Článek
Ukrajinci ve skutečnosti dostali 45 mobilních kotelen a dalších 60 jich dostanou v průběhu aktuální topné sezony. Kotelny přitom nemají sloužit armádě. Ukrajinský Červený kříž je rozděluje potřebným komunitám, které se ocitly bez teplé vody. Ukrajinec Andrej Bublyk, ředitel PR pro Ukrajinu a Moldavsko v Coca-Cola HBC, k tomu vysvětlil, že „jsou určeny pro školy, školky, nemocnice a obytné domy.“
Takové snaze je na místě tleskat. Válkou zničená Ukrajina se potýká s nedostatkem energie a poškozenou infrastrukturou. Už je pod polovinou výrobní kapacity. Usilovné snahy o opravu vedou nerovný boj s každodenními útoky dronů na elektrárny a další infrastrukturu. Během tvrdé zimy čekají Ukrajince výpadky a dodávky pouze po malou část dne.
Stěží si dokážu představit, jak bych v takových podmínkách fungoval. Natožpak, že by v takových podmínkách měly být po několik měsíců malé děti.
Je opravdu super, že se někdo snaží s tím něco udělat a zlepšit jim životní podmínky. Normálně moc nemusím ani Coca Colu, ani korporaci Procter & Gamble, která ji vlastní. Tímto však u mne stoupá a nic na tom nemění ani fakt, že pro ni tento počin je investicí do budoucnosti. Každá pomoc civilistům je teď k nezaplacení!
O to více mne zaráží myšlenkový pochod člověka, kterého napadlo ukrajinský nápis „mobilní kotelna“ nahradit anglickým nápisem „mobilní márnice.“ Přesně to se totiž muselo stát, než zveřejnil upravené foto na ruském propagandistickém webu s titulkem „V oblasti Sumy byly objeveny mobilní márnice od Coca Coly pro ukrajinské ozbrojené síly,“ perexem o nezvladatelných ztrátách Ukrajiny a jednoduchým komentářem, že foto pochází z Telegramu.
Původní ostrou fotku přitom pořádně zmenšil, aby nebylo vidět, že na ní došlo k primitivním úpravám.
Brzy poté se již fotka šířila na síti X s komentářem ve smyslu, že „pro Coca Colu je válka výhodný byznys, dodává Ukrajině mrazící zařízení.“
Jak asi takový troll své „dílko“ vytvořil?
Představuji si to tak, že vyhledává vhodné fotky a vymýšlí, jak je upravit. Web Ukrajinského Červeného kříže má rád, protože je tam hodně fotek v dobrém rozlišení, které se k Rusům jinak nedostanou. Štve ho ale, že tam jsou všude lidé se symboly červeného kříže — jak s tím má sakra pracovat? Pouze výjimečně narazí na poklad, na fotku, na které symboly nejsou nebo je může snadno odstranit.
To se mu povedlo i tentokrát. Už chvíli hledí na fotku s plechovými kontejnery, kterou chce přetvořit v propagandistické dílko. Pořád ho ale nic nemůže napadnout. „No tak, Váňo, mysli. Vždyť tě zrovna včera Nasťa chválila za kreativitu.“
Pak na to konečně přijde. Přepíše „mobilní kotelnu“ na „mobilní márnici,“ zvětší výřez s nápisem, aby zakryl okna jednoho z kontejnerů, a začne mazat loga. V tu chvíli se k němu nakloní jeho šéfka Nasťa, která mu už chvíli kouká přes rameno: „To logo Coly bych tam nechala.“
Samozřejmě to nejspíš bylo jinak, ale tak to vidím já. A toho člověka (nebo už trolla) je mi líto, i když jiným způsobem než ukrajinských dětí. Při výkonu svého povolání dezinformátora se každý konfrontuje se silou a odhodláním Ukrajiny i se solidaritou s ní. Ví, že žije ve zkaženém státě, který válčí ve jménu šílenství svého vůdce. A zneužívá své nadání i tvůrčí energii, aby ve spoluobčanech vytvářel zdání, že to je naopak. S každým svým „dílkem“ se stává ubožejším a zlejším člověkem.
Domnívám se, že když už dokáže z bojleru pro děti vymyslet márnici pro obrovské ztráty, už je úplně ztracený. Není pro něj návratu. Bojuje za Rusko v hybridní válce a ta z něj udělala duševního mrzáka.
Kdyby jen mobilní márnice…
V tom všem by ale nemělo zapadnout, že obě strany mají obrovské ztráty a musí se s nimi vyrovnávat. Na použití mobilních márnic (ne od Coca Coly) k uložení těl před identifikací a pohřbem by vlastně nic špatného nebylo. Naopak.
Je to určitě lepší způsob, jak se vyrovnat se ztrátami, než dělat to, co Rusko — například mrtvé nechávat za sebou a ještě střílet po ukrajinských vojácích, kteří je plánují pohřbít, rozdávat vojákům návody, jak kopat masové hroby nebo spalovat oběti svých zločinů jako odpad.
Vůbec nejlepší by ale bylo místo dezinformací a metod, jak zanedbat nebo zjednodušit pohřbívání, vymýšlet způsob, jak tu nesmyslnou krvavou válku urychleně ukončit.
Zdroje: The Ukrainian Red Cross and The Coca-Cola Company continue to provide local communities with mobile boilers. Ukrajinu čeká krutá zima. Až dvacet hodin denně bez elektřiny. Newsguardreailtycheck.com. Russia Using ‚Mobile Crematorium‘ Amid Heavy Losses: Ukraine. Od začátku války počítá ruské ztráty. Padlí vojáci jsou teď úplně jiní, říká. Jak pracují na Ukrajině sběrači těl: Všude na ně číhá smrt, původ mrtvol neřeší. Moskva připravila dvacetistránkovou příručku o přípravě masových hrobů. Pomáhaly Rusku s ekologií. Teď Putinovy pece ničí stopy po zvěrstvech. Identifying Ukraine’s War Dead. Dezinformační zdroje neodkazuji.