativně a obsahově diskutabilní, a především podivné, krajně nespolečenské, až neukázněné chování těchto mladých diváků přímo v sálech vyvolává velké obavy o podobu budoucí kinematografie a kinoprůmyslu. Ale o tom až ve druhé části. A věřte mi, je o čem mluvit, pokud vám tohle téma není lhostejné.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz