Článek
Evropská unie v roce 2021 přijala plán, který má za cíl snížit emise CO2 v automobilovém průmyslu a přejít na udržitelnější formy dopravy. Podle Evropské komise by měl být do roku 2035 v EU ukončen prodej nových aut se spalovacími motory. Tento krok má podporovat přechod na elektromobily a jiná bezemisní vozidla. Zatím to spíše vypadá, že se bude termín posouvat a posouvat… a možná to nenastane nikdy.
I jednotlivé země se k tomu staví různě. Některé se snaží cíl opravdu splnit, například Norsko, Nizozemsko nebo Dánsko. Jiné volají po pomalejším přechodu, nebo to vidí skepticky. V Česku se otázka ukončení prodeje nových benzinových a naftových aut v budoucnu stále vyvíjí, před pár dny na jednání v Bruselu podala odcházející česká vláda návrh na zrušení rozhodnutí o konci prodeje těchto aut v EU od roku 20355, k návrhu se připojila také Itálie, Polsko, Slovensko a Bulharsko. Všeobecně se dá říct, že si lidé nechtějí „spalováky“ nechat vzít. Pokud ale nad elektromobilem uvažujete (protože chcete, ne proto, že musíte), zde je krátké srovnání.

Pořizovací cena
Tady má benzínové auto jednoznačnou výhodu. Pořídíte ho levněji než hybrid i elektromobil. U elektromobilů je cena vyšší hlavně kvůli drahé baterii. Zároveň se do ceny promítá i to, že vývoj této technologie je stále nákladný a spotřebitelé stále dotují výzkum a vývoj těchto vozidel..
Pokud jde o pořizovací náklady, benzínový vůz je jasným vítězem.
Provozní náklady
Při výběru je třeba zohlednit i průměrné provozní náklady. V tomto případě je elektromobil na tom mnohem lépe.
V běžném provozu je totiž situace opačná. Elektromobil vychází výrazně levněji – na kilometr stojí asi 3–5× méně než benzínové auto.
Záleží však i na tom, kde nabíjíte. Nejlevnější je domácí nabíjení, nejdražší rychlonabíjení na dálnicích.

Údržba
Elektromobily mají velkou výhodu z hlediska nákladů na údržbu. Mají méně součástek, které se mohou pokazit. Nepotřebují olej, filtry ani zapalovací svíčky.
To samozřejmě neznamená, že elektromobily nevyžadují údržbu. Základní servisní kontroly jsou nutností. Obecně jsou však náklady na údržbu a opravy nižší než u srovnatelných vozidel s benzínovým motorem.
Pojištění
Porovnávání pojistných smluv je obtížné, protože se liší v závislosti na typu vozidla. Vozy s benzínovými motory však obecně mají nejnižší náklady na pojištění. Je to proto, že jejich výměny a opravy po nehodách jsou levnější.
Pojištění elektromobilu je dražší, protože výměna komponentů je nákladnější. Hybridní vozidla se cenově pohybují mezi benzínovými a elektromobily.

Ztráta hodnoty (odpisy)
Benzínová auta si obvykle drží cenu lépe, protože jejich technologie se už tolik nemění. Proto se vozidla s benzínovým motorem obvykle prodávají lépe. Jejich prodejní hodnota má pevnou křivku odpisů.
Elektromobily se naopak znehodnocují rychleji. Částečně je to proto, že jejich technologie se stále vyvíjí, starší modely mohou mít pomalejší nabíjení nebo kratší dojezd, a proto jsou méně žádané.
Skryté náklady
Hlavní náklady jsou dobře zdokumentovány. Některé náklady spojené s elektromobilem jsou však na první dobrou skryté a dojde k nim mimo nákup samotného auta.
Jde třeba o instalaci domácí nabíječky. Její cena se liší podle typu. Musíte také zvážit změnu tarifu za elektřinu. Mnoho poskytovatelů nabízí levnější sazby za nabíjení mimo špičku, což může výrazně ušetřit náklady.

Celkový výsledek
Když vše sečteme – pořizovací cenu, provoz, údržbu, pojištění i palivo – vychází elektromobil ve většině případů levněji.
Hlavním důvodem je nízká cena „paliva“ a menší náklady na servis. I když benzínové auto stojí méně na začátku, v dlouhodobém provozu to obvykle nevykompenzuje. Největším výdajem je vždy palivo.






