Hlavní obsah
Lidé a společnost

S dětmi do lesa? Někdy je to vážně na houby

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Když jsme poprvé vzali naše dvě děti do lesa, byly z toho otrávené, jako by snad snědly košík muchomůrek.

Myslíte si, že rodinný výlet do lesa je synonymem idylicky stráveného dne? Tak to jste s sebou ještě nevzali moje děti, pro které je les spíše trestem.

Článek

Chození s košíkem po lese je pro mě symbolem dokonalého relaxu, klidu a vyčištění hlavy od běžných starostí. Víte ale, že bych se vůbec nezlobila, kdyby se mnou tuhle vášeň sdílel někdo ze členů naší domácnosti? Sním o tom, že si o podzimním ránu společně vyrazíme do lesa, alespoň půl dne se budeme jen tak procházet mezi stromy a budeme hledat houby, přičemž si to navíc užijeme. Jenže jak už to tak v životě bývá, občas zůstává jen u těch snů.

Představte si, že můj muž i děti bývají z pobytu v lese otrávení tak, že byste si mohli klást otázku, jestli náhodou nesnědli košík muchomůrek. Zaplaťpánbůh, nesnědli! Jen je trápí všelijaké větve, o které zakopávají, a na dobré náladě jim nepřidávají ani chvilky, kdy zrovna nenacházíme jedlé hříbky. Ani strach z divokých prasat není fajn, když neumíte vylézt na strom. A co teprve takové bloudění? Potřebujete najít cestu z lesa ven, jenže co čert nechtěl, jste mimo signál, nefunguje vám navigace a offline mapy nemáte k dispozici. Inu, smutný příběh. Musíte se spolehnout sami na sebe. Bloudění není příjemné, ale stejně nechápu, že někdo nemá rád chození po lese.

Poprvé a naposled?

Pamatuji si, jak jsme s dětmi před pár lety vyrazili poprvé do lesa. Dcera šest let, syn tři – ideální věk na první houbaření –, blesklo mi hlavou. Představovala jsem si, jak se budou radovat z každé nalezené houby a jak budou stavět domečky pro skřítky v nádherném lesíku s pohádkově mechovým kobercem. První půlhodinu to probíhalo přesně podle tohoto scénáře, ovšem zanedlouho se začal psát úplně jiný příběh, zcela odlišný od toho, který jsem si nalajnovala v mých představách.

Děti začaly skuhrat, že je bolí nohy, zakopávaly o větve a nadávaly, že do toho hloupýho lesa už nikdy nevkročí. Z jedlých hub jsme našli pouze jednu bedlu. Navíc jsme trochu zabloudili, což jen prodloužilo naše martýrium s brblající dcerou a fňukajícím synem, který natahoval ruce směrem k naší náruči, aby nemusel chodit. A když už jsme se konečně vymotali z lesa, děti důrazně zopakovaly, že do lesa už fakt nikdy nepůjdou. A tatínek? Ten jen souhlasně přikyvoval. Vlastně se mu po takovém zážitku ani nedivím.

O rok později

Protože les mám fakt ráda, nedalo mi to. Znovu jsem zkusila nadhodit myšlenku na výlet do lesa na houby, a tentokrát, světe div se, nikdo neprotestoval. Ta rodina, která posledně hlásala, že už nikdy do lesa nevkročí, se tam ochotně a zcela dobrovolně vypravila znovu. Ti, kteří při prvním pobytu v lese nejvíce protestovali, tentokrát sami nachystali košíky. Nikdo nenadával, našli jsme pár jedlých hub, které nám vystačily akorát tak na polévku, a dokonce jsme ani nezabloudili.

Letos jsme v lese zatím nebyli, ale doufám, že až se vypravíme, nebude to na houby jako při naší první nevydařené houbařské sezóně.

Anketa

Jaký máte vztah k houbaření?
Houbaření miluju. Ráno brzy vstanu, jdu s košíkem do lesa a nemůžu se dočkat, až najdu první hříbek.
31,9 %
Do lesa jdu jen z donucení. Pokud do hodiny nic nenajdu, dochází mi trpělivost.
1,1 %
Párkrát jsem tam už byl/a. Nic jsem nenašel/nenašla a vůbec nechápu, co na tom ty lidi baví.
3,2 %
Nevadí mi, že nic nenajdu, hlavní je, že jsem venku.
61,7 %
Les? Raději se válím na gauči.
2,1 %
Celkem hlasovalo 94 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz