Článek
V roce 1992 byste těžko hledali populárnější novou kapelu, než byla Nirvana. Obrovský úspěch jejich druhého alba Nevermind je katapultoval do středu pozornosti, vstříc náručí miliónů fanoušků, ale také chapadlům zábavního průmyslu. Ten se také hodlal svézt na vlně popularity grunge a vydělat na ní. Pro skupinu s tak anti-establishmentovými základy, jaké měla Nirvana, však bylo splynutí se středním proudem naprostým popřením její filozofie. Bránit se bylo obtížné, a jak sám frontman Kurt Cobain poznamenal, nepodařilo se to. Masový zájem o skupinu vedl ke zjednodušení a nepochopení její původní podstaty. Vrcholně ironické pak bylo, když mainstream postupně vstřebal celou kontrakulturu grunge, jež se proti němu původně vymezovala, učinil ji neškodnou a přijatelnou pro většinu. Podobně jako se mu to o generaci dříve povedlo i s punkovou revolucí.
Nirvana přesto nedala svou kůži lacino a kdykoliv mohla, rebeloval a bouřila se proti nalajnovaným pravidlům. Zmínit můžeme její vystoupení v britské Top of the Pops, kde zahrála svůj největší hit Smells Like Teen Spirit. Tedy, zahrála: hudba zněla z playbacku, což je při prvních záběrem na toporně hrajícího Cobaina více než zjevné. Pozadu nezůstali ani jeho kolegové – divoké kreace Krista Novoselice s baskytarou připomínají bojovou choreografii, zatímco bubeník Dave Grohl se během písně stihl i rozcvičit. Alespoň zpěv zůstal živý, čehož blonďatý frontman využil, aby pozměnil úvodní text z „nabijte zbraně, přiveďte přátele“na „nadrogujte se a zabijte přátele“a zpíval ho o oktávu níž ve stylu Morrisseye.
Smells Like Teen Spirit se ocitla v hlavní roli i během předávání hudebních cen MTV 1992, kde měla vystoupit i Nirvana. A televize požadovala, aby předvedla právě svůj největší hit. Cobaina to nepřekvapilo, ale radost z toho neměl. Obrovská popularita písně, jíž on sám nepovažoval za kdovíjak skvělou, mu ji zošklivila a začal ji nenávidět. Měl pocit, že odvádí pozornost od zajímavějších skladeb. Začal jí to vracet úmyslným przněním, přičemž jedno z největších se odehrálo na festivalu v Readingu jen pár dní před předáváním cen MTV.
Cobain chtěl zahrát jinou píseň a navrhl novou a zatím nevydanou Rape Me (která je, ruku na srdce, Teen Spirit velmi podobná). U televize však narazil. Snad je pobouřil násilnický název, snad nechtěli populární trio uvést neznámou skladbou. Cobain proto jako kompromis zvolil Lithium, další z velkých zářezů na Nevermind. Podle svých pozdějších slov ustoupil, protože nechtěl, aby MTV začala bojkotovat další umělce z jejich vydavatelství, nebo aby neohrozil kariéru své kamarádky v televizi. Zároveň však dodal, že to byla chyba: „Měli jsme se raději stáhnout a zachovat si důstojnost,“ prohlásil.
Další bomba číhala v zákulisí, kde se Nirvana střetla s Guns N' Roses. Jejich zpěvák Axl Rose a Kurt Cobain spolu už pár měsíců vedli mediální válku. Byl to střet dvou odlišných světů – na jedné straně Guns N' Roses jako poslední populární výhonek osmdesátkové glam metalové scény a proti nim nová alternativní formace definující se na odmítání všeho tehdy populárního.
Sám Rose přitom zpočátku grungeové vlně fandil, existují jeho fotografie v tričku Pearl Jam nebo v kšiltovce Nirvany. Sympatie však byly jednostranné. Cobain neměl rád ani Rose, ani Guns N' Roses. V mnoha rozhovorech se o ně otíral a svou pozici často demonstroval vymezováním se právě proti podobným uskupením. „Kapely jako Guns N' Roses nemají absolutně co říct“, „Rebelie je postavit se skupinám jako Guns N' Roses,“ tvrdil například.
Rose to dlouho přehlížel a dokonce Nirvanu zval, aby s ním absolvovala světové turné. Trpělivost mu došla až v roce 1992, kdy se na pódiu nevybíravě opřel do Cobaina i jeho manželky Courtney Love. Označil je za feťáky a zmínil široce spekulované dohady, že jejich dcera Frances Bean se narodila vrozenou vadou kvůli tomu, že její matka během těhotenství užívala drogy. „Jestli je to jejich dítě postižené, měli by jí oba do vězení,“ dodal.
Když se pak obě skupiny potkaly v zákulisí MTV, Courtney Love se frontmana Guns N' Roses ironicky zeptala, jestli nechce být kmotrem její dcery. Rose vulgárně vyjel na Cobaina, aby „tu děvku“ umlčel, načež se Cobain klidně obrátil na svou ženu a sarkasticky Axlův požadavek zopakoval. Oba zpěváci se sice neporvali, zato po sobě málem skočili basáci Duff McKagan a Krist Novoselic. V rozjitřených emocích nastoupila Nirvana na pódium.
Namísto Lithia se však ozvaly první akordy kytary a úvodní pasáž Rape Me. Bylo to Kurtovo čistě zlomyslné pošťouchnutí MTV. Než mohl být přerušen nebo vypnut, sám přestal a začal už skutečně hrát Lithium. Vystoupení sice tentokrát bylo kompletně živé, ale přesto skončilo fraškou, protože basový zesilovač nefungoval, takže Krist Novoselic se snažil úplně zbytečně. Na konci proto vzal svou baskytaru a vyhodil ji do vzduchu. Dělával to tak i na koncertech, tentokrát však nástroj narazil do televizních světel a spadl zpátky, nebohému Kristovi přímo na hlavu. Zatímco on se potácel do zákulisí, jeho dva kumpáni začali nic netušíc demolovat aparaturu a bicí. Dave Grohl pak vzal do ruky mikrofon a začal pokřikovat: „Čau, Axle, čau, Axle.“
Insultovaný Novoselic byl mezitím ošetřován a podepisoval dokumenty, že nebude nikoho za svou újmu žalovat. Rozmrzelý, že si udělal ostudu v přímém přenosu, si vlasatý dlouhán uvědomil, že v zákulisí zůstává i Brian May. Ten ho klidně pozoroval se skleničkou šampaňského v ruce a nabídl mu ji. Když pak Dave Grohl celý uřícený vrazil do místnosti, protože se obával, co se jeho spoluhráči stalo, našel ho s obvázanou hlavou, ale s úsměvem a se skleničkou. Toto milé setkání s kytarovou legendou bylo alespoň částečnou náplastí na celý bouřlivý a nepovedený večer.







