Článek
Josef Sousedík se narodil v roce 1894 do chudých poměrů na Vsetíně, ale díky své neobyčejné technické genialitě se vypracoval až na špičku československé elektrotechniky. Jako mladík se vyučil strojním zámečníkem a elektromontérem. Již tehdy začal vymýšlet, jak si díky elektřině ulehčit život - a tak si udělal vlastní elektrickou lampu, matce zase vyrobil elektrický sporák.

Josef Sousedík
Během Velké války byl v rakouskouherské armádě a prošel ruskou a italskou frontou. Na konci války byl raněn a tím pro něj boje skončily. Ne ale úplně - po vyhlášení republiky probíhaly další - s Maďary o slovenské hranice. Československý Sokol hledal dobrovolníky a uzdravený Sousedik neváhal ani chvilku. Když se ze Slovenska vrátil, založil vlastní dílnu. A protože mu podnikání šlo, brzy z ní vyrostla moderní továrna, která zaměstnávala přes 350 lidí. Stal se jedním z nejúspěšnějších podnikatelů své doby a získal přezdívku „Moravský Edison“.
Na svém kontě měl přes padesát (některé zdroje dokonce uvádějí až dvě stě) patentů. Mezi jeho nejslavnější vynálezy patří systém hybridního pohonu pro rychlovlak Slovenská strela z roku 1936, který vlaku umožnil dosáhnout tehdy nevídané rychlosti a stal se technologickým klenotem Československa, na kterém pracoval v týmu věhlasného Hanse Ledwinky.

Hans Ledwinka ukazuje motor a převodovku Tatry T77 Adolfu Hitlerovi na berlínském autosalonu 8. března 1934.
Sousedík byl vizionář a předstihl svou dobu. Zkonstruoval a vyrobil vlastní elektromobil a hybridní elektrický vůz. Většina lidí, když se řekne československý podnikatel, vyhrkne jako první jméno Tomáš Baťa. A právě tento prvorepublikový velikán byl sám Sousedíkem natolik nadšený, že chtěl vytvořit společný podnik. Moravský Edison ovšem nabídku odmítl. Spojil se až s Tatrou Kopřivnice v roce 1934 poté, co jeho podnik pocítil následky celosvětové krize. Ta spadala do koncernu barona Righoffera, což se v budoucnu projeví jako výhoda.
Prvním patentem byl automatický spouštěč z roku 1920. Celkem je jeho jméno uvedeno u více než 50 patentů z oblasti elektrotechniky a strojírenství, některé z nich byly i patenty světovými. Patřily mezi ně např. letadlo s kolmým startem, elektrické kormidlo pro motorové lodě, pohony kolejových a silničních vozidel, elektrické stroje určené k užití v průmyslu apod. Dalším vynálezem byl elektromobil s hybridním pohonem, který dosahoval rychlosti 70 km za hodinu.
Přesvědčený vlastenec Sousedík byl také blízkým přítelem Tomáše Garrigua Masaryka a po léta působil jako starosta Vsetína, kde prosadil zásadní rozvojové projekty. Bylo by zajímavé sledovat jeho další kroky, nadčasové vynálezy a nevšední nápady, kdyby ovšem do všeho nehodila vidle mezinárodní situace a posléze druhá světová válka.
Vznik Protektorátu Čechy a Morava v roce 1939 znamenal konec jeho podnikatelské svobody. Jeho prosperující továrna byla záhy podřízena německé válečné výrobě. Z místa ředitele byl odvolán, nacisté mu zakázali vstup do továrny. Jeho technická genialita ale byla ceněna i nadále a formálně tedy pracoval pro Righoffera ve vývojovém středisku Tatry.

Brňané vítají německé vojáky
Jeho srdce bilo pro Československo a se stavem se nehodlal smířit. Už v době Mnichova agitoval za republiku a byl jedním z těch statečných, kteří se chtěli bránit. Že jeho výzvy nebyly vyslyšeny, to všichni víme. Okamžitě se tedy zapojil do protinacistického odboje. Stal se jedním z hlavních organizátorů odbojové skupiny na Vsetínsku, která čítala stovky členů. Využíval svého postavení, kontaktů i majetku. Financoval činnost odbojářů, ukrýval zbraně a udržoval spojení s výsadkáři z paraskupiny Clay-Eva.
Němci ho dokonce dvakrát zatkli. Poprvé v prosinci 1939. Přes půlku měsíce strávil na brněnském gestapu, nakonec se za něj přimluvil Righoffer a byl propuštěn. Druhé zatčení přišlo v roce 1940. I zde se musel přimlouvat německý baron, nicméně gestapáci se Sousedíka nechtěli hned vzdát a tak strávil v jejich vazbě více než čtvrt roku.
Sousedík některé své vynálezy ve válečných letech skrýval, aby se nedostaly do služeb nacistických okupantů, další patenty zamýšlel podat až po válce. Po válce jeho patenty propadly, protože je stát po válce nezaplatil.
Sousedík byl odhodlán obětovat za svobodu vše, legendárními se stala jeho slova: „Však peníze vydělám znovu, teď jde o všechno.“
Osudným se mu stalo udání. 15. prosince 1944 byl Josef Sousedík zatčen gestapem a převezen do budovy Okresního úřadu na Vsetíně k výslechu. Gestapáci měli na Sousedíka spadeno už dávno, výslech rozhodně nebyl veden v rukavičkách. Z poválečných výslechů se dá jen odvozovat, co přesně se přihodilo. Údajně chtěl Sousedík ze zajetí utéct, využil chvíle, kdy jeden z vyšetřovatelů opustil místnost a na druhého se vrhnul. Ten stihl zareagovat a českého vlastence zastřelil. Přesné okolnosti jeho smrti ale nejsou zcela jasné, oficiální verze hovořila o tom, že se vynálezce pokusil o útěk. Co ale jasné je, je to, že valašský odboj přišel o svého důležitého představitele.
Po válce byl Josef Sousedík oceněn Československým válečným křížem in memoriam. Přesto dnes jeho jméno není z těch všeobecně nejznámějších. Nad Československem se stáhla rudá mračna a ta přinesla další nesvobody. Komunistickému režimu se Sousedík jako úspěšný kapitalista prostě nehodil a tak na něj uvalil klatbu zapomnění. Pamětní deska s jeho jménem byla stržena (dokonce dvakrát - poprvé po roce 1948 a podruhé v roce 1971), jeho rodině dávali komunisté pocítit, že takoví lidé do socialismu nepatří.

Rožnov pod Radhoštěm, Valašské muzeum v přírodě, Dřevěné městečko, hrob Josefa Sousedíka
Teprve po roce 1989 byl Moravský Edison plně rehabilitován a odkaz na jeho osobu geniálního vynálezce, poctivého politika a statečného vlastence, se opět vrátil do českých dějin. Hned v roce 1990 se na své místo vrátila pamětní deska, jeho jméno nese vsetínská průmyslovka i několik ulic.






