Článek
Před každými volbami vidíme, jak je jednou z priorit naše školství. Před volbami do poslanecké sněmovny, tak činily všechny strany, které se přehoupli přes magickou hranici 5 %. Po volbách a sestavení vlády je to bohužel, jako z jednoho vtipu: „Školství je prioritou půl roku před volbami a zapomíná se na něj dva týdny po volbách“.
Nechci se utápět v negaci, a tak vám nastíním, jak by to vypadalo, kdyby školství bylo opravdu prioritou. Začnu lidmi, kteří jsou nejdůležitějším článkem našeho školství. Pokud chceme získat tříáčkové studenty potažmo uchazeče o místo učitele/ky v jakémkoliv vzdělávacím stupni, tak musíme lidem nabídnou kvalitní podmínky. Pracujme tedy na tom, aby plat byl v tabulce o 100 % vyšší. V naší představě tedy máme o 100 % více. Hurá.
Je to, ale pořád málo. Zaveďme co pět let sabatikl pro každého učitele. Tedy každý pátý rok bude mít učitel rok k tomu, aby se zregeneroval fyzicky i psychicky. Mohl se věnovat osobnostnímu rozvoji, specializačnímu studiu nebo různým výcvikům a dovednostem. V klidu, do hloubky a cíleně. Právě sabatikl vidím, jako vhodný nástroj pro to, aby do školství chodilo více kvalitních a zapálených jedinců a co víc, aby ve školství vydrželi. Zároveň věřím, že pomůže odlivu jedinců, kteří už jen čekají a stříhají metr.
Sám vím, jak je těžké se po letní dovolené vrátit do pracovní formy a zahájit novou sezonu. Stejně to zmiňují i hokejisté, kteří na sklonku své kariéry mají problém po období volna znovu své tělo nastartovat. Dále zaveďme výsluhy pro ředitele/ředitelky škol. Bavíme se o velmi psychicky a fyzicky náročné pozici, která končí v některých případech i nedůstojně. Nastavme, že pokud hlavní tvář dané vzdělávací organizace zvládne tuto práci kvalitně během třech volebních období, tedy 18 let, tak jí dejme uznání a výsluhu. Zvedne se tak prestiž a tím i zájem se ucházet o tuto důležitou funkci, která má zásadní vliv na klima a chod celé organizace
Dnes se počítá s redukci asistentů pedagoga ve školách. Je to chyba! Připravovaný normativ snižuje počet asistentů pedagoga v průměru o polovinu, přičemž nejvíc se bude redukovat na málotřídních školách. Protože je v našem článku školství priorita, tak mi neredukujeme počet asistentů, ale vytváříme z nich standard. To znamená, že v každém oddělení MŠ vzdělávající děti v rámci povinné školní docházky bude asistent pedagoga. Stejně budou asistenti pedagoga ve všech ročnících prvního stupně. Teprve od druhého stupně bude dítě vyšetřováno a posuzováno pro získání asistenta pedagoga. Tím by se ulevilo Pedagogicko psychologickým poradnám (PPP), které jsou přetížené.
Oslím můstkem se dostáváme k PPP. Každým rokem mají více administrativy, ale počet lidí se jim nezvyšuje. PPP jsou podfinancované a mají nedostatek psychologů, což zbržďuje chod celé organizace. Třešničkou na dortu je změna financování z kvality na kvantitu. PPP jsou nebo budou nuceny vykazovat počet unikátních vyšetřených dětí. Když dítě přijde víckrát za rok, tak PPP nemá co vykázat a tedy prodělává. V našem optimálním scénáři mají PPP dostatečný počet zaměstnanců a dostatečný počet psychologů. Stejná situace je i ve speciálních pedagogických centrech, které se věnují vzdělávání žáků s různými typy postižení.
Na závěr bych vás chtěl seznámit se svou vizí, kdy v každé škole sedí školní psycholog. Je to prostě standard. Ne sci-fi, jako je tomu dnes. Problém je v tom, že školní psycholog po dokončení vysoké školy má nástupní plat jako začínající učitel. Bavíme se tedy o čisté mzdě ve výši 26 844 Kč, což je pro tak důležitou pozici absolutně nedůstojné. Školství je priorita, tak jim zvedněme nástupní plat o 100 %. Jinak školní psycholog bude někdo, o kom si budeme povídat legendy, jak jsme ho někde zahlédli a bohužel to nebylo na naší škole.
Takže si to shrňme, pokud je školství priorita:
Učitelé mají plat o 100 % vyšší.
Je zaveden sabatikl, aby se učitelé kvalitně zregenerovali a pracovali na svém dalším rozvoji.
Kvalitní ředitelé a ředitelky mají nárok na výsluhu.
Asistenti pedagoga jsou v každé třídě na prvním stupni ZŠ a v každém oddělení vzdělávající děti předškolního věku.
PPP a SPC mají potřebné finanční a personální zázemí pro kvalitní a důstojný provoz.
Školní psycholog je na každé škole.
Teď si prosím srovnejte, v jakých podmínkách funguje vaše škola nebo pedagogický pracovník ve vašem okolí.
Dosahuje výše popsaného?
Je tedy školství prioritou anebo není?