Článek
Výstava s názvem „Ferdinand Porsche a další průkopníci. Tvůrci mobility z Čech a Moravy“, která probíhá od 18. 7. 2025 do 11. 1. 2026 v Sudetoněmeckém muzeu, je mnohem víc než jen pocta elegantním sportovním vozům. Vypráví příběh celého regionu Čech a Moravy jako kolébky automobilového průmyslu ve střední Evropě. Od jízdních kol, přes první automobily až po Porsche a Volkswagen se vine červená nit hluboce zakořeněná v sudetoněmeckých a českých tradicích.
Od kola k průmyslu
Všechno začíná kolem, v tomto případě tím jízdním. Podniky jako Premier Works v Chebu (1893) a značka ES-KA ukazují, že Čechy byly už na konci 19. století centrem výroby jízdních kol. Zde vznikl průmysl, který položil základ pro pozdější rozvoj motocyklové a automobilové výroby.
Také Laurin & Klement začínali v roce 1895 v Mladé Boleslavi s jízdními koly, než následovaly motocykly a od roku 1905 i automobily. Václav Laurin, technik, a Václav Klement, podnikatel, vytvořili s vozem Voiturette A jeden z prvních úspěšných automobilů ve střední Evropě. Tyto průkopnické činy jsou příkladem podnikatelského ducha regionu.
Tatra
Na výstavě je možné vidět i jeden z prvních vozů TATRA, ve které hrál velkou roli Hans Ledwinka.
Motocykly a rané automobily
Současně se rozvíjela i výroba motocyklů. Zvláštním lákadlem výstavy je zářivě žlutý a červený motocykl Böhmerland Albina Huga Liebische. Symbolizuje inovační sílu Čech, extrémně dlouhý motocykl s místem pro několik pasažérů byl technickou kuriozitou a lákadlem své doby.
Výstava
Výstava připomíná také Theodora von Liebiega, který roku 1894 uskutečnil z Liberce dálkovou jízdu automobilem Benz dlouhou 939 kilometrů. Touto cestou dokázal, že nové dopravní prostředky jsou vhodné pro každodenní použití, a přispěl k rozvoji automobilového průmyslu nejen v Čechách.
Od Laurin & Klement ke Škodě
Po první světové válce se trh změnil. Laurin & Klement se roku 1925 spojili se strojírenským koncernem Škoda z Plzně. Škoda přinesla do podniku moderní pásovou výrobu, která mu umožnila uspět na mezinárodním trhu. První modely Škoda, jako 4R a 6R, nesly ještě jména obou firem.
Škoda
Průmyslový základ tohoto úspěchu položil Emil von Škoda (1839–1900). Jako zakladatel největšího strojírenského a zbrojního koncernu rakousko-uherské monarchie se zásadně zasloužil o to, že se region stal průmyslovým centrem.
Willibald Gatter a „lidové auto“
Další zajímavou postavou je Willibald Gatter z Hühnerwasser (Kuřívody). Snil o dostupném autě pro každého a v roce 1926 postavil první prototyp svého „Malého Gattera“. Vozidlo bylo lehké, úsporné a určeno pro široké vrstvy obyvatelstva. Koncept, který se o desítky let později stal celosvětovým úspěchem s VW Broukem.
Na zahájení výstavy 17. srpna přijeli potomci Willibalda Gattera, syn Wulf Gatter, vnuk Peer Gatter a pravnučka Lea Gatter.
Gatter
Bohužel musela Gatter Autowerk GmbH v roce 1936 kvůli hospodářské krizi ukončit činnost. Gatter však zůstává v paměti jako vizionář, jehož myšlenky předběhly dobu.
Ferdinand Porsche
Vrcholným bodem výstavy je životní dráha Ferdinanda Porscheho (1875–1951). Narodil se v Maffersdorfu (Vratislavice nad Nisou) a už jako mladý projevoval vášeň pro elektřinu. Již v roce 1900 vyvinul pro Ludwiga Lohnera ve Vídni první elektromobil s nábojovými motory v kolech, milník technické historie.
Porsche dále experimentoval s hybridními pohony, než si v roce 1931 založil vlastní konstrukční kancelář. Zde v roce 1934 vznikl na objednávku nacistického režimu „KdF-Wagen“, později známý jako VW Brouk. Během nacistické éry byl Porsche zapojen také do zbrojní výroby, což výstava kriticky reflektuje.
Po válce stanovil Porsche nové standardy ve výrobě sportovních vozů modelem Porsche 356. Tento elegantní automobil, který vznikl v roce 1948 v Gmündu (Rakousko), je považován za začátek tradice značky Porsche.
VW Brouk a hospodářský zázrak
VW Brouk, který Porsche navrhl, se od roku 1946 sériově vyráběl ve Wolfsburgu a stal se symbolem německého hospodářského zázraku. S více než 21 miliony prodaných kusů patří k nejvyráběnějším automobilům světa. Reklamní slogany jako „Patří do rodiny“ utvářely image Brouka jako spolehlivého rodinného auta pro každého.
Od roku 1974 nahradil Brouka model VW Golf, ale mýtus „lidového vozu“ zůstal zachován, koncept, který už o desítky let dříve definovali Ferdinand Porsche a Willibald Gatter.
Sudetoněmecké a české kořeny
Výstava působivě ukazuje, kolik významných osobností a firem automobilové historie pochází z Čech a Sudet. Jména jako Laurin, Klement, Škoda, Gatter a Porsche nejsou jen symbolem technických inovací, ale také průmyslové a kulturní rozmanitosti tohoto regionu.
Čechy byly tavicím kotlíkem, v němž spolupracovali němečtí, čeští a židovští podnikatelé, inženýři a dělníci. Tento evropský rozměr je patrný dodnes, Škoda je od roku 2000 součástí koncernu Volkswagen a Porsche od roku 2012 také většinově patří pod VW.
Evropské dějiny na dosah ruky
Kdo navštíví výstavu „Ferdinand Porsche a další průkopníci. Tvůrci mobility z Čech a Moravy“, ponoří se hluboko do historie regionu, který jako málokterý jiný symbolizuje průmyslovou modernitu. Od jízdních kol Premier Works, přes motocykly Böhmerland a automobily Laurin & Klement až po Porsche a VW, všechno spolu souvisí a má kořeny v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
Výstava jasně ukazuje, že dějiny automobilismu jsou mnohem víc než jen dějinami techniky. Vyprávějí o lidech, vizích a kulturních propojeních, které Evropu dodnes formují a obohacují.
Obzvláště mě potěšilo, že všechny popisy jsou nejen v němčině a angličtině, ale také v češtině. Je to jasný signál, jak lze stavět mosty mezi Němci a Čechy.