Článek
Na první epizodu tohoto vztahového sitkomu podle zahraniční licence, který má snad v každé zemi svou vlastní lokalizaci, se skutečnou partnerskou dvojicí Jakuba Prachaře a Sary Sandevy bylo ještě konce března zvědavo okolo 400 tisíc diváků. Výsledek nijak oslnivý, avšak přesto solidní.
Pokud by seriál opravdu dostál svého konceptu nenáročné zábavy „jako ze života“, dokázal by si toto číslo určitě udržet. Jenže nedostál. Místo toho ústřední dvojice vzkazovala nespokojeným divákům, aby přepínali jinam. A ti tak učinili.
O den později v pondělí už následoval bolestivý propad téměř o polovinu duší na 273 tisíc. Spoustě lidem totiž rychle došlo, že tohle není ani zdaleka to, co si mnozí mysleli, že bude (klasický sitkom s prostým příběhem předstíraně inspirovaný peripetiemi ze soužití hvězdného páru), natož aby s takovýmto skečovým paskvilem zabíjeli dobrou půlhodinku, když raději mohou přepnout na své oblíbené kriminálky.
Odliv diváků byl rychlý a neúprosný
Je spravedlivé přiznat, že se tvůrcům tu a tam skutečně podařilo vykřesat nějaký povedený vtípek, se kterým se všichni můžeme ztotožňovat. Bylo jich ale zoufale málo.
Zbytek seriálu vyplňovaly zcela tuctové, nevtipné, nezáživné a mnohdy i neautentické (a neautenticky zahrané) skeče, při nichž leckdy bylo až bolestivé sledovat Sandevu pokoušející se ze sebe vykřesat alespoň trošku komediálního timingu. Naopak Prachař, který mohl situaci zachraňovat, jel sotva na půl plynu.
Jakubovi a Saře proto ubývali diváci s každou další epizodou po desetitisících, přičemž se tento sestupný trend se zbývajícími třemi epizodami jistě už nepodaří zvrátit. Statistika sledovanosti posledních epizod Jakuba a Sary nyní bilancuje jen lehce nad hranicí 100 tisíc diváků.
Poslední epizodou, která se ještě dokázala propsat do tabulky sledovanosti zveřejněné serverem Mediaguru, byla ta z pondělí 21. dubna. Výsledek? 138 tisíc diváků. Pro srovnání, v tu samou chvíli na Nově sledovalo Specialisty 741 tisíc, Víkend 299 tisíc a na ČT1 Dr. Mráčka 321 tisíc diváků. A to je pro Primu opravdu velké ponížení.
Od té doby se pořadu dále ani nedaří probojovat se do tabulky, což svědčí o setrvalém propadu pod stotisícovou hranici, kdy se s takovým číslem už ani nevyplatí televizi pořad v tuto dobu vysílat. Něco málo se sice podaří posbírat na platformě prima+, moc toho ale nebude.
Kromě toho se česká verze nemůže kdovíjak opřít o virální kampaň na sociálních sítích jako se to podařilo slovenskému ekvivalentu Tomáš a Diana, který „trendoval“ u mladých diváků.
Televize Prima si tak může připsat v řadě další seriálový propadák, který ji po finanční stránce sice nebude bolet tolik jako například propadnuvší druhá řada Hořkého světa, od Jakuba a Sary si přesto jistě slibovala sledovanost alespoň na úrovní úvodních čísel. A vzhledem k technicky primitivnímu a nápady takřka nevyčerpatelnému formátu také možnost vzniku dalších sérií.
Problém je to pro Primu také vzhledem k obecnému odlivu diváků do náručí konkurenčních stanic, jak dokládá například pondělní situace, kdy hned po závěrečném Matuškově šlágru z Chalupářů, kteří se těší stabilní 400tisícové základny, přibližně 300 tisíc z nich ihned přepíná jinam.
Jakubovi a Saře by pomohl jiný vysílací čas a kratší stopáž
Je proto s podivem, proč se pořad Prima nerozhodla šoupnout na horší vysílací čas, než si v nedělním a pondělním prime timu nechat takto „nakládat“ od konkurence a ochuzovat se o své příjmy z reklam.
Ostatně tato stanice má v posledních letech velmi bohaté zkušenosti s reorganizací své programového schématu za pochodu v reakci na masivní úprk televizních diváků.
Ovšem daleko záhadnější je, proč má Lenka Hornová u Primy stále ještě práci, když 4 z 5 propadáků této stanice z posledních let připadá na její producentskou a scenáristickou hlavu, jejichž průměrné hodnocení na ČSFD nedosahuje ani 30 procent.
Jakubovi a Saře by za podmínek kvalitní podívané mohl pomoci dřívější vysílací čas třeba před Hlavními zprávami jako takový dospělý večerníček. Dále pak se měli tvůrci držet původního konceptu pár minutových skečů na konkrétní téma/situaci namísto slepování těchto scének do formátu 25minutové epizody vyplněné reklamou a tunou do zblbnutí opakujících se znělek.
Ostatně sama Prima již jeden takovýto „vyplňující“ pořad má a poměrně funkční. A to pořad Prima Pauza: Partička, v níž každý čtvrtek běží pár samostatných partičkovských her z různých epizod let minulých jakožto výplň času mezi plnohodnotnou Prima Partičkou XXL a pozdějším „filmem s hvězdičkou“, který musí startovat po 22 hodině. Namísto sledování čtvrthodiny dlouhých reklam si tak divák zkrátí čekání na večerní film reprízami starých (a ještě zábavných) dílů.
Nakonec to však vypadá, že se Jakub se Sarou udrží na svých nedělních a pondělních slotech až do svého konce 11. května. Prima dále bude muset doufat v úspěch nového seriálu Parťák na baterky nasazeného proti těžké váze v podobě Extrémních proměn na Nově, jinak si připíše výprask.
Další zdroje: csfd.cz, eurozpravy.cz