Článek
Kontroly na hranicích znepříjemňují život pendlerům, dopravcům i turistům. Pokud je navíc auto vybráno pro hloubkovou kontrolu, klidně stráví na hranicích i hodiny. Dlouhé čekání čeká i cestující a řidiče na těch nejexponovanějších přechodech, kde se mohou tvořit dlouhé kolony. Kontroly ovlivňují přeshraniční pracující, kteří je musejí podstupovat každý den a nikdy neví, zda se dostanou do práce včas. Nedávno proběhl médii případ Poláka, který se rozhodl Německo kvůli kontrolám žalovat. Před ním už to udělal muž z Rakouska. Nyní se začínají ozývat i státy.
Lucemburská vláda Němcům zavedení kontrol vytýká. Země je spolu se Švýcarskem zemí pendlerů. Denně jezdí do Lucemburska přes 220 tisíc lidí jen kvůli práci. Celá čtvrtina z Německa. To značně zdržuje provoz na hranicích. Před kontrolami byl plynulý. Lucembursko se tak nechalo slyšet, že pokud Německo kontroly v březnu prodlouží, podá země námitku u Evropské komise. Nepotvrzené zprávy z diplomatických kruhů mluví dokonce o žalobě u Evropského soudního dvora.
Námitky se ozývají i z dalších zemí. Polsko už na podzim prohlásilo, že německé kontroly znamenají konec Schengenu a ohrožují mezinárodní obchod i zaměstnanost v regionech. Švýcaři pochybují, že mají kontroly smysl a že nelegální migraci nezastaví. Jejich protest je ale prozatím spíše symbolický, stejně tak u České republiky.
Na obranu Němců je třeba zdůraznit, že nejsou jediným státem v Evropě, který kontroly opět zavedl. Ty v současné chvíli provádí 10 zemí, například Rakousko, Itálie, Francie nebo skandinávské země. U Němců teď bude z tohoto pohledu zajímavé sledovat, jak dopadnou předčasné volby na konci měsíce. Předpokládaný vítěz, křesťanská Unie, by se ráda vrátila k trvalým hraničním kontrolám a zpřísnila zákony ohledně migrace, což by byl s ohledem k schengenské myšlence krok proti volnému pohybu osob.