Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Rozhovor: 34 let ve školství mě změnilo

Foto: Unsplash - Jeffrey Hamilton

škola

Krátký a velmi upřímný rozhovor s člověkem dlouhodobě pracujícím ve školství. Článek nemá za cíl zlehčovat diagnózy dětí, pouze poukazuje na dlouhodobé zkušenosti pedagoga s chováním žáků a jejich rodičů.

Článek

Můžeš se v krátkosti čtenářům představit?

Jmenuji se X (pozn. identita byla záměrně utajena). Je mi 51 let a celý svůj dospělý život pracuji v českém školství.

Jaká je tvá profesní dráha? Kde všude jsi pracovala?

Vystudovala jsem střední pedagogickou školu v Krnově (obor učitelství pro mateřské školy), po škole jsem nastoupila do speciálního zařízení pro mentálně postižené, kde jsem vydržela rok. Poté jsem přestoupila do mateřské školy, kde jsem působila jako učitelka. Také jsem pracovala pro školský úřad, ale po několika letech jsem odešla na MD. Dále jsem působila na ZŠ v Polance jako vychovatelka, pak jsem přestoupila do speciální MŠ, kde jsem působila jako speciální pedagog a logopedický asistent (pozn. při práci si dálkově doplnila vysokoškolské vzdělání). Odtud jsem odešla do VÚ pro děti s extrémními poruchami chování a poté jsem se přesunula (pozn. po negativních zkušenostech z prostředí výchovného ústavu, včetně opakovaných fyzických napadení chovanci) na jistou nejmenovanou soukromou ZŠ.

Jak dlouho tedy (v součtu) pracuješ ve školství?

34 let

Myslíš si, že tě to nějak změnilo, nebo ovlivnilo jako člověka?

Ano. Když jsem byla mladá a po škole jsem nastoupila do školství, tak mi vadilo, když se mí nadřízení chovali jako despotové. Dnes už mám své hranice, které nejsem ochotná překročit a věci v práci beru takové, jaké jsou.

Teď trochu složitější otázka… Jak vnímáš snahy o integraci dětí s poruchami učení a chování do běžných tříd (tedy inkluzi)?

Nijak, je to nesmysl!

Mohla bys ten názor trochu rozvést?

Za dob mého mládí (pozn. dokud sama chodila do školy), se nikdo dětí neptal, jestli mají nějaké speciální vzdělávací potřeby nebo cokoli jiného. Například náš koktavý spolužák nahlas četl před celou třídou - ano, smáli jsme se mu a ze čtení dostával pětky - ale vím o něm, že v pohodě zvládnul vystudovat i vysokou školu.

Takže s tím nesouhlasíš proto, že i když to bylo vůči danému žákovi (nebo žákům) třeba někdy kruté, tak jej (případně je) to donutilo, aby v té škole dělaly (nebo dělali) alespoň něco…

Ano, přesně tak! Dnes se tito žáci v třídách těmito umělými zásahy zvenčí naopak spíše segregují - mají své asistenty a v probírané látce neskutečně mnoho úlev (pozn. což jim mimochodem na popularitě mezi spolužáky také nepřidá)…

Takže ve skutečnosti to těm žákům vůbec nepomáhá…

Přesně tak.

Pak tady mám další, trochu složitější otázku… Jak se díváš na názor, že to, co se v současnosti mnohdy diagnostikuje jako hyperaktivita (a různé přidružené diagnózy) je mnohdy spíše nezvládnutá výchova rodičů a rozpustilost dětí?

Když se dneska podívám na rodiče, kteří za mnou přicházejí do ZŠ a mluvím s nimi o jejich dětech - třeba že se jejich dítě chová tak a tak a že by to tak nemělo být, tak na to úplně rezignují se slovy že „se tak chová i doma a je to s ním mnohdy i horší… ve škole se ještě drží…“ Tak na co máme nějaká pravidla?!

To mi zní opravdu spíše jako nezvládnutá výchova rodičů… Je otázka, jestli lze nějakým způsobem apelovat na rodiče (třeba prostřednictvím orgánů jako je SPC (1), nebo OSPOD (2)), aby si plnili své výchovné povinnosti…

Ne, nedá… Bohužel - rodiče i děti mají svoji hlavu… Je svoboda a škola je „jenom“ služba, družina je služba, výchova je služba… Prostě si poraďte… Doma to nezvládáme, ale že vy to ve škole nezvládáte, to je druhá věc. Nikoho to nezajímá… Nějaká dvojka, trojka z chování na ZŠ na prvním stupni, to je (pozn. rodiče) vůbec netlačí…

Dá se s tím něco dělat?

Ne. Jedině vychovat tu generaci předtím (pozn. rodiče)… A na to je pozdě…

Dobře… Pak tady mám další otázku… Jak vnímáš snahy politiků (v současnosti vlády(3,4)) ovlivňovat učební osnovy? Tedy to, co a jak často (případně v jakém rozsahu) se děti učí?

Podle mě to, co bylo na českém školství cenné, šlo úplně do háje… To, co se mají děti naučit, zvládaly kdysi děti s mentálním postižením a je to podle mě špatně (pozn. za pravdu X dávají i nedávné průzkumy, podle kterých postupně hloupneme a klesáme v mezinárodních žebříčcích srovnání studentských dovedností (5,6)).

Souhlasím… Jen je otázka, jestli se s tím dá ještě něco dělat…

Nedá… Protože když politici nařídí (pozn. provedou změny ve školském zákoně (7)), co zmůžeš? Nebaví tě to? Tak odejdi ze školství pryč… A já ve svých letech potřebuji práci… Jak ti učitelé mají kormidlovat mezi tím vším? Vždyť je to nesmysl…

Tím myslíš mezi školou, rodiči, dětmi…

Vyhláškami, zákony, tím co mají žáci umět, nemají umět, kam až můžou v látce zajít… Je to prostě nesmysl… Kdysi byl učitel něco jako nedotknutelná osoba, dneska si na tebe otevře ústa nejen ten žák, ale i ten rodič… Vždyť je to hrozné…

Takže pokud máš ještě smůlu na ředitele, tak vlastně ani nemáš zastání…

Přesně. Ale jde i o kontakt s rodiči - mnozí se chovají strašně… Tak ať se jdou postavit před třídu a ukážou, co umí…

Rodiče si mnohdy neporadí ani s vlastními dětmi, natož s celou třídou…

Právě… Ale učitele nebo vychovatele budou obviňovat z neschopnosti… Kam jsme to došli? Vždyť to je úplně špatně…

S tím souhlasím a na to asi není co říct… Dobře…Tak teď zkusíme otázku z trochu veselejšího soudku - Co máš na své práci ráda (a naplňuje tě) a co naopak nesnášíš?

Nejvíce mě (jako učitele a vychovatele) baví upřímní rodiče, kterým s klidem můžu říct, že se něco děje a oni to ihned řeší… To mám ráda. Mám ráda i kontakt s těmi lidmi. Nesnáším, když jsou na sebe žáci hnusní, zvláště prvňáci - když si nadávají, obviňují se a lžou…

Pak tady mám další, trochu složitější otázku… Vnímáš za svého působení nárůst byrokracie? Je zvýšená papírová zátěž ku prospěchu žáků?

Vnímám nárůst byrokracie - ano, rozhodně. Mnohdy nemám čas do sytému (pozn. bakaláři (8)) zapisovat… Takže zapisuji mnohdy pozdě nebo s časovým odstupem, když mám chvíli si k tomu v klidu sednout. A upřímně, je to taky nesmysl… Třídní kniha kdysi fungovala jako třídní kniha - zapsala jsi jedním řádkem a hotovo… Dneska si to najdi v systému, zapiš tam známky, zadej jim tam domácí úkoly… (pozn. papírové třídní knihy se vypisují paralelně s elektronickou evidencí v bakalářích)

Je to ku prospěchu žáků?

