Hlavní obsah
Automobily a doprava

Elektromobilita v praxi: Dotace už bez osobních elektromobilů

Foto: Jakub Slavík (vlastní dílo)

Je to jako v tom vtipu. Dobrá zpráva: Vyšla výzva k dotacím na elektromobily. Špatná zpráva: Osobních elektromobilů se netýká. Dodejme ještě, že i ty dotace jsou tu pouze pro veřejný sektor.

Článek

Jen pro nákladní a užitkové elektromobily, elektrokola, elektrobusy a samohybné stroje

Nová dotační výzva Ministerstva životního prostředí, vyhlášená v druhé polovině června 2025, tedy zahrnuje podporu nových nákladních a užitkových elektrických vozidel včetně nákladních elektrokol nebo samohybných strojů. Hovoříme-li o elektrických, máme tím na mysli čistě bateriové i palivočlánkové, tedy vodíkové. I když u těch druhých jmenovaných se zatím asi bavíme spíše v teoretické rovině.

Žádosti o příspěvek lze podávat od letošního 10. června do 30. ledna příštího roku. O dotace mohou žádat obce, kraje, státní organizace, veřejnoprávní organizace, nestátní neziskové organizace, školy a jim podobné.

A co je důležité: Získat lze dotaci nejvýše do 50 % způsobilých výdajů na pořízení vozidla a jeho propagaci.

Co a jak tedy bude dotováno

Předně jsou to nákladní elektromobily ve všech hmotnostních kategoriích N1, N2 a N3. Dotace se tu pohybují od 450 tisíc korun u té nejnižší do 1,2 miliónu korun maximálně u té nejvyšší.

Těm nejlehčím elektrickým náklaďáčkům jsou podobné elektrické čtyřkolky s dotací do 175 tisíc korun. A když jsme u čtyřkolek, dotaci do 75 tisíc korun mohou dostat i lehké elektrické čtyřkolky čili elektrická mopedauta. Nu a takové nákladní elektrokolo může získat dotaci až 40 tisíc korun.

A od nejmenších k největším: Pro elektrické autobusy a minibusy se počítá s dotací do 800 tisíc korun.

Náš výčet uzavřeme trochu exoticky: S dotacemi se myslí i na elektrické samohybné stroje, které mohou dosáhnout až na 450 tisíc korun.

Vítězové a poražení

Podívejme se nyní, jaký podíl z pořizovací ceny nám tyto dotace pokryjí. Zde je namístě upozornit, že přitom vycházím z nahodilého průzkumu veřejně dostupných zdrojů. Navíc není vozidlo jako vozidlo a stroj jako stroj a cenové rozpětí umí být případ od případu značné. Takže berme prosím následující řádky spíše ilustrativně, tak trochu jako hru. Však také Médium je blog, ne portál odborných publikací.

Na podíl dotací dosahující až k nejvyšší povolené padesátiprocentní hranici si s trochou štěstí mohou přijít žadatelé pořizující elektrická mopedauta nebo elektrické čtyřkolky.

Kamsi do čtyřiceti procent ceny mohou žadatelé s dotací v průměru dosáhnout při pořízení lehkých náklaďáčků do 3,5 tuny nebo nákladních elektrokol (i když v tomto případě je cenové rozpětí opravdu obrovské).

U těžších nákladních automobilů nebo samohybných strojů už se budou s dotací nejspíš pohybovat kdesi mezi deseti a dvaceti procenty ceny – plus mínus.

Nu a nejvíce zkrátka přijdou s dotacemi ti, kdo si pořídí elektrobus takový či onaký. Tam se bude dotace pohybovat někde v malých jednotkách procent ceny. Tedy pokud takový elektrobus nebude sloužit k přepravě cestujících v závazku veřejné služby. To je jiná úloha a s ní i jiná dotace – tam pak lze na elektrobus získat až (téměř) polovinu ceny.

Jak je to s cenami osobních elektromobilů

Jak jsem psal ve svém předchozím článku této volné série, ceny elektromobilů v porovnání s jejich konvenčními protějšky jsou ošidné především tím, že se navzájem liší skoro ve všem: podle kategorií, podle zemí a regionů i podle výrobců.

To, co tu platí „v globále“ ovlivněném Čínou, rozhodně neplatí v Česku. Ceny elektromobilů se (podle mého orientačního průzkumu z letošního jara) pohybují cca 40–65 % nad cenami srovnatelných „spalovacích“ aut. Pokud bychom měli porovnat ceny mezi nejlevnějšími nabízenými elektromobily a nejlevnějšími nabízenými „spalovacími“ automobily daného výrobce bez ohledu na velikost, pak nejlevnější elektromobil je o cca 40–180 % dražší než nejlevnější „spalovací“ auto.

Otázka je, jak velký zájem o osobní elektromobily bude bez dotací. Dá se čekat, že je dále budou nakupovat velké firmy a jiné organizace, pro něž je cenový rozdíl mezi elektromobilem a spalovacím autem fakticky nákladem na marketing a publicitu. Co na to ostatní kategorie uživatelů, ukáže čas.

Pro a proti u investičních dotací

Upřímně řečeno, sám investičním dotacím obecně nijak zvlášť nefandím. Ony totiž mohou pomoci rozběhnout užitečný trh, ale obvykle jej hned od začátku deformují: Pořizuje se nezřídka to, nač jsou dotace, ne nutně to, co je účelné a hospodárné. Někdy to vede až k technickým výstřelkům, jakým je třeba hybridní autobus s malou baterií, hravě dobíjenou při brzdění, ale s „dotační“ zásuvkou zvenčí. Náš úředník, náš pán.

Dotovanou část ceny kromě toho nelze daňově odepisovat. Kdo na to včas nemyslí, zadělává si na problém do budoucna.

Jenže zrovna u osobních elektromobilů, kde je poměr užitné hodnoty a ceny oproti vozidlům s konvenčním pohonem stále, hm, problematický, se nabízí otázka, jak motivovat k jejich nákupu. Pokud se tedy někdo shůry nerozhodne ve jménu vyšších cílů dramaticky ignorovat základní zákonitosti obchodu, ekonomiky a politiky, to vše s těžko předvídatelnými dopady.

Zdroje

Slavík, J. Slavíková, P. Elektromobilita v praxi. Říčany: Jakub Slavík 2025 ISBN 978-80-11-06385-6, volně ke stažení zde: https://www.smartcityvpraxi.cz/rozhovory_komentare_253.php

Náhodný průzkum cen vybraných typů elektrických vozidel a strojů pomocí Google a jeho AI nástroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz