Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Škola je detektivka! Učitelské archetypy pod lupou – Logici

Foto: MáJana Mikovcová

Logici a analytici - 1. díl

Zapomeňte na vraždy v Orient expresu. Skutečné záhady se odehrávají ve školních třídách!

Článek

Zapomeňte na vraždy v Orient expresu. Skutečné záhady se odehrávají ve školních třídách: proč polovina třeťáků zapomněla na úkol z prvouky, kdo opět schoval dálkové ovládání od projektoru nebo proč má Pepa z diktátu trojku, i když se dušuje, že se tolik učil.

Učitelé pátrají po motivech, hledají stopy v sešitech a mají podezření u každého, kdo při zkoušení zmlkne. Stejně jako slavní vyšetřovatelé mají jedinečný styl.

Měli jste, nebo máte na škole svého Poirota, Clouseaua, nebo Holmesa? Poznáte je okamžitě – podle stylu, tónu hlasu i toho, jak řeší malé i velké školní záhady. Nebo se v něm dokonce najdete sami?

Galerie školních vyšetřovatelů: kabinetní typy – logici a analytici, kteří spoléhají na dedukci, důkazy a strukturu

Hercule Poirot

Typ: Systematik s láskou k řádu a logice. Přichází do školy, jako by šel k slavnostní tabuli. Kaligrafické poznámky v přípravě. Jeho katedra je mistrovské dílo – vše má své určené místo. Ctí intelekt, své pověstné „šedé buňky mozkové“, a nepřipouští chaos. Jeho výklad je vybroušený s nejvyšší precizností

Jeho styl: „Mon ami, nepořádek ve vašem sešitě je odrazem nepořádku ve vaší mysli. Uspořádejte si myšlenky a začněte znovu.“

·        Pohled žáka: „Když jsem si spletl datum bitvy, díval se na mě, jako bych byl vrah v salonním kupé.“

·        Pohled rodiče: „Je spolehlivý a udržuje vysokou úroveň.“

·        Pohled ředitele: „Výkonný a precizní. Jeho administrativa je vždy v naprostém pořádku.“

Otázka: Jsou pro vás nejdůležitější pravidla a styl, nebo porozumění?

Sherlock Holmes

Typ: Analytik s mozkem jako břitva. Holmes neučí – on analyzuje, dedukuje a skládá myšlenkové mapy. Děti mají pocit, že jsou pod mikroskopem. Stačí mu jediný pohled, aby podle inkoustové šmouhy na prstě poznal, kdo psal tahák. Mluví v rychlých, přesných dávkách a neohlíží se, zda zbytek třídy stíhá tempo jeho myšlenek.

Jeho styl: „Člověk vidí, ale nepozoruje. Podívejte se na tabuli a řekněte mi, co tam chybí. Důkaz je ukrytý v detailech.“

·        Pohled žáka: „Vysvětlí všechno. Ale když něco nechápeš, kouká na tebe jako na podezřelého.“

·        Pohled kolegy: „Je to génius. Pro talentované děti výhra. Ale na třídnické hodině by ho nikdo nechtěl.“

Otázka pro vás: Dokážete se vcítit do žáka, který nestíhá, nebo je pro vás důležitější rychlost myšlenky?

Benoit Blanc

Typ: Kreativní vypravěč s charismatem. Posune židli, zapne hudbu a mluví tak, že zapomenete, že jste ve škole. Propojí chemii s literaturou a cituje z Aristotela i z marvelovky. Každá hodina je jako dobrý film. Testy nedává. Zadá: „Co by si Archimedes dal na TikTok po své objevitelské koupeli?“ Administrativa ho nudí.

Jeho styl: „Ale co když ty naše narýsované trojúhelníky nejsou jen geometrické tvary, ale zároveň zábavné mandaly? Zkuste myslet v metaforách jako básníci, nejen jako matematici.“

·        Pohled žáka: „U něj se nebojím zeptat na cokoliv.“

·        Pohled ředitele: „Skvělý do týmových projektů. Inspiruje ostatní. Jen mi ještě nedodal ty podklady…“

Otázka pro vás: Kolikrát jste letos raději zvolili show než dril – a nelitovali jste?

Rada Vacátko

Typ: Zkušený praktik se selským rozumem. Tichý, málomluvný klasik. Nejprve pozoruje a naslouchá. Zná každý kout školy a rozumí, proč se věci dějí. Jeho znalosti nejsou z knih, ale z let praxe. Nechvástá se úspěchy, ale když se něco stane, všichni se obrátí na něj.

Jeho styl: „No tak vidíte, děcka, když někdo udělá takovou věc, tak k tomu musí mít nějaký důvod. A ten důvod mě teď zajímá. Pojďte si o tom promluvit.“

·        Pohled žáka: „Když se na vás podívá, víte, že o vás ví všechno.“

·        Pohled ředitele: „Pevný bod v chaosu našeho školství.“

Otázka pro vás: Dáváte přednost ověřené teorii, nebo zkušenosti z praxe?

Foto: MáJana Mikovcová

Učitel je jako detektiv a řeší ve třídě spoustu otázek. Přitom je třeba vidět dál než jen za roh školní chodby. A občas se musí v hodinách více „vyšetřovat“ než učit. Ale učitel musí být dětem vždy víc než pouhý „policajt“

Ať už stojí v učebně jako Poirot se svými šedými buňkami, Holmes s mikroskopem a plný geniálních myšlenek, nebo Vacátko s letitým nadhledem, mají společné jedno: chtějí znát pravdu. A i když někdy pátrají v hromadě úkolů po zločinu, kdo napsal ve slově babička tvrdé ypsilon, pro děti by to mělo znít pořád jako vzrušující případ.

Možná těmto učitelům někdy křivdíme, když tvrdíme, že nepoužívají progresivní metody. Na první pohled působí starosvětsky. Když Vacátko moudře mlčí, je to ale totéž, co dnešní moderní učitel nazývá otevřenou otázkou. Holmesovo bádání je jen starší jméno pro experiment. A Poirotova závěrečná scéna je skupinová reflexe v kruhu jako vyšitá.

Zdá se tedy, že se pedagogika a detektivka potkávají častěji, než by kdo čekal. Ve třídě, stejně jako v kriminálce, nejde jen o to najít viníka nebo správný výsledek. Jde o to, jak se k němu dojde – po jakých stopách a s jakou trpělivostí.

A tak je to možná s učitelstvím celé: není to věda přesná, ale o pátrání. Někdy vede stopa do slepé uličky, někdy k překvapení, někdy k smíchu. A občas i k pravdě.

V dalším díle odložíme lupu a logické tabulky. Vydáme se po stopách detektivů, jejichž hlavní zbraní není dedukce, ale empatie. Těšte se na slečnu Marplovou nebo poručíka Columba a další!

Druhé číslo - Empatici vyjde ve středu 20.8. 2025

Třetí číslo - Improvizátoři vyjde v pátek 22.8. 2025

Foto: MáJana Mikovcová

Škola je detektivka! Učitelské archetypy pod lupou

Anketa:

Anketa

Který „logický“ detektiv nejvíce odpovídá vašemu stylu (nebo stylu vašeho oblíbeného kolegy, či vašeho oblíbeného učitele z dětství)
1.Hercule Poirot: Miluji systém, řád a precizní přípravu. Chaos ve třídě je pro mě jako zločin
0 %
2. Sherlock Holmes: Všechno analyzuji do detailu. Stačí mi pohled a vím, kdo co (ne)umí. Rychlost myšlenky je nanejvýš důležitá
28,6 %
3. Benoit Blanc: Učení je pro mě kreativní show. Propojuji nepropojitelné a místo testů dávám kreativní výzvy
28,6 %
4. Rada Vacátko: Spoléhám na léta praxe a selský rozum. Nejdřív pozoruji a pak jednám
42,8 %
Celkem hlasovalo 7 čtenářů.
Foto: MáJana Mikovcová

Našel jsem při psaní inspirativní odkaz na výuku detektivní metodou. Pedagog Petr Curko předloží žákům problém (např. jak vyrobit hasicí přístroj s dostupnými pomůckami) a žáci postupně objevují řešení — chybami a slepými uličkami, přesně jako v detektivním pátrání.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz