Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Škola základ života?

Maturita z matematiky jako vstupenka do života? Spíš zkouška, která s realitou nemá nic společného. Proč neučíme studenty počítat věci, které opravdu potřebují?

Článek

Každý rok tisíce studentů sedí nad rovnicemi, funkcemi a goniometrickými výrazy a ptají se: „K čemu mi to bude?“ A upřímně – mají pravdu. Maturita z matematiky je pro většinu z nich jen stresující formalita, která má s reálným životem pramálo společného.

Kolik z nás v běžném životě opravdu potřebovalo určit směrnici přímky nebo spočítat diskriminant kvadratické rovnice? A kolik z nás by naopak ocenilo, kdyby nás ve škole naučili spočítat si výši splátek hypotéky, úroky z půjčky nebo čistou mzdu? Umět si propočítat, jestli se vyplatí pracovat na dohodu, živnost nebo HPP? To jsou dovednosti, které ovlivňují životy každého z nás.

Místo toho studenti investují čas i peníze do doučování, plní cvičebnice, nervují se. A rodiče doufají, že to jejich dítě nějak dá. Ale za jakou cenu? Kolik mladých lidí si kvůli této zkoušce připadá méněcenných, přetížených nebo dokonce úplně vyhořelých?

Nejde o to zpochybňovat matematiku jako takovou. Matematika je důležitá, učí logickému myšlení a systémovému přístupu. Ale něco jiného je matematika jako nástroj – a něco jiného je z ní dělat klíč k dospělosti.

Možná je čas zamyslet se, jestli opravdu testujeme to, co je podstatné. A jestli bychom neměli místo „maturity ze znalostí, které nikdy nevyužiju“ raději podporovat maturitu ze života. Maturitu, která připraví studenty na to, co je opravdu čeká: samostatnost, zodpovědnost a schopnost orientovat se ve světě, kde není důležité znát definiční obor, ale vědět, jak si poradit.

Život se totiž vůbec nechová jako školní příklady. V matematice si spočítáte, že když práci udělá jeden člověk za osm hodin, tak ji čtyři lidé zvládnou za dvě. V ekonomii vám ale řeknou, že s rostoucím počtem lidí klesá produktivita. A v praxi zjistíte, že někdy čtyři lidé udělají míň než jeden – protože si překážejí, hádají se nebo neví, kdo co dělá. A jindy se stane zázrak: tým začne fungovat a 1 + 1 = 3. To je život. Ne rovnice.

Nechceme víc rozumu a míň stresu? Nechceme školu, která připravuje pro život – ne pro test? Těším se na Vaše postřehy a názory.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám