Hlavní obsah
Hry

Výtahem do jiného světa: japonská hra pro pověrčivé

Foto: Denisa Vostrá

S rozšířením sociálních sítí se v prvním desetiletí nového milénia začaly v Japonsku šířit v rámci městských legend i strašidelné hry. Patří mezi ně i ta výtahová, při jejímž hraní člověk snadno vyděsí sám sebe.

Článek

Původ „výtahové hry“ (erebétá gému) není zcela zřejmý, ale kolem roku 2010 se díky internetovým fórům rozšířila jak v Japonsku, tak v jižní Koreji. S rozvojem sociálních sítí se pak stala na nějakou dobu přímo fenoménem. Myšlenka výtahu, který vede do jiného světa, přitom rozhodně není nová. Výtah se jako specifický dopravní prostředek s potenciální symbolikou objevuje už desítky let v celé řadě uměleckých děl – nejvíce snad ve filmu. S výjimkou snů se sice jeho kabina pohybuje „jen“ nahoru a dolů, zejména v hororech se ale může stát bránou k surreálnému zážitku – stačí si vzpomenout na filmy Davida Lynche či Stanley Kubricka. Výtahy přitom slouží k přesunům nejen mezi patry, ale často i mezi realitou a noční můrou.

Výtah představuje uzavřený prostor, v němž lze uvíznout, není proto divu, že už sám o sobě může vyvolat úzkost. Z freudovské perspektivy navíc výtah symbolizuje přechod mezi vědomím a nevědomím – tedy jakési ponoření se do hlubších vrstev mysli, kde se mohou nacházet potlačené obsahy. Toho využívá i „výtahová hra“, která i přes svou „nevinnost“ může hráče znejistit.

Výtahová hra se obvykle zařazuje mezi takzvané „městské legendy“ či creepypasta, mezi něž v Japonsku patří i záhada neexistujícího nádraží Kisaragi či příběh telefonující panenky. A přestože hra sama o sobě stěží představuje reálné nebezpečí, může být pro leckoho znepokojivá. Je totiž jen pro jednoho hráče, který tak musí činit všechna rozhodnutí sám, a kromě toho předpokládá existenci nadpřirozena - což ostatně vysvětluje její rozšíření právě v Japonsku.

Pravidla výtahové hry lze dnes najít na internetu už i v angličtině, vždy jsou ale formulována tak, aby už samotné pokyny vyvolávaly přinejmenším nejistotu. V jejich úvodu je vždy uvedeno, že ke hře je třeba si vybrat budovu, která má aspoň 10 podlaží (může jich mít i víc, ale podzemní podlaží se nepočítají a přízemí odpovídá 1. podlaží) a že každý musí hru hrát zcela sám. S tím souvisí i výběr doby vhodné pro hru – v zalidněném Japonsku je dost nepravděpodobné, že by v desetipodlažní či dokonce vyšší budově člověk mohl mít některý z výtahů jen pro sebe, doporučeno je proto hrát hru v noci.

Cílem hry je dostat se jediným výtahem předepsaným způsobem do 10. podlaží, které za určitých podmínek (při splnění všech pokynů) představuje „jiný svět“. Co v něm hráče čeká, se uvádí jen přibližně a je zřejmé, že zásadní roli má sehrát hráčova fantazie a jeho schopnost vyděsit sám sebe. Návody doporučují napsat si základní postup na papír a mít ho s sebou pro případ dezorientace, která může nastat. Není naopak doporučeno psát si poznámky do mobilu, neboť elektronická zařízení nemusejí v „jiném světě“ fungovat normálním způsobem.

Stručné shrnutí pravidel vypadá asi takto: Ujistěte se, že jste v okolí výtahu sami. Při jeho přivolávání stiskněte tlačítko NAHORU, nikdy k tomu nepoužívejte tlačítko DOLŮ. Před nástupem se ujistěte, že je výtah prázdný. Pokud v něm už někdo je nebo se do něj chystá nastoupit, v žádném případě nenastupujte a výtah si přivolejte později znovu. Po nástupu do výtahu stiskněte tlačítko a vyjeďte do 4. podlaží. Tam ale nevystupujte! Zůstaňte ve výtahu a sjeďte zpět do 2. podlaží. Opět nevystupujte a pokračujte do 6. podlaží, poté znovu do 2. podlaží a teprve pak do 10. podlaží. Ani tam ale zatím výtah neopouštějte! Místo toho stiskněte tlačítko pro návrat do 5. podlaží.

Po zastavení výtahu v 5. podlaží se dostáváte na pomyslnou křižovatku. Pokud k vám po otevření dveří přistoupí mladá žena, v žádném případě si ji neprohlížejte, nemluvte s ní a za každou cenu se vyhněte očnímu kontaktu. Nemusí to totiž být člověk. Ať už ale žena přistoupí nebo ne, stiskněte nyní tlačítko přízemí. Pokud poté výtah skutečně sjede dolů, hra pro vás v tu chvíli končí, v týž den už se do jiného světa nedostanete. Nepokoušejte se hru opakovat a v co nejkratší době bez ohlížení opusťte budovu.

Pokud vás výtah po stisknutí tlačítka přízemí vyveze do 10. podlaží, jste stále ve hře. Už ve chvíli, kdy začnete místo klesání stoupat, byste si ale měli ujasnit, zda jste skutečně připraveni pokračovat! Pokud jste příliš vyděšení (třeba jen tím, že výtah ignoruje zmáčknuté tlačítko), raději hru přerušte. V takovém případě musíte zastavit výtah dříve, než projede 9. podlažím – pak už by bylo pozdě. Po zastavení výtahu co nejdřív opusťte budovu (pozor, tlačítko přízemí nyní nemusí fungovat). Nezapomeňte, že o hru se můžete znovu pokusit nejdříve po 24 hodinách.

Pokud hru nepřerušíte, vyveze vás výtah do 10. podlaží. Pokud v 5. podlaží přistoupila mladá žena, může se vás nyní zeptat, kam jdete. Rozhodně ale na žádné její otázky neodpovídejte a nedívejte se na ni! Nyní můžete (ale nemusíte) z výtahu vystoupit. Pokud ovšem vystoupíte a v budově je více výtahů, zapamatujte si dobře, kterým jste přijeli, neboť z jiného světa se musíte vrátit stejným!

Že jste skutečně v jiném světě, poznáte podle drobných detailů: (1) žena z výtahu z chodby záhy zmizí, jediným člověkem tam tak budete vy; (2) nebudou svítit světla, i když budou zapnutá; (3) při pohledu z okna neuvidíte nic než svítící červený kříž v dálce. Můžete se pokusit pohled z okna vyfotit, je ale možné, že vám elektronická zařízení nebudou fungovat. Je ale také možné, že ztratíte pojem o čase či budete nějak jinak dezorientovaní. Některá svědectví upozorňují na to, že v takovém stavu může být obtížné se vrátit ke správnému výtahu – při cestě k němu můžete mít například pocit, že se vzdaluje, místo aby se přibližoval.

Pokud jste výtah v 10. podlaží opustili, při návratu zpět se ujistěte, že jste nastoupili do toho správného. Nikdo neví, co se stane, pokud nastoupíte do jiného výtahu, je ale možné, že se už z jiného světa nikdy nedostanete. Jakmile budete ve správném výtahu, stiskněte tlačítko a sjeďte do 4. podlaží. Poté postupujte stejně jako při cestě nahoru: jeďte nejprve do 2., do 6., znovu do 2., do 10. a do 5. podlaží (nikde nevystupujte). Teprve pak stiskněte tlačítko přízemí.

Pozor, může se stát, že výtah po stisknutí tlačítka pro nižší podlaží začne místo klesání stoupat! V takovém případě okamžitě stiskněte libovolné tlačítko kromě přízemí a 10. podlaží. Je opět důležité to udělat dříve, než výtah projede 9. podlažím. Opatrní pak buďte i při výstupu v přízemí. Můžete mít nutkání rychle vyběhnout z budovy ven, nejprve se ale ujistěte, že vše kolem vypadá normálně. Pokud si nebudete jisti, že je všechno v pořádku, vyjeďte znovu do 4. podlaží a postup opakujte tak dlouho, dokud si nebudete jisti, že je všechno, jak má být.

Na závěr je třeba zmínit i některá rizika, o nichž se účastníci této hry na webu podělili. Někteří například mluví o tom, že se k nim v jiném světě připoutal jakýsi zlovolný duch, kterého se od té doby nemohou zbavit, další po návratu nečekaně onemocněli či je postihly noční můry. Obecně se proto nedoporučuje hrát hru lidem, kteří jsou úzkostní či náchylní k psychickým potížím. Variantou může být zhlédnout film Erebétá gému (Výtahová hra), k jehož natočení městská legenda inspirovala.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz