Hlavní obsah
Rodina a děti

Co je na prvním místě? Škola, nebo zdraví mého dítěte? Kam se ztratil zdravý rozum?

Foto: pixabay

Dcera je v 9. třídě ZŠ. Je už zase nemocná, ale chce jít do školy jen proto, aby nezameškala víc hodin, než si škola diktuje.

Článek

Tohle mne už opravdu ale strašně štve, rozčiluje, nadzvedává ze židle, zvedá tlak, prostě mne to jako matku šíleně deptá. Co? Přístup naší školy (nebo školství?) ke zdraví dětí a vůbec ke způsobu výuky. Podotýkám, že dcera je v 9. třídě základní školy, je to holka, která se učí hezky, jedničky, dvojky, jen čeština jí trochu dělá problémy, tam se průměr pohybuje na 2,5- 2,7 známky. Ale ví, že do přijímaček, které se budou odehrávat na jaře příštího roku, si to zlepší, alespoň já jako matka jí v tom pomohu, z češtiny jsem měla jedničku. Měli jsme totiž na škole výbornou učitelku, takže češtinu umím jako když bičem mrská. A to by v tom byl čert, abych ji k přijímačkám z češtiny nepřipravila! Když učitelka ve škole na to kašle a mluví prý stále jen o tom, že si vše žáci mají najít na internetu a hodina českého jazyka je o ničem, respektive o tom, že si učitelka sedne a „něco“ dělá u stolu a žáci se musí učit sami. O čem pak je učitel? Aby přišel do třídy, sepsul všechny jak malé děti, dal příkaz a sám si psal na mobilu sms nebo netoval na počítači u stolu? Proto učitel studoval vysokou školu? A takto má vést žáky? Takto učitel má učit? Upřímně - s tímto opravdu nesouhlasím. Učitelka, která celou hodinu mluví o Bohu? A vůbec nevnímá, že žáci by se rádi učili zrovna předmět, který mají v rozvrhu a na který se museli připravit? Nebo učitel, který si při každé hodině stěžuje na své zdraví a  žákům polovinu vyučující hodiny omílá stále dokola, jak měl kdysi dávno autonehodu a jak dodnes má psychické následky? Proboha, kde to jsme? Pokud má pedagog osobní a zdravotní problémy, ne-li psychické trauma, pak ať tím stále nezatěžuje žáky při každé hodině! To je jen a jen můj osobní názor. Dle mého by takový pedagog neměl tuto práci vůbec vykonávat. Když žáky neučí předmět, který má.

Ano, jistě, chápu, ozvou se právě pedagogové a budou si stěžovat , jak je jejich profese náročná a podobně. Pak proč tedy chtěli být pedagogy? Nejenže na vysoké škole studují i důležitý předmět jako je psychologie, ale měli by studovat i jak vůbec přistupovat k mládeži. Tohle se totiž nelze naučit na škole. K tomu je vychováván člověk od dětství rodinou, prostředím, ve kterém se pohybuje a ten pedagog, který se rozhodne této náročné profesi opravdu věnovat , pak musí být především empatický a mít obrovské spektrum informací z aktuálního dění ve světě a zajímat se i o to, co mládež zajímá a čím vlastně žije ve volných chvílích. Pak si i může najít k žákům cestu a žáci jej budou respektovat a dokonce se i těšit na vyučujícího a hltat všechny důležité informace z předmětu, který vyučující s nadšením učí.

Má zkušenost s mými 4 dětmi, kdy 3 z nich jsou již dospělé a dcera je v 9. třídě základní školy je enormně rozdílná. Tři děti neměly v základní škole absolutně žádný problém s vyučujícími a vracely se ze školy s tím, že se další den do školy těšily. Dcera? V dnešní době a zvlášť na této škole ( v našem městě je základních škol několik) se celých devět let setkávám s laxností učitelů a jejich přístupu k výuce, ředitel školy si zakládá hlavně na tom, aby měl nejnovější tetování, kterémuž stylu podlehl před pár lety a jeho motivace učitelů je nulová. Děje se něco důležitého na škole? Ono se to nějak ututlá samo. Vyšumí. Když už to dojde do stádia, kdy žáci samovolně opouštějí třídu v hodině, jdou na WC, vyrvou tam dveře z pantů a přinesou je do třídy a chechtají se, jací jsou borci, pak bych očekávala, že toto bude hlavně řešit vyučující a v souladu se školním řádem a hlavně s vedením školy. Ale vyučující mlčí, sedne si ke stolu a neřeší nic. Dcera se jako jediná ozvala, získala odvahu, vědoma si, že ji čekají potíže a šikana ze strany spolužáků, šla za ředitelem a poprosila ho, že by se ráda něco na škole naučila, ale nelze, protože vyučující je neučí nic, buď si sami dělají, co chtějí, a žáky nechají, ať si dělají také, co chtějí, nebo se stále dokola řeší při hodině problémy, které způsobují druzí spolužáci, kteří jsou zralí na trojky z chování a pasťáky, což jsou výsledná slova ředitele.

Dcera řešila přestup do jiné třídy, protože šikana přerostla v nezdravou míru. Začala být i více nemocná. Přičítám to i zvýšenému stresu, kdy se organismus přirozeně brání. Horečky, kašel, neustálé návštěvy lékařů… Samozřejmě všechny hodiny absence má od lékaře omluvené. A dospělo to až do fáze, kdy měla zameškané o 2 hodiny více za pololetí, než jak si to nastavila škola a už si mne ředitel pozval do ředitelny, kam jsem si po zkušenostech vzala i svého právního zástupce, abych měla svědka a pomoc zároveň při jednání.

Při vstupu do ředitelny mne čekala plná místnost. Včetně ředitele pak třídní učitelka, výchovná poradkyně, družinářka (mimochodem dcera do družiny není ani přihlášena), a další dvě pedagožky, které s tímto neměly vůbec nic společného.

A začalo mé dušení v jejich šťávě. Jednání dopadlo tak, že ředitel sdělil, že nikdy si zákonný zástupce nepřivedl s sebou právního zástupce, že na to není zvyklý. No a? To tam mám sedět jako jediná a oni se na mne sesypou v několika osobách? Ani náhodou. Jsem dospělá a zodpovědná matka a budu jednat tak, jak mi dovoluje i zákon ČR. Nikdo si na mne nebude vylévat vlastní neschopnost a frustrace. Takže jednání dopadlo v souladu dle zákona a školního řádu. To, že jsem tam měla právníka, bylo jen a jen ku prospěchu celé záležitosti.

Ale co jsem zjistila bylo, že škola kašle na zdraví žáků. Nezajímá ji, jestli je žák nemocný, zajímá ji, kolik hodin zamešká a přes to nejede vlak. To, že dcera a nejen ona, přijde do školy nemocná a učitelka jí řekne : „Proč nejsi doma, když ti je blbě? Rozneseš to po celé třídě!“ a pak druhý extrém: „Pořád jsi nemocná, nezajímá mne, že jsi tady nebyla na tuto látku, máš za 5 a příště zůstaň doma, když jsi nemocná!“ Jinými slovy - žádná empatie, jen příkazy, rozkazy, dodržování nějakých tabulek či co, žádná pozitivní motivace žáků k výuce a těšení se do školy. A tuto zkušenost má, bohužel, většina rodičů na této škole.

Nezažila jsem při docházce na základní školu mých 3 dospělých synů takový laxní a nepochopitelný přístup. Vůbec mi nepřipadá vhodné, aby si učitelé paušálně nárokovali neustálé zvyšování svých platů a zdůvodňovali to tím, jak je jejich profese náročná. Ať ji tedy nevykonávají a jdou pracovat do profese jiné. Jsou učitelé a učitelé. Rozhodně nechci házet všechny pedagogy do jednoho pytle. Je mnoho pedagogů, kteří svou profesi mají rádi a chtějí žákům předat vědomosti s cílem, že vychovávají budoucí inteligentní generaci. A tito by si zasloužili nejen zvýšení platu, ale i motivační odměny. A těmto fandím a moc bych si přála, aby jich bylo víc a ne méně. Pedagog je vzorem pro děti. Nemá odpuzovat a vzbuzovat nechuť a odpor k učení. Má mimo jiné motivovat k lepším výsledkům každého žáka.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz