Hlavní obsah
Aktuální dění

Obchody kouzlí s hmotností potravin, aby se zdály levnější. Údaje na etiketě nesedí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Honza Průša

Při nakupování člověk vyhodnocuje řadu faktorů. Ty mu mají pomoci, správně se rozhodnout. Značku, cenu, cenu za měrnou jednotku, dobu expirace. Náhodou jsem objevil trik, jak zafixlovat s tím nejobjektivnějším údajem. S cenou za měrnou jednotku.

Článek

Když jsem tu před časem psal o tom, kolik stojí překrojení chleba v Albertu, nečekal jsem, jak velký zásah můj článek bude mít. A aniž bych cíleně hledal další nefér obchodní praktiky, dnes mne zase praštila do očí podivná matematika, která nedávala smysl.

Nakupoval jsem suroviny na bramborový salát a tak jako většina zákazníků jsem porovnával cenu.

Od prvního května roku 2015 šli zákonodárci spotřebiteli naproti a stanovili povinnost, uvádět u potravin tzv. cenu za měrnou jednotku. Člověk tak nemusí složitě počítat a hned ví, zda je výhodnější koupit větší balení, nebo o kolik se liší cena podobných produktů různých značek.

Už sedm let je tak ve všech obchodech, včetně malých krámků, tato cena vyžadována. A člověk, který je na ni citlivý, nemusí do obchodu chodit s kalkulačkou.

Vraťme se ale do našeho Alberta, který má zase tu smůlu, že do něj chodím nakupovat (předpokládám, že podobně kreativní budou prodejci všude). Postupně jsem si bral brambory, kořenovou zeleninu a taky sterilizovaný hrášek. Vedle sebe stál značkový Bonduelle a neznačkový Gustona s cenou 45,90 Kč a 19,90 Kč, což u plechovek, které vypadají stejně, ukazuje na první pohled větší než 100% rozdíl.

Překvapila mne ale cena za kilogram. U Bonduellu je uvedená 114,75 Kč, u levnější plechovky 75,10 Kč a to nesedí.

Foto: Honza Průša

Hrášek

Chvíli zkoumám hmotnost jednotlivých výrobků a je totožná. 400 g / 265 g. To vyšší číslo je hmotnost celého obsahu plechovky, to nižší je hmotnost hrášku po odkapání.

Po chvíli mi to dochází, je to vlastně jednoduché. U dražšího produktu v Albertu uměle snižujou cenu za měrnou jednotku tím, že ji počítají z celého objemu. U levnějšího jen z okapaného hrášku. Správná porovnatelná hmotnost za kg těchto dvou produktů je 49,75 Kč / 75,10 Kč a 114,75 Kč / 173,20 Kč. Náhoda? Nemyslím.

V Albertu je tak, třeba v případě hrášku, uváděn zákazník v omyl. Rozdíl 40 Kč je úplně něco jiného než 98 Kč.

A tak pozor na to. I s takovými triky bývá spotřebitel konfrontován. Nestačí tedy jen věřit uvedeným údajům, je potřeba nad nimi i přemýšlet.

A anketní otázka na závěr:

Anketa

Změnilo by správné udání ceny za kilogram v tomto případě vaše rozhodnutí co koupíte?
Ne, v obou případech koupím dražší Bonduelle
8,7 %
Ne, v obou případech koupím levnější Gustonu
16,6 %
Ano, při uvedení správné ceny za kilogram bych koupil(a) druhý produkt.
74,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2224 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz