Článek
V souvislosti se čtvrteční střelbou na Filozofické fakultě v Praze se začalo diskutovat o bezpečnosti českých škol. Kromě pravidel pro držení zbraní a získávání zbrojních průkazů se také začaly řešit i i bezpečnostní rámy, které někteří lidé vnímají jako způsob, jak takovým to tragickým událostem předcházet. Co na to odborníci?
Odborníci nejsou přesvědčeni, že jsou bezpečnostní rámy řešením
Instalace bezpečnostních rámů je jedno z řešení, které se nabízí ke zvýšení bezpečnosti ve školách. Řada odborníků je ale přesvědčená, že bohužel samotná instalace těchto zařízení nepostačí k tomu, aby ve škole v budoucnu nedošlo ke střelbě. Například ve Spojených státech amerických, kde je střelba ve školách skutečně palčivým problémem, byly první bezpečnostní rámy ve školách instalovány již v 80. letech. V roce 1994 pak měla jedna z deseti amerických škol takové zařízení v provozu. Bezpečnostní rámy dle odborníků plní svůj úkol v tom, že mohou mít na potenciálního útočníka psychologický efekt, kdy jej odstraší, jelikož představují viditelnou překážku.
Odborníci jsou už však více skeptičtí ohledně spolehlivosti těchto zařízení. Výzkumnice Jaclyn Schildkraut a Kathryn Grogan, které ve své studii zkoumaly bezpečnostní rámy jako nástroj prevence střelby ve školách, uvádějí, že mnohdy nejsou kontroly prováděny správně. Často není personál školy dostatečně proškolen tak, aby prohlídku zvládl správně provést nebo bezpečnostní rámy kvůli technickým problémům nefungují. I proto v USA stále probíhají i manuální prohlídky studentů.
K bezpečnostním rámům je skeptický i profesor Ben Fisher z Univerzity Wisconsin. „Můžete utratit nějaké peníze za detektory kovů, nebo udělat velkou akci s policejními psy, ale to nejsou věci, díky kterým jsou školy bezpečné,“ uvedl pro CBS News Boston. Sice uznává, že detektory dovedou odhalit přítomnost zbraně, ale podle něj je nelze považovat za řešení problému jako celku. Spíše je přesvědčen, že cesta vede jiným směrem. Škola podle něj pro žáky musí být bezpečným místem, ve kterém se žáci i učitelé cítí dobře a vědí, že se zde mohou někomu svěřit. Mladí lidé podle něj musí nabýt pocitu, že jsou součástí školní komunity a že ostatním na nich záleží. Varuje také před (kyber)šikanou, která v některých případech bývá důvodem, proč se někteří útočníci rozhodnou spáchat hrozivé zločiny s cílem se pomstít.
Skeptici také tvrdí, že neexistuje ucelená statistika, která by jednoznačně prokázala, že jsou bezpečnostní rámy ve školách skutečně efektivním nástrojem. Výše zmíněná vědecká práce také zmiňuje případ ze školy v americké Minnesotě, kdy sice bezpečnostní rám byl v provozu, ale útočník, který na místo dorazil, svou zbraní zastřelil ostrahu a posléze zabil dalších 6 lidí a zranil dalších 5. Experti jsou tedy toho názoru, že bezpečnostní rámy mohou některé útočníky odradit, ale bohužel samy o sobě nestačí.
Jednoznačná shoda nepanuje
Najdou se ovšem i experti, kteří se za instalaci bezpečnostních rámů přimlouvají. Jednoznačná shoda tedy nepanuje ani mezi odborníky. Například výzkumníci Abigail Hankin, Marci Hertz a Thomas Simon ve své práci z roku 2011 studovali dopad instalace bezpečnostních rámů a došli k závěru, že je obecně menší pravděpodobnost, že někdo zbraň do takto zabezpečené školy přinese. Skeptici by ale opět namítli, že ani tak to nezabrání hromadným střelbám ve školách.
„Chápu ten pocit, že si musíme pospíšit a něco udělat. Bohužel, pokud opravdu chcete zabránit násilí a skutečně chcete přiměřeně reagovat, instalace detektoru kovů není tím správným řešením,“ řekla Dr. Amy Klinger, která se specializuje na bezpečnost ve školách. Problém si dle ní žádá komplexní řešení. S tím souhlasí i expert na bezpečnost ve školách Curt Lavarello, ale zároveň dodává, že některé útočníky může toto opatření přece jen může odradit a že „je to, jako kdyby před školou stálo policejní auto“.
Zdroje: CBS News Boston, American Civil Liberties Union, 3WTKR, SCHILDKRAUT, Jaclyn a GROGAN, Kathryn. Are Metal Detectors Effective at Making Schools Safer? WestEd Justice & Prevention Research Center. 2019, roč. 2019, dostupné zde.
Hankin, Abigail; Hertz, Marci a Simon, Thomas. Impacts of metal detector use in schools: insights from 15 years of research. Journal of School Health. 2011, roč. 2011, dostupné zde.