Ne, není, protože na to stejně kašlou a je jim to jedno… U nás na ZŠ pro žáky s poruchami učení a chování rozhodně ne… Možná někde na výběrové střední škole, nebo gymplu, kde jsou studenti samostatnější a mají snahu… Sami se můžou přihlásit, prostudovat si, co je třeba a hotovo… Ale v jiných případech to považuji za zbytečné… U nás si žáci nepamatují ani přihlašovací údaje - představa, že sami budou něco studovat, je šílená…

Mohla bys alespoň v krátkosti přiblížit, s jakými dokumenty rutinně pracuješ nebo je zpracováváš?

Individuální vzdělávací plán, komunikace s SPC(1) a PPP (9) (případně OSPODem(2)), vřazení žáka, zpracovávám posudky, musím vědět co ten žák - jaké má zázemí, jaké má poruchy, jestli má mentální retardaci, jestli ji nemá, jestli tedy má nebo nemá minimální výstupy, jak ho tedy správně mám hodnotit…

Dobře… Tento rozhovor určitě budou číst rodiče - je něco, co bys jim chtěla vzkázat?

Hlavně, ať se o své děti starají a zajímají. Ať s nimi doma pracují a hlavně, ať nenadávají učitelům…

Děkuji za velmi upřímný rozhovor.

Seznam použitých zdrojů:

1. Úvod [Internet]. [cited 2025 Jan 14]. Available from: https://www.zskptvajdy.cz/spc/uvod

2. Ostrava.cz [Internet]. [cited 2025 Jan 14]. Oddělení sociálně-právní ochrany dětí. Available from: https://www.ostrava.cz/cs/urad/magistrat/odbory-magistratu/odbor-socialnich-veci-a-zdravotnictvi/oddeleni-socialne-pravni-ochrany-deti/oddeleni-socialne-pravni-ochrany-deti/

3. Radio Prague International [Internet]. 2024 [cited 2025 Jan 14]. Odborníci: Hrozí, že učitelé schválené změny učebních plánů pro ZŠ nepřijmou. Available from: https://cesky.radio.cz/odbornici-hrozi-ze-ucitele-schvalene-zmeny-ucebnich-planu-pro-zs-neprijmou-8838655

4. Echo24. Zavádění nových učebních programů pro žáky na ZŠ se posune - Echo24.cz [Internet]. 2023 [cited 2025 Jan 14]. Available from: //https://www.echo24.cz/a/HXYr4/zpravy-domaci-zmena-rvp-deti-skolstvi-vyuka

5. Flowee [Internet]. 2025 [cited 2025 Jan 14]. Martin Jan Stránský: Jako lidstvo hloupneme. Ale toužíme po univerzálním blahu. Available from: https://www.flowee.cz/civilizace/14830-martin-jan-stransky-jako-lidstvo-hloupneme-ale-touzime-po-univerzalnim-blahu

6. Radio Prague International [Internet]. 2023 [cited 2025 Jan 14]. Mezinárodní šetření PISA: Čeští žáci byli v testování nad průměrem, v matematice se zhoršili. Available from: https://cesky.radio.cz/mezinarodni-setreni-pisa-cesti-zaci-byli-v-testovani-nad-prumerem-v-matematice-8802113

7. Školský zákon. In: Wikipedie [Internet]. 2024 [cited 2025 Jan 14]. Available from: https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=%C5%A0kolsk%C3%BD_z%C3%A1kon&oldid=24208057

8. Computers AZ. Bakaláři – mezi školou a rodinou | Bakaláři [Internet]. [cited 2025 Jan 14]. Available from: http://www.bakalari.cz

9. PPP OSTRAVA [Internet]. [cited 2025 Jan 14]. Available from: https://www.ppp-ostrava.cz/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz