Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak uspět u přijímaček na střední - Už je to tady

Foto: Děti, škola, rodina

Článek se zabývá průběhem přijímacích zkoušek a obsahuje praktické tipy pro organizační přípravu na zkouškové dny.

Článek

Dlouho očekávaná důležitá událost je tady. V pátek 11. 4. čeká žáky devátých ročníků první termín přijímacích zkoušek, druhý bude následovat v pondělí 14. 4. 2025. Aby tyto dny proběhly pokud možno hladce, může se vám hodit pár našich zkušeností z loňského roku a z nich vyplývající praktické tipy.

V článku se nebudu zabývat samotným postupem při vyplňování testů, který by již v tuto chvíli děti měly mít zažitý (v případě potřeby lze využít například článek o zkušebních přijímacích testech v odkazech u článku). Zaměřím se spíše na organizační přípravu a plánování průběhu náročných zkouškových dnů a upozorním na možné problémy, které by mohly zdárný průběh testů narušit.

Co je tedy na zkouškový den vhodné předem připravit a naplánovat?

Připravte potřebnou výbavu

Ačkoli je žák deváté třídy již dostatečně starý, aby si samostatně připravoval pomůcky do školy, v případě takto důležité akce doporučuji nachystat mu seznam věcí a na závěr zkontrolovat a odškrtat všechny položky. Byť je potřebných věcí jen pár, přesto nejsou na zkouškách výjimkou děti s chybějícími doklady nebo nepíšícími propiskami. A i když se nemusí jednat o neřešitelné situace (propisku vám nakonec vždycky někdo půjčí), je to další zbytečný stres v už tak hodně vypjaté atmosféře a vaše dítě může i taková maličkost psychicky rozhodit. Proto bych se v tomto případě rozhodně držela hesla „Raději dvakrát zkontrolovat, nežli jednou litovat“.

Žáci budou ke zkouškám potřebovat především následující věci:

1. Osobní doklady

To znamená občanský průkaz nebo cestovní pas, popřípadě jiný doklad s fotografií dokazující totožnost. Ne všechny školy sice v reále totožnost kontrolují - v našem případě nechtěli dceřiny doklady vidět ani při jednom termínu, v jiných školách ale naopak dělali důslednou kontrolu. Pokud se dítě dopravuje veřejnou dopravou, bude potřebovat také žákovskou průkazku (nebo lístky na MHD/jízdenku na vlak či autobus).

2. Pozvánka na přijímací zkoušky

Pozvánky z jednotlivých škol byly rodičům elektronicky zaslány do systému DipSy, případně poštou. Elektronické pozvánky je nutné vytisknout a dát dítěti sebou. Vždy si na nich opravdu důkladně zkontrolujte, na jakou školu se má dítě dostavit, v jakém termínu, v kolik hodin a na jakou adresu a co všechno si má sebou přinést. Ač se to může zdát jako naprostá samozřejmost, tak případy, kdy se dítě například dostavilo na jinou školu nejsou až zas tak ojedinělé. V jednom případě z mého okolí byly ve stejné ulici dvě střední školy a žák přišel na zkoušky do té druhé, kam se vůbec nehlásil. V dalším případě se uchazeč dostavil na adresu, kde je sídlo školy, jenže přijímací zkoušky se konaly na detašovaném pracovišti v jiné budově, což na pozvánce přehlédl. I když se oba tyto případy nakonec podařilo vyřešit před začátkem testů, děti z toho byly tak vystresované, že jejich výkon v ten den byl výrazně horší než u zkušebních testů.

3. Formulář souhlasu s opuštěním školy

Pokud bude chtít dítě během pauzy mezi testem z matematiky a českého jazyka opustit budovu, vyžadují školy často podpis zákonného zástupce na formuláři, který je součástí zaslaných podkladů. Bez něj nebývá dítěti umožněno budovu opustit. Je na zvážení a domluvě s dítětem, zda chce ze školy odejít. Krátká procházka na čerstvém vzduchu může sice prospět, hrozí ale určité riziko, že se dítě někde „zapomene“ nebo ztratí v neznámém prostředí a nestihne přijít na další test včas. V našem případě dcera ze školy ven nechtěla, aby jí to nerozhodilo ze soustředění, a raději pauzu strávila v klidu v učebně.

4. Pracovní pomůcky

Žáci by měli být vybaveni propisovací tužkou modré nebo černé barvy, nejlépe ve více kusech, kdyby jedna přestala psát. Tužky předem zkontrolujte, zda se nepropíjí na druhou stranu papíru, jinak by mohlo dojít k problémům při počítačovém zpracování výsledkových archů. Nejsou také povolena gumovací pera kvůli možné nestabilitě barvy. Dále je nutné mít rýsovací pomůcky - ořezané tužky, kružítko a pravítko, opět vše raději ve více kusech.

5. Pití a svačina

Protože budou žáci na zkouškách trávit celé dopoledne, měli by během této doby doplňovat energii a tekutiny. Taška tedy musí obsahovat láhev s pitím a vhodnou, energeticky bohatou svačinu. Podle našich zkušeností školy většinou umožňují pít i během testů, na druhou stranu to není vhodné s tekutinami přehánět, protože žákům není během psaní umožněno opouštět učebnu na toaletu.

6. Další věci podle individuální situace

V individuálních případech je nutné doplnit seznam věcí podle konkrétních požadavků dané školy. To platí především pro situace, kdy žák ve dnech konání JPZ absolvuje též školní část zkoušky. Jedná se například o žákovo portfolio prací, seznam četby, kreslicí potřeby pro praktickou část zkoušky apod. Žák se zvláštními vzdělávacími potřebami může používat speciální pomůcky. Je také nutné zohlednit zdravotní stav dítěte - astmatik by měl mít inhalátor a dítěti s oční vadou se mohou hodit náhradní brýle.

Naplánujte cestu

Dobře naplánovaná cesta na místo konání zkoušky je důležitým předpokladem klidného průběhu dne. Jedete-li autem, nespoléhejte se jen na navigaci a předem si dobře prostudujte mapu včetně případných objízdných tras, v ranním stresu se vám to může hodit. Pokud se budete dopravovat veřejnou hromadnou dopravou, najděte si jízdní řády včetně přestupů a možných alternativních tras. V každém případě si nechte opravdu velkou časovou rezervu, klidně trojnásobek běžného dojezdového času. Pokud se nic nestane, budete sice na místě dlouho čekat, ale pokud dojde k neočekávaným situacím, může vám to zachránit zkoušky. Nám se to vloni přesně takto stalo - v prvním zkouškovém dni jsme na místě byli o třičtvrtě hodiny dříve, zato v tom druhém se sešla pondělní dopravní zácpa s nehodou, kdy byla uzavřena jedna z komunikací a nebylo kudy kolonu objet. Kvůli tomu trvala běžně dvacetiminutová cesta skoro hodinu. Jen díky dostatečné rezervě to dcera i tak stihla, ačkoli nervy ke konci jízdy trochu byly. To samé platí i u cesty MHD - jen pár minut před začátkem zkoušky přiběhl do třídy uřícený chlapec, kterého vysadil rozbitý autobus tři zastávky od školy a on musel celý zbytek cesty běžet, aby testy stihnul. A i když se mu to povedlo, vypadal chudák skoro na omdlení…

Rodiče často řeší, zda mají své dítě na cestě na přijímačky doprovodit nebo ho nechat jet samotné. Záleží vždy na konkrétní situaci - pokud se jedná o kratší cestu nebo o cestu do známého prostředí, nemusí být nutné žáka doprovázet. To samé platí, pokud se domluví víc spolužáků či kamarádů a rodič by zde byl za „trapný přívažek“. Je ale nutné se ujistit, že dítě zná dobře cestu včetně všech přestupů a mapy i časový itinerář mu pro jistotu vytisknout sebou (ano, budete za nemožného boomera, ale když mu podle zákona schválnosti cestou vypadne signál nebo dojdou data, bude vám nakonec vděčné). Také si ověřte, že má nabitý mobil a dobitý kredit, aby mohlo v případě krize volat o pomoc.

Pokud jede dítě na delší vzdálenost nebo do neznámého prostředí, může být lepší ho na cestě doprovázet. Má to tu výhodu, že vy jako rodič budete hlídat trasu a čas a dítě se tím nebude muset rozptylovat. Jako dospělý si také budete vědět rady v nečekaných situacích, kdy je nutné měnit plán a improvizovat. Samozřejmě ale záleží i na přání dítěte, někomu dá přítomnost rodiče jistotu, jiný se raději soustředí v klidu o samotě a doprovod by vnímal jako rušivý element. Každopádně, pokud budete dítě doprovázet, chovejte se podle jeho představ - někdo si bude chtít procvičovat učivo, jiný si povídat o nesouvisejících věcech, další hrát hru na mobilu nebo poslouchat hudbu ze sluchátek. Hlavní je, aby dítě zůstalo v relativním klidu a pohodě, který by mělo vnímat i z vašeho chování, takže se vyvarujte paniky a nervozity nebo naopak přehnaného, násilně navozeného pozitivního přístupu.

Projděte si průběh dne

S dítětem si předem projděte průběh dne - kdy bude vstávat, kolik času bude potřebovat na ranní přípravu a snídani, kolik času zabere cesta s rezervou, kdy musí být ve škole, od kdy se budou konat testy a v jakých učebnách, zda bude mezi testy odcházet z budovy, kdo je případnou kontaktní osobou ve škole (je-li uvedena na pozvánce). Domluvte se také, zda bude chtít dítě po testu vyzvednout u školy. V našem případě to dcera chtěla a i mně se to zdálo být lepší pro případ, že by se jí zkoušky nepovedly a potřebovala by uklidnit a povzbudit. Pokud si to ale dítě z jakéhokoli důvodu nepřeje, nemá cenu ho do toho nutit, mělo by ale aspoň zavolat, aby rodič věděl, jaká je situace.

Na úspěchu nebo neúspěchu (ať už skutečném či domnělém) bude poté nejspíš záviset i zbytek dne. Žáci si mohou testové sešity se zadáním a poznámkami vzít domů, takže je snadné zjistit, jaké úlohy se dítěti povedly a kolik bude mít asi bodů (správné řešení buď vymyslí rodiče, nebo bývá během odpoledne zveřejněno na sociálních sítích či webu Cermat). Pokud má dítě z testů dobrý pocit, většinou si úlohy rádo projde, výsledkem se pochlubí spolužákům a bude chtít oslavovat. V opačném případě hodně záleží na povaze - někdo chtěl znát i špatnou realitu a kamarádům klidně přiznal, že to „zvoral“, jiné děti to ale zcela odmítly, zalezly si do pokoje a se spolužáky nekomunikovaly, protože si nechtěly špatný výkon znovu připomínat a cítit se před ostatními jako „lúzři“. V takovém případě nemá cenu dítě do procházení testů nutit a zhoršovat jeho už tak špatný pocit, jen tam pro něj buďte a ujistěte ho, že to není konec a že má ještě další šanci v pondělí.

V našem případě dcera po prvním dni věděla, že čeština se jí mimořádně povedla, zatímco v matematice kvůli nervozitě z testování a přehozenému pořadí úloh v testu zazmatkovala a zasekla se u prvního úkolu, kvůli čemuž nestihla vypočítat několik dalších úloh a její celkový výkon byl vzhledem ke zkušebním testům podprůměrný. Přesto si chtěla testy odpoledne projít a spočítat si body, aby věděla, jak na tom je celkově a jaké má po prvním dni šance na přijetí.

A co víkend?

Dříve se přijímací zkoušky konaly ve dvou následujících dnech, dnes je mezi nimi volný víkend. To je na jednu stranu výhoda, protože děti se mohou vyspat a odpočinout si, na druhou stranu je to ale poměrně nepříjemné, jelikož dva dny čekání na další termín jsou docela dlouhá doba a nervy během ní pracují na plné obrátky. Někdo se během této doby snaží věnovat doučování věcí, které se mu v prvním testu nepovedly. Nic proti tomu, pokud se jedná o pozapomenutou znalost typu „jak poznám větu doplňkovou“ nebo „jak sestrojit kružnici“. V případě těžkých úloh zaměřených na orientaci v textu nebo třeba některých slovních úloh to ale může být někdy kontraproduktivní, protože tyto věci se nedají jen tak lehce a jednorázově naučit a dítě si tak spíše připomene, co všechno mu vlastně nejde.

Navíc je nutné mít na paměti, že děti jsou po páteční zkoušce dost vyčerpané jak fyzicky, tak psychicky, a to i v případě slušného výkonu. U nás dcera věděla, že po pátečním termínu má v podstatě jisté přijetí na školu č.3 a velmi pravděpodobné přijetí i na školu č.2, takže v pátek a sobotu byla v docela dobrém rozpoložení . Přesto u ní v neděli došlo k propadu nálady, únavě a bolesti hlavy. Od ostatních rodičů vím, že podobně na tom byly i další děti, přičemž u těch, kterým se páteční test nepovedl, byla situace ještě horší.

Proto bych se o víkendu raději než na horečné pilování učiva zaměřila spíše na dostatečný odpočinek, kvalitní spánek, pobyt na čerstvém vzduchu a zdravou stravu. V případě slabšího pátečního výkonu je nutné opečovat i psychiku - ocenit snahu, uklidnit dítě poukazem na další šanci v pondělní zkoušce, která je vždy jednodušší v tom, že se jedná o již známou a opakovanou situaci. V mnoha případech tak děti v pondělí podají výrazně lepší výkon než v prvním termínu v pátek.

V našem případě šla dcera v pondělí na zkoušky celkem klidná s tím, že nějaké místo už má téměř jisté a teď zkusí zabojovat o školu číslo jedna. Jelikož v tento den se jí oproti pátku dobře povedl test z matematiky, získala spolu s páteční výbornou češtinou hodně vysoký celkový počet bodů, takže nakonec se na svoji vysněnou školu dostala.

A co udělat po zkouškách? Dítě pořádně ocenit - ať už to dopadlo jakkoli, šlo o náročný a mimořádný výkon, který zaslouží uznání. Nechat ho odpočinout a dopřát mu věci, které šly před přijímačkami stranou. A pak už zbývá jen čekat na výsledky a doufat, že to vyjde.

Ale nebojte se, i kdyby to nakonec v prvním kole nedopadlo, druhé kolo přijímaček nemusí být vůbec taková tragédie, jak to může předem vypadat. V příštím článku budu psát o tom, jaké jsou v druhém kole přijímacího řízení možnosti a podělím se o některé překvapivě pozitivní zkušenosti ze svého okolí.

Přeji vám a vašim dětem klidný a úspěšný průběh zkoušek!

Tento článek je součástí série článků, které se zabývají přijímacími zkouškami na střední školy z pohledu rodiče. Vychází ze zkušeností, úvah a poznatků, které autorka získala v minulém roce během přípravy svého dítěte na přijímací zkoušky.

Odkazy:

https://medium.seznam.cz/clanek/deti-skola-rodina-jak-uspet-u-prijimacek-na-stredni-priprava-na-den-d-130672

https://medium.seznam.cz/clanek/deti-skola-rodina-jak-uspet-u-prijimacek-na-stredni-nase-domaci-priprava-94113

https://prijimacky.cermat.cz/

https://medium.seznam.cz/clanek/zuzana-ruzickova-prijimaci-testy-devataky-cekaji-uz-28-ledna-zatim-nanecisto-zajemcu-bude-letos-opet-hodne-114803

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz