Hlavní obsah
Lidé a společnost

Coca-Cola Ukrajině márnice nedodala. Dezinformace podtrhuje zvrhlost Ruska

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Ukrajinský Červený kříž, volné dílo

Společnost Coca-Cola věnovala Ukrajinskému Červenému kříži mobilní kotelny, aby pomohla civilistům, primárně dětem, během zimy. Člověk vidí dobrý skutek, ruský troll zas příležitost k zákeřné dezinformaci.

Z ruských webů se šíří zmanipulovaná fotka, na které mají být „mobilní márnice od firmy Coca-Cola.“ Po pár minutách hledání vidím, že jde o dezinformaci. Zamýšlím se nad souvislostmi.

Článek

Ukrajinci ve skutečnosti dostali 45 mobilních kotelen a  dalších 60 jich dostanou v průběhu aktuální topné sezony. Kotelny přitom nemají sloužit armádě. Ukrajinský Červený kříž je rozděluje potřebným komunitám, které se ocitly bez teplé vody. Ukrajinec Andrej Bublyk, ředitel PR pro Ukrajinu a Moldavsko v Coca-Cola HBC, k tomu vysvětlil, že „jsou určeny pro školy, školky, nemocnice a obytné domy.“

Takové snaze je na místě tleskat. Válkou zničená Ukrajina se potýká s nedostatkem energie a poškozenou infrastrukturou. Už je pod polovinou výrobní kapacity. Usilovné snahy o opravu vedou nerovný boj s každodenními útoky dronů na elektrárny a další infrastrukturu. Během tvrdé zimy čekají Ukrajince výpadky a dodávky pouze po malou část dne.

Stěží si dokážu představit, jak bych v takových podmínkách fungoval. Natožpak, že by v takových podmínkách měly být po několik měsíců malé děti.

Foto: Ukrajinský Červený kříž, volné dílo

Vnitřek kontejneru — kotelny.

Je opravdu super, že se někdo snaží s tím něco udělat a zlepšit jim životní podmínky. Normálně moc nemusím ani Coca Colu, ani korporaci Procter & Gamble, která ji vlastní. Tímto však u mne stoupá a nic na tom nemění ani fakt, že pro ni tento počin je investicí do budoucnosti. Každá pomoc civilistům je teď k nezaplacení!

O to více mne zaráží myšlenkový pochod člověka, kterého napadlo ukrajinský nápis „mobilní kotelna“ nahradit anglickým nápisem „mobilní márnice.“ Přesně to se totiž muselo stát, než zveřejnil upravené foto na ruském propagandistickém webu s titulkem „V oblasti Sumy byly objeveny mobilní márnice od Coca Coly pro ukrajinské ozbrojené síly,“ perexem o nezvladatelných ztrátách Ukrajiny a jednoduchým komentářem, že foto pochází z Telegramu.

Původní ostrou fotku přitom pořádně zmenšil, aby nebylo vidět, že na ní došlo k primitivním úpravám.

Foto: ruská propaganda, veřejný zájem

Upravená fotka z ruského webu. Místo ukrajinského nápisu „mobilní kotelna“ je tu anglicky „mobilní márnice.“ Zbytek nápisů je tak malý, že nikdo nepozná Ukrajinštinu. Zvětšený výřez zakrývá okénko kotelny vpravo dole, protože lednice okna nemají.

Brzy poté se již fotka šířila na síti X s komentářem ve smyslu, že „pro Coca Colu je válka výhodný byznys, dodává Ukrajině mrazící zařízení.“

Jak asi takový troll své „dílko“ vytvořil?

Představuji si to tak, že vyhledává vhodné fotky a vymýšlí, jak je upravit. Web Ukrajinského Červeného kříže má rád, protože je tam hodně fotek v dobrém rozlišení, které se k Rusům jinak nedostanou. Štve ho ale, že tam jsou všude lidé se symboly červeného kříže — jak s tím má sakra pracovat? Pouze výjimečně narazí na poklad, na fotku, na které symboly nejsou nebo je může snadno odstranit.

To se mu povedlo i tentokrát. Už chvíli hledí na fotku s plechovými kontejnery, kterou chce přetvořit v propagandistické dílko. Pořád ho ale nic nemůže napadnout. „No tak, Váňo, mysli. Vždyť tě zrovna včera Nasťa chválila za kreativitu.“

Pak na to konečně přijde. Přepíše „mobilní kotelnu“ na „mobilní márnici,“ zvětší výřez s nápisem, aby zakryl okna jednoho z kontejnerů, a začne mazat loga. V tu chvíli se k němu nakloní jeho šéfka Nasťa, která mu už chvíli kouká přes rameno: „To logo Coly bych tam nechala.“

Samozřejmě to nejspíš bylo jinak, ale tak to vidím já. A toho člověka (nebo už trolla) je mi líto, i když jiným způsobem než ukrajinských dětí. Při výkonu svého povolání dezinformátora se každý konfrontuje se silou a odhodláním Ukrajiny i se solidaritou s ní. Ví, že žije ve zkaženém státě, který válčí ve jménu šílenství svého vůdce. A zneužívá své nadání i tvůrčí energii, aby ve spoluobčanech vytvářel zdání, že to je naopak. S každým svým „dílkem“ se stává ubožejším a zlejším člověkem.

Domnívám se, že když už dokáže z bojleru pro děti vymyslet márnici pro obrovské ztráty, už je úplně ztracený. Není pro něj návratu. Bojuje za Rusko v hybridní válce a ta z něj udělala duševního mrzáka.

Kdyby jen mobilní márnice…

V tom všem by ale nemělo zapadnout, že obě strany mají obrovské ztráty a musí se s nimi vyrovnávat. Na použití mobilních márnic (ne od Coca Coly) k uložení těl před identifikací a pohřbem by vlastně nic špatného nebylo. Naopak.

Vůbec nejlepší by ale bylo místo dezinformací a metod, jak zanedbat nebo zjednodušit pohřbívání, vymýšlet způsob, jak tu nesmyslnou krvavou válku urychleně ukončit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz