Hlavní obsah
Nakupování

Kontejnery na oblečení: Dostane se naše pomoc k potřebným?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Také jste si už někdy položili tuto otázku? Já si ji pokládám pokaždé, kdy se rozhodnu do tohoto kontejneru vyhodit oblečení, které už nevyužijeme. Informace jsem začala hledat teprve nedávno.

Článek

Oblečení obvykle vyřazuji jedenkrát za rok. Některé kousky jsou vynošenější, už bych je neprodala, a právě kontejner na oblečení je pro mě nejschůdnější volbou. Za tuto možnost jsem vděčná a protože vím, že další využití pro tyto kousky nenajdu, více se o jejich osud nestarám a naopak jsem ráda, že se o něj postará někdo jiný.

Pak tu jsou ale věci, které jsou ve velmi dobrém stavu a jejich pořizovací cena nebyla zrovna nízká. Typickým příkladem jsou oděvy či obuv, ze kterých nám děti vyrostly dříve než je stačily unosit. Někdy se těchto věcí chci zbavit, abych uvolnila místo novým kouskům, ale zrovna nemám čas ani chuť fotit, vkládat na bazárky, následně každý kousek přeměřovat, čelit požadavkům o slevu a v dnešní době i nástrahám podvodníků, i když to se děje spíš u dražších věcí. Pokud oblečení vhodím do kontejneru, vystačila bych si s hřejivým pocitem, že právě toto zachovalé oblečení se dostalo k potřebným a že neskončí ve spalovně.

Na charitativní účely jde asi pět procent sesbíraných oděvů

Rovnou mohu napsat, že při hledání informací jsem dospěla k uspokojivému a překvapivému zjištění díky článku na webu Seznam Zprávy. Tento článek doplněný o zajímavá čísla popisuje celý proces od vhození do kontejneru, veškerá úskalí, třídění a podobně. Najdete zde vše na jednom místě, detailně popsáno, včetně fotogalerie z třídírny.

Díky článku jsem zjistila, že na charitativní účely se dostane asi pět procent veškerých oděvů vhozených do kontejnerů o kapacitě přibližně 200 kilogramů. Provoz kontejnerů na oblečení a následné zpracování použitého textilu je nákladné a protože se firmy potřebují uživit, zbytek vyřazených věcí se snaží zpeněžit.

Lidé vyhazují méně oblečení

Tato skutečnost je bezpochyby pozitivní zprávou, k níž došlo v souvislosti s pandemií covidu a následnou válkou na Ukrajině. Ovšem situace firem podnikajících v tomto oboru se zpracováním vyřazeného textilu není zrovna růžová.

Naše vyřazené oblečení putuje do kontejneru, který provozuje Diakonie Broumov, do jejíž třídírny se denně doveze až 25 tun textilu z celé republiky. Jen na mzdy zaměstnanců Diakonie Broumov je použito 70 % z celkového výnosu firmy.

Foto: Epicwoman

Textil, který se dostane do třídírny, je prý ručně tříděn asi do 200 kategorií, přičemž pomáhá i třídící linka, kterou obsluhuje pět žen a dalších asi 10 zaměstnankyň textil třídí do dalších kategorií. Společnost zaměstnává celkem zhruba 100 lidí.

Je jasné, že ne o všechny kousky je zájem. Lidé vyhodí věci, které jsou sice v dobrém stavu, ale už vyšly z módy. Tyto kousky jsou odesílány do zemí třetího světa, protože módní trendy sem přichází se zpožděním. Věci, které jsou stále žádané, jsou buď prodány nebo odesílány do charit na základě jejich zájmu. Ve spalovnách prý končí pouze pět až 10 procent velmi poničeného textilu.

Už nejsem nedůvěřivá

Díky zjištění ohledně dalšího osudu oblečení, které vyhodím do kontejneru, jsem přesvědčená, že oblečení se dostane na to správné místo, kde ho zaměstnanci s veškerou péčí roztřídí a dle toho pošlou tam, kde má být. To, že na charitu jde pouze zhruba pět procent oblečení, mi vůbec nevadí.

Vážím si činnosti lidí, kteří v tomto oboru podnikají, ačkoliv to nemají snadné.

Anketa

Jak se zbavujete oblečení, pro které už nemáte využití?
Vyhazuji do kontejneru na oblečení.
80,2 %
Vyhazuji do popelnice.
3 %
Zachovalé kousky prodávám na bazárcích.
2,8 %
Daruji známým.
7,4 %
Odnáším přímo do vybrané charity.
5 %
Jiná odpověď.
1,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2090 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz