Hlavní obsah

Můj nákupní příběh: Jak jsem se seznámil s dropshippingem

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: ChatGPT

Nakupování na internetu má svoje rizika. V nelehké situaci jsem se nechal také nachytat. Takzvaný dropshipping může být výnosné podnikání, ale také nečekaná past na spotřebitele.

Článek

Rád bych se s vámi podělil o svůj nákupní příběh, který mě naučil mnohému o světě online nakupování, a konkrétně o dropshippingu. Potřeboval jsem rychle koupit dárek pro blízkou osobu k narozeninám.

Jelikož jsem byl v časovém presu, nemocný a upoután na lůžko, využil jsem sílu internetu. Vybral jsem si dárek z kategorie oblečení u nejmenovaného e-shopu, oceněného jako Shop roku 2022. Zaujala mě především reklama typu: expresní odeslání, doprava a vrácení zboží zdarma, vrácení zboží do 100 dní a tvrzení, že jde o nejoblíbenější internetový obchod.

Skvělé začátky

Krátce po objednávce a provedené platbě jsem dostal od obchodu e-mail: „Dobrý den, právě jsme obdrželi Vaši platbu. Zboží bude nyní odesláno. V tuto chvíli nemusíte již nic dělat, objednávka bude odeslána co nejrychleji na Vaši adresu.“ Byl jsem v klidu, že vybraný a zaplacený dárek přijde včas.

První obavy

Po čtyřech dnech jsem trochu znejistěl a poslal do obchodu e-mail s informací, že jsem zásilku ještě neobdržel. O další tři dny později jsem dostal následující e-mail: „Naše nabídka zboží je unikátní. Spolupracujeme se zahraničními dodavateli, kteří dodávají ty nejzajímavější kousky z celého světa ve vysoké kvalitě a zároveň za velmi přátelské ceny. Bohatý široký výběr a nízké ceny produktů, které nikde jinde nenajdete. Pokusíme se udělat vše, co je v našich silách, abychom Vaši objednávku doručili co nejrychleji. Předpokládaná doba doručení je 3 až 50 dní. Moc nás mrzí, že nejsme schopni doručovací dobu jakkoliv uspíšit. Můžeme Vám ale garantovat, že s produktem budete spokojeni. Pokud byste s produktem nebyli spokojeni, kontaktujte zákaznickou podporu a za nevyhovující zboží Vám vrátíme peníze.“

Zklamání a poučení

To už jsem pochopil, že jsem naletěl na nepravdivá marketingová prohlášení. Navštívil jsem proto sekci rizikové e-shopy na stránkách České obchodní inspekce a zjistil, že i tento e-shop je uveden mezi rizikovými obchody. Naštěstí jsem měl štěstí a po téměř 50 dnech nakonec zásilka dorazila… v pořádku. Narozeniny jsem samozřejmě nestihl, ale zato jsem se měl možnost se seznámit s tzv. dropshippingem.

Co je dropshipping?

V posledních letech se dropshipping stal populární formou podnikání, která láká podnikatele svou jednoduchostí a nízkými počátečními náklady. Zatímco pro prodejce může být tento model atraktivní, spotřebitelé by si měli být vědomi rizik, která s sebou dropshipping přináší.

Hlavní problémy dropshippingu:

  1. Dlouhé doručovací lhůty: Většina zboží pochází z Číny nebo jiných vzdálených zemí, což může znamenat, že zákazníci čekají dlouhé týdny, než jejich objednávka dorazí. Dropshippingové obchody často neinformují zákazníky o reálných doručovacích časech a tváří se jako lokální prodejci.
  2. Kvalita produktů: Dropshippingové obchody často používají fotografie a popisy, které neodpovídají skutečnosti. Spotřebitelé pak mohou být zklamáni, když dorazí zboží, které neodpovídá jejich očekáváním. V některých případech může být zboží dokonce padělané nebo nebezpečné.
  3. Omezená možnost reklamace: Reklamace u dropshippingových obchodů může být obtížná a nákladná, protože prodejci často nemají sklad v České republice. Některé dropshippingové obchody mají neprůhledné nebo nespravedlivé reklamační podmínky.
  4. Nedostatek kontroly nad dodavateli: Prodejci v dropshippingu mají omezenou kontrolu nad svými dodavateli, což může vést k nekonzistentní kvalitě produktů a služeb.
  5. Marketingové lži a podvody: Kvůli nízkým vstupním bariérám se v dropshippingu vyskytuje mnoho podvodníků. Spotřebitelé by měli být opatrní na příliš dobré nabídky a vždy prověřovat důvěryhodnost obchodu před nákupem.

Jak se chránit?

Abyste se vyhnuli rizikům spojeným s dropshippingem, zde je několik tipů:

  • Prověřte obchod: Přečtěte si recenze a zkušenosti ostatních zákazníků. Projděte si seznamy rizikových e-shopů.
  • Čtěte podmínky: Seznamte se s podmínkami doručení a reklamace před nákupem.
  • Plaťte bezpečně: Používejte bezpečné platební metody, které nabízejí ochranu kupujícího. Pokud je jediná možnost platby předem, je to podezřelé.

Závěr

Dropshipping může nabídnout zajímavé a cenově dostupné produkty, ale spotřebitelé by měli být opatrní. Já tuto opatrnost z důvodu nemoci a časového tlaku bohužel podcenil.

Nevěřte proto všemu, co čtete. Vědomí rizik a důkladná příprava před nákupem vám mohou pomoci minimalizovat potenciální problémy a zajistit, že vaše zkušenost bude co nejlepší.

Na celém mém příběhu mě zaujala ještě jedna věc. Jak je možné, že lidé sdílí svoji negativní zkušenost s obchodem na internetu a roky před ním varuje Česká obchodní inspekce, ale obchod funguje bez problémů dál?

Přijde mně, že různé státní instituce jako Česká obchodní inspekce či Česká národní banka varují a varují, ale reálné a hmatatelné dopady pro spotřebitele to ne zcela vždy má.

Lživá reklama není trestána. Tento obchod svým spotřebitelům již roky zjevně neříká pravdu, ale i přesto může na trhu fungovat. Spotřebitelé (a tím v tomto případě myslím i sebe) by proto NEměli důvěřovat, předpokládat a očekávat, ale ve svém vlastním zájmu by se měli nejen sami vzdělávat, ale také být dvakrát či třikrát obezřetní. Platí to nejen na trhu e-shopů, ale například i finančních institucí s dlouhodobými investičními produkty.

Související články na spotřebitelské téma:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz