Hlavní obsah
Internet a technologie

Otázky na vaše soukromí, nový hit facebookových reklam, který je nebezpečný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Image by coolvector on Freepik

Ilustrační obrázek

Kolik čepovaných jste měli? A co snídáte vy? Která rovnice je správně? A podpoříte reklamní algoritmus komentářem? Facebookové reklamy sází na to, že do komentářů rád přispěje každý. Nikdo z respondentů si ale neuvědomuje, že sdílí citlivé informace.

Článek

Facebooková stránka obchodního řetězce umístí reklamu, do popisku dá libovolnou otázku, třeba „Jakou máte rádi pizzu?“ a k tomu vytvoří obrázek, kde každý oblíbený druh pizzy reprezentuje jeden smajlík. Vy klikáte na smajlíky, vypisujete se v komentářích, že úplně nejvíc nesnášíte/milujete na pizze ananas, ale ptali jste se někdy sami sebe, proč to děláte? Odpověď je jednoduchá. Firmy sází na to, že každý rád mluví hlavně sám o sobě.

K čemu to je firmám?

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou dnešní reklamy koncipovány otázkami na vaše soukromí, je virálnost reklam. Co je ale ze všeho nejhorší, jakmile se jednou pustíte do lajkování a komentování reklamních sdělení, budou se vám ukazovat čím dál více. Okomentovali jste jednou reklamu na škaredé oblečení? Bum, teď takové reklamy uvidíte pořád. Mimo to také podvědomě získáváte pocit, že dané firmy jsou „v pohodě“ a přátelské (zvlášť, pokud vám jménem podniku odpoví nějaký moderátor). Jenže tam se to má tak, že moderátoři jsou jen placení papoušci a budou vám mile odpovídat úplně na cokoliv, hlavně aby dostali peníze a firma zákazníka. A vy osobně jste jim ukradení.

K čemu to je vám?

Nejspíš jen pro pocit, že jste si dobře popovídali. Ale s kým? Kdo si opravdu a upřímně bude číst váš komentář, že 2*7+3 je 17 (nebo nedejbože 20)? Nikdo. Největší bomba jsou reklamy, které slibují, že vylosují z komentářů tři výherce. Slyšeli jste někdy o nějakém výherci z komentářů? Autor tohoto článku nikdy v životě. Však ty otázky většinou bývají naprosto primitivní. To přece nemůže být žádná vážně myšlená výzva. A i kdyby, jakou šanci máte mezi 3 500+ komentáři, že zrovna vy budete výherce? To je jako vylepovat Orion hvězdu do okna. Oni kolem vás stejně nepojedou.

Co je na tom špatného?

Zcela otevřeně o sobě sdílíte soukromé informace. Co rádi jíte, co rádi pijete, co děláte o víkendu, kolik máte dětí, jestli jezdíte autem nebo hromadnou dopravou, v jakém městě bydlíte a tak to zachází až k absurdním otázkám, jako kolik jste si letos dali piv (a tedy jací alkáči jste). Spousta lidí se navíc nebojí přihodit i nějakou tu irelevantní informaci k dobru. To všechno pak náhodou může vést k tomu, že někdo uhodne vaše heslo do bankovnictví, či kontrolní otázku na vaší emailové adrese. A mnohem víc.

Navíc u toho komentující vypadají hloupě, když před ně strčí obrázek přeškrtnutý jen třemi čárami a ptají se, jestli je to hrnec, pánev nebo lyže. Splést by se přece mohl jen slepý a komentující nad tím nepřemýšlejí a dělají ze sebe cvičené opičky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